سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان از بی‌تفاوتی جامعه جهانی در قبال بحران کوبانی انتقاد کرد

بحران کوبانی در سایه ناکارآمدی ائتلاف

با وجود این‌که نزدیک به یک ماه از تشکیل ائتلافی به‌رهبری آمریکا علیه تروریست‌های داعش می‌گذرد، اما ناکارآمدی این ائتلاف باعث شده تا داعش نه تنها از مواضع خود عقب‌نشینی نکند، بلکه موفقیت‌های تازه‌ای را در مختصات میدان عمل خود در عراق و سوریه کسب کند.
کد خبر: ۷۲۵۳۷۳

براساس آخرین خبرهای منتشر شده از کوبانی در مرز سوریه و ترکیه، تروریست‌های داعش توانسته‌اند پس از محاصره‌ طولانی و گلوله‌باران این شهر، وارد بخشی از محلات کوبانی در شرق این شهر شوند و این درحالی است که نیروهای کرد به جنگ شهری با تروریست‌ها روی آورده‌اند. براساس گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا هرچند بامداد دیروز مواضع داعش در حومه کوبانی را هدف قرار دادند، اما این حملات نتوانست تغییری در معادلات نظامی در کوبانی ایجاد کند و به همین دلیل واحد مرکزی خبر به نقل از فرانس‌پرس گزارش داده که سه منطقه کوبانی در اختیار داعش قرار گرفته و شرق و جنوب این شهر در معرض درگیری‌های سنگینی است.

در واکنش به این تحولات، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به شرایط انسانی فاجعه‌آمیز در کوبانی هشدار داد و بر ضرورت حمایت از دولت و ملت سوریه به منظور مقابله با تروریست‌های مهاجم به این منطقه و ارسال کمک‌های انسانی برای ساکنان و نیز آوارگان آن تأکید کرد. مرضیه افخم از بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی نسبت به سرنوشت مردم این منطقه انتقاد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بزودی کمک‌های انسانی خود را برای ساکنان و آوارگان این منطقه از طریق دولت سوریه ارسال می‌کند.

کوبانی منطقه نظامی اعلام شد

همزمان با وخیم شدن اوضاع در کوبانی، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از کشورهای جهان خواست که به یاری شهروندان کرد در شمال سوریه بشتابند. در همین حال بی‌بی‌سی از افزایش آوارگانی که از کوبانی خارج شده‌اند گزارش داده و تسنیم هم به نقل از اسکای‌نیوز گزارش داده است که فرماندهان میدانی کردها دستور تخلیه شهر کوبانی را از تمام غیرنظامیانی که بدون سلاح هستند صادر و انتقال آنها به مرزهای ترکیه را توصیه کرده‌اند.

همچنین کردهای مقیم فرانسه، ترکیه، هلند و برخی دیگر از کشورهای غربی در اعتراض به تحرکات تروریستی در کوبانی سوریه تظاهرات کردند. برخی کردهای ایرانی نیز دیروز در مقابل سفارت ترکیه تجمع کرده و در دفاع از کوبانی شعار دادند.

کردهای معترض در کشورهای اروپایی، سکوت غرب در برابر جنایات داعش را محکوم کردند. صدها نفر از کردهای ترکیه هم که روز گذشته قصد داشتند از طریق مرزهای این کشور وارد منطقه کردنشین کوبانی سوریه شوند با ممانعت نیروهای امنیتی تُرک روبه‌رو شدند.

همزمان با افزایش انتقادات از موضع آنکارا در قبال بحران کوبانی، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز در سخنانی اظهار کرد که شهر کردنشین کوبانی در سوریه در آستانه سقوط و افتادن به‌دست داعش است. این در حالی است که نخست‌وزیر ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که این کشور اجازه سقوط کوبانی را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری لبنان24، رجب طیب اردوغان در سخنان خود در مقابل آوارگان سوری در ترکیه در واکنش به انتقاد از دولتش به‌دلیل همراهی‌نکردن با کردهای سوریه، برای آن‌که مرزبندی آنکارا با «پ.ک.ک» را نشان دهد، بیان کرد: ترکیه به همان اندازه که با گروه تروریستی داعش مقابله می‌کند، به همان اندازه در مقابل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌ایستد. وی بر لزوم انجام عملیات زمینی برای توقف پیشروی‌های تروریست‌ها تاکید کرد و گفت: حملات هوایی به تنهایی کافی نیست.

حمله به مردم عراق به‌جای نبرد با داعش

اما نکته جالب این‌که کوبانی قریب به یک هفته است در آستانه سقوط کامل قرار دارد و در پنج ‌روز اخیر بارها خبرهایی مبنی بر ورود داعش به این شهر گزارش شده، اما ائتلاف علیه داعش برای اولین بار دوشنبه‌شب و بامداد دیروز به مواضع تروریست‌ها در نزدیکی کوبانی حمله کرد!

با وجود این تسنیم به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد جنگنده‌های ائتلاف به‌جای داعش، به تجمع جریان صدر عراق حمله کرده‌اند که در اثر این حمله چند نفر کشته و زخمی شدند. گفته شده که این حمله ائتلاف «به اشتباه» صورت گرفته است.

اشتباهات پیاپی ائتلاف و ناکارآمدی این نیروها در مهار داعش باعث شد تا سی.ان.ان دیروز گزارش دهد: «در پی فعال شدن ائتلاف بین‌المللی و آغاز عملیات هوایی علیه داعش، این حملات مانع پیشروی‌های این گروه تروریستی نشده است.»

همزمان روزنامه گاردین نیز گزارش داده است که «آمریکا درحالی به حملات علیه مواضع داعش در عراق با استفاده از تجهیزات نظامی پیشرفته ادامه می‌دهد که بسیاری از ناظران معتقدند اقدامات واشنگتن علیه این گروه تروریستی تاکنون نتایج ملموسی در بر نداشته است.» با وجود ناکارآمدی حملات ائتلاف علیه داعش، گزارش فرماندهی مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که هزینه انجام عملیات نظامی آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه تاکنون به یک میلیارد و یکصد میلیون دلار می‌رسد. به گزارش مهر و به نقل از آسوشیتدپرس، این گزارش نشان می‌دهد که هزینه روزانه جنگ علیه داعش و گروه خوراسان بین هفت تا ده میلیون دلار است.

المالکی: ائتلاف قدرت ریشه‌کنی داعش را ندارد

با وجود همه این حملات هوایی علیه تروریست‌ها در عراق و سوریه، نوری المالکی معاون اول رئیس‌جمهور عراق ائتلاف بین‌المللی ضدداعش را ناتوان از مقابله با تروریسم دانست و گفت که این ائتلاف قدرت ریشه‌کن‌سازی داعش را ندارد. او به فارس گفت که نمی‌توان با هواپیما بر گروه‌های تروریستی از جمله داعش فائق آمد و این حقیقتی است که اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش بخوبی از آن آگاه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها