سیما الف. هستم؛ از تهران پیامک می‌زنم ( 09190000309) می‌خواهم بینی‌ام را عمل کنم. از همان زمان هم به توصیه‌های متخصص خودم و دیگران توجه خواهم کرد، اما نگرانم ​نکند رفتار اشتباهی داشته باشم و به بینی‌ام آسیب برسد. می‌خواستم توصیه‌هایی برای بعد از عمل جراحی داشته باشید تا به بینی‌ام آسیب نرسانم.
کد خبر: ۷۲۷۴۸۴

دکتر حامد عباسی ‌/‌ متخصص جراحی بینی

یک ماه پس از عمل جراحی هنوز هم تورم به جای خود​ باقی است. در این اوضاع تنفس کمی سخت خواهد بود که البته با شست‌وشوی مناسب این مساله برطرف می‌شود.

تا پنج روز بعد از عمل جراحی گچ روی بینی شما خواهد ماند که در این شرایط نباید به گچ بینی آب بزنید. قبل از آن که به متخصص مراجعه کنید تا گچ شما را باز کند، حتما حمام کنید تا گچ شل شود و راحت برداشته شود، اما از نظر تغذیه‌ای حتما آب کرفس و هویج مصرف کنید.

ویتامین C موجود در این خوراکی‌ها مانع ایجاد کبودی می‌شود. تا 24 ساعت بعد از عمل، غذاهای نرم را که نیاز به جویدن ندارد، بخورید. بالا نگهداشتن سر، کمپرس آب سرد کنار بینی و زیر چشم‌ها تا 12 ساعت بعد از عمل مانع کبودی می‌شود و به کاهش تورم کمک می‌کند.

مواظب باشید در روزهای نخست عمل جراحی سرتان را پایین نیندازید. داروهای تجویزی متخصص را نیز به​دقت مصرف کنید.

علیرضا ج. هستم؛ از بیرجند تماس می‌گیرم (05610000760). می‌خواستم دندان عقلم را بکشم، اما پیش از آن می‌خواستم با شما مشورت کنم تا بعد از عمل مراقبت‌های لازم را انجام دهم تا دچار درد و خونریزی و مشکلات دیگر ناشی از کشیدن دندان عقل نشوم.

دکتر شاداب خسروشاهی/‌ دندانپزشک و متخصص ترمیمی ـ زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه قزوین

در شرح‌حال توضیح نداده‌اید که دندان عقل شما نهفته است یا معمولی؛ یعنی آیا با کشیدن معمولی دندان عقلتان را خارج می‌کنید یا نه، اما پیش از کشیدن دندان عقل اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید یا بیماری خاصی دارید، حتما آن را با دندانپزشک در میان بگذارید. پس از کشیدن دندان عقل اگر به‌صورت عادی دندانتان را کشیدند، حتما تا نیم ساعت گاز استریلی را که روی محل خالی دندان گذاشته‌اند محکم در دهان‌تان نگه دارید. این کار مانع خونریزی می‌شود. حداقل به مدت 4 ساعت نباید صحبت کنید. اگر می‌خواهید خوراکی بخورید، حتما باید مایع باشد و فقط به​ آنی آن را سر بکشید. بهتر است سوپ مقوی اما سرد مصرف کنید، اما سوپ را هم باید با نی بخورید.

در صورت تجویز مسکن یا آنتی‌بیوتیک ازسوی متخصص حتما آن را سر ساعت مصرف کنید. تا حدی که می‌توانید از تف کردن شدید پرهیز کرده و درصورتی که خون در دهانتان جمع شد، آن را به ‌آرامی تف کنید. ورزش تا 24 ساعت بعد از جراحی ممنوع است. پس از عمل جراحی، شب اول حتما کمی سرتان را بالاتر از حالت عادی قرار دهید و بخوابید. معمولا جراحی با تورم یکطرفه صورت همراه است، اما برای رفع آن کافی است از بیرون محل را کمپرس آب سرد کنید. فردای روز جراحی حتما باید محیط دهان ضدعفونی شود. برای این کار نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و روزی سه بار دهان را با آن بشویید. حداقل تا یک هفته از جویدن غذاهای سفت​ مانند هویج​ بپرهیزید. در صورت مشاهده هرگونه خونریزی، درد و تورم غیرعادی به متخصص مراجعه کنید‌.

ساره ج. هستم؛ از اراک تماس می‌گیرم ( 08610000556). 31 سال دارم و می‌خواهم باردار شوم، اما دچار فیبروم هستم. آیا باید ابتدا این توده برداشته شود​ یا با وجود آن نیز می‌توان باردار شد؟

دکتر الهام‌السادات هاشمیان ‌/‌ متخصص زنان، زایمان و نازایی

فیبروم‌ها یا لیومیوم‌های رحمی از شایع‌ترین تومورهای خوش​خیم در زنان، بویژه در سن پیش از یائسگی است. به این ترتیب که در 30 تا 40 درصد زنان این مساله دیده می‌شود. علت اصلی رشد این تومورها تحت تاثیر هورمون استروژن است که با کاهش ترشح آن پس از دوره یائسگی این توده‌ها نیز از بین می‌رود.

بسته به وضع فرد​ برای درمان او هورمون‌درمانی یا درمان‌های دیگر در نظر می‌گیرند. در شرایطی که فرد تصمیم به بارداری دارد، بهتر است حتما به متخصص مراجعه کند و پس از بررسی و در صورت لزوم طی دوره درمان با رحمی آماده برای بارداری اقدام کند.

ضمنا باید هورمون‌ها نیز وضعشان تنظیم شود؛ بنابراین توصیه می‌شود حتما پیش از بارداری به متخصص مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها