عنوان بازی: FIFA 15 پلتفرم: Xbox360، Xbox One، PS3 PS4، PC، Wii، PS Vita، 3DS، iPad iPhone ناشر: EA Sports سازنده: EA Canada سبک: ورزشی ـ شبیه‌سازی فوتبال امتیاز: 8
کد خبر: ۷۲۶۹۷۰

اغراق نکرده‌‌ایم اگر فیفای امسال را رشد یافته فیفای سال قبل عنوان کنیم. فیفا 15 بیش از همیشه به جزئیات ریز پرداخته و با ساخت و پرداخت فراتر فرمول خود بر اساس آنچه در سال گذشته به بازیکنان عرضه کرد، توانسته دقیق‌ترین تجربه بین بازی‌های فوتبالی را ارائه کند.

این دقت‌ها را بیش از هر چیز می‌توان در دروازه‌بان‌ها شاهد بود که علاوه بر ظاهر، رفتاری واقع‌گرایانه‌تر از گذشته نیز دارند. حرکات آنها تنوع بسیاری یافته که به بازیکنان حرفه‌ای اجازه می‌دهد مانورهای مختلفی برای دفع توپ انجام دهند. همین قابلیت حسی بسیار باورپذیرتر از نسخه‌های مکانیکی گذشته منتقل می‌کند.

ممکن است با دروازه‌بان تک به تک شوید و ببینید چطور بسرعت به سمت شما یورش می‌آورد، اما به محض پی بردن به تصمیم غلط خود، مجدد به سمت دروازه می‌دود. در صورتی هم که توپ‌ها را مشت کنید، شاهد دقت دروازه‌بان در این مورد خواهید بود که توپ به زیر پای چه کسی می‌افتد.

این موارد در ظاهر به محیطی می‌انجامد که بازیکنان بدون دخالت مستقیم بازیکن عمل و عکس‌العمل نشان می دهند، اما در حقیقت نتایج مسابقات چندان متفاوت از نسخه‌های گذشته نیست. مهارت دروازه‌بانان در دفع سانترها بهبود یافته، اما تعداد ضرباتی که قادر به دفعشان هستند تقریبا با همان چیزی که در گذشته بوده برابری می‌کند. به‌طور کلی بازی طوری چیده شده که سختی پایدار گل زدن‌ها از بین نرود.

البته این مورد چندان هم بد نیست. با بهبود گیم‌پلی، احتمال دستیابی به گل‌های فوق‌العاده‌ای که معمولا در مسابقات مهم دیده می‌شود، بیشتر شده است. دروازه‌بان‌ها بیش از پیش در مهار گل‌ها موفق عمل می‌کنند و در عوض حملات بی‌باکانه به گل‌های بهتری منجر می‌شود.

تیم کلیک در زمان آزمایش بازی چند بار پیش آمد که توانست با زدن یک ضربه بلند از مرکز زمین، توپ را مانند موشک به کنج دروازه شوت کند و گل بزند. بازیکنانی مثل آرخن روبن یا توره در اجرای ضرباتی مهارت دارند و حتی توپ‌های ناکامشان بعد از برخورد با دست دروازه‌بان و تعلل او، به بازی برمی‌گردد.

البته ترکیب و استراتژی تیم مقابل نیز تاثیری بسزا بر امکان اجرا یا ناکامی این ضربات دارد. در سختی‌های بالا، هوش مصنوعی تیم‌ها بر اساس شرایط دچار تغییر محسوسی می‌شود. فرض کنید تیم منچسترسیتی را در یک بازی لیگ برتری انتخاب کرده و در مقابل برنلی بازی می‌کنید؛ در حالی که برنلی برای نجات از حذف می‌جنگد. در چنین شرایطی در موقعیت قرار دادن امثال توره، برای زدن ضربه‌هایی از مرکز زمین بسیار سخت می‌شود؛ زیرا بازیکنان هافبک برنلی تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا خلأها را پر کرده و جلوی اقدامات تهاجمی شما را بگیرند.

دانستن و تمرکز روی این تفاوت‌های رفتاری در سراسر بازی حائز اهمیت است؛ چون تیم‌ها معمولا خود را با شرایط امتیاز و وقت مانده وفق می‌دهند. فرض کنید با اختلاف یک گل از حریف جلو هستید و فقط چند دقیقه تا پایان رقابت مانده است. اینجاست که مربی تیم حریف بازیکنان را به بازی هجومی تشویق می‌کند و اگر حواستان به شرایط تازه نباشد، راحت غافلگیر شده و گل تساوی را واگذار خواهید کرد.

منوهای مدیریت تیم نیز دستکاری شده‌اند تا بتوانید تغییرات اینچنینی را هرچه سریع‌تر صورت بدهید. با وجود آیکون‌های درشت، ساده‌تر خواهید توانست به بازیکنان مختلف فرمان بدهید. از این رو وقتی می‌خواهید به یک بازیکن هجومی خاص دستور عقب نشینی بدهید یا نوک حمله را به پشت خط دفاعی فرا بخوانید، با انعطاف‌پذیری مضاعفی طرف هستید.

از سوی دیگر می‌توانید با یک دکمه از بین دستورالعمل‌های پیش‌فرض شامل ضدحمله، ارسال بلند و حفظ توپ، یکی را انتخاب کنید. این دستورها به هیچ وجه به پیچیدگی بازی «مربی فوتبال» نیست، اما دست کم وسیله‌ای است برای هدایت بازیکنان به آن صورت که می‌خواهید.

حقیقت این است که سری فیفا یک عنوان عامه‌پسند است و پیاده‌سازی چنان عمقی در آن، قطعا برای این سری، مخرب ظاهر خواهد شد. هدف در فیفا 15، مثل بقیه‌ عناوین این سری، پرداختن به جاذبه‌های این ورزش محبوب است و قطعا انتقال استرس و وحشت ناشی از تلاش برای دستیابی به گل پیروزی در شبی سرد و زمستانی به بازیکن، جز اغراق در واقعگرایی کشش چندانی ندارد.

مُد مثال زدنی Ultimate Team مصداق بارز این جاذبه‌های فوتبال است. در این قسمت می‌توانید بازیکنان بزرگی را که قادر به خریدشان نیستید، قرض بگیرید و پیروزی‌های ابتدایی خود را با آنها رقم بزنید.

اگر هم علاقه‌ای به بستن تیم رویایی خود ندارید، می‌توانید یکراست به مد Tournament سر بزنید و با تیم مورد علاقه‌ خود در لیگ‌های مختلف شرکت کنید. متاسفانه به دلیل محدودیت‌های جوازی، جام‌های بین‌المللی مثل جام جهانی، قهرمانی اروپا و کوپا آمریکا در دسترس نیستند، اما لیگ‌های انگلستان و آلمان در کنار چند لیگ دیگر به قدر کافی اغناکننده خواهند بود.

مد «حرفه‌ای» هنوز هم عمق‌دارترین مد این سری است. در این قسمت می‌توانید نقش یک بازیکن یا مربی را به عهده بگیرید. در نقش مربی باید تیم را هدایت کرده و آن را به قهرمانی برسانید، در حالی که در نقش بازیکن فقط باید حواستان به عملکرد خودتان باشد تا بتوانید جای پای خود را در تیم محکم کنید.

این قسمت از بازی بیش از پیش در قسمت آنلاین پیشرفت داشته است. قطعا گل زدن به یک رقیب زنده، خیلی اغنا کننده‌تر از گل زدن به هوش مصنوعی است. در این قسمت قابلیت اشتراک گذاری گل‌هایتان در رسانه‌های اجتماعی نیز وجود دارد تا درباره‌ موجه بودن یا نبودنش قضاوت شود.

وقتی در سوت پایان دمیده می‌شود، حسی که به بازیکن دست می‌دهد، حس یک ستاره است. شاید دروازه‌بانان ماهرتر از گذشته باشند، اما فضا برای دستیابی به گل‌های زیبا نیز زیاد است. گزینه‌های تاکتیکی آن‌قدر هست که وقتی بازیکن به‌وسیله‌ آنها از پس حریف برمی‌آید به خود ببالد، اما این فضاها آن‌قدر زیاد نیست که دچار سردرگمی بشود. Ultimate Team نیز هنوز برای دستیابی به بهترین بازیکنان نیازمند چند ساعت تلاش مداوم است تا ارز لازم خرید را به‌دست بیاورید، اما امکان وام گرفتن فرصت دستیابی جلوتر به این بازیکنان را فراهم می‌آورد.

شایان ذکر است که بسیاری از جزئیات گرافیکی و جاذبه‌های این بازی (مانند عکس‌العمل‌های تماشاچیان) در نسخه‌‌های نسل هفتمی موجود نیست و محدود به نسخه‌های نسل هشتمی است. فرقی ندارد این بازی را روی کدام کنسول بازی می‌کنید، در هر صورت راضیتان خواهد کرد.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها