در روزهای اخیر ترکیه صحنه اعتراضات مردمی بود که در نتیجه آن دهها نفر در درگیری با نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند. هر چند که اعتراضات خیابانی در طول دو سه سال اخیر به کرات در ترکیه برگزار شده اما این اعتراضات رنگ و بوی دیگری دارد.
کد خبر: ۷۲۵۶۵۳
گام‌های اشتباه آنکارا

محور این تظاهرات‌ مخالفت گسترده مردمی با سیاست‌های دولتمردان ترکیه در قبال سوریه است. در حالی منطقه عین العرب ( کوبانی) که منطقه کرد نشین سوریه است مورد حملات داعش قرار گرفته که دولت ترکیه همچنان بر حمایت نکردن از مردم این منطقه تأکید کرده و عملا در کشتار آنها مشارکت کرد.

در باب رفتارهای ترکیه یک نکته مهم مطرح است و آن گرفتار بودن ترکیه میان داعش و پ.ک.ک است. یکی از راهبردهای سالهای اخیر اردوغان را مذاکره با پ.ک.ک (کردهای ترکیه) تشکیل می‌دهد و دستاوردهایی نیز داشته‌ است. حمایت‌های ترکیه از داعش به ویژه در منطقه (عین‌العرب یا همان کوبانی) به عنوان مناطق کردنشین سوریه اعتراضات شدید پ.ک.ک را در پی داشته به گونه‌ای که اوجالان سرکرده پ.ک.ک درباره پیامدهای آن به آنکارا هشدار داده و حتی پایان مذاکرات با دولت را نتیجه این تحرکات عنوان کرده است.

اکنون ترکیه بر سر دو راهی قرار گرفته است به گونه‌ای که اگر از داعش حمایت کند، پ.ک.ک در برابر آنکارا قرار می‌گیرد که فاجعه‌ای درونی برای این کشور است و اگر برای رضایت پ.ک.ک وارد سوریه شود، باید با داعش مقابله کند که نتیجه آن تحریک داعش و افشاگری‌های آن درباره نقش آنکارا در ترویج تروریسم در منطقه است هر دو رویکرد هزینه‌های سنگینی برای آنکارا به همراه دارد.

براین اساس است که دیده می‌شود سران آنکارا بازی دو جانبه‌ای را در قبال کردهای سوریه اجرا می‌کنند. چنانکه از یک سو سران برخی گروه‌های کرد سوریه را به آنکارا دعوت می‌کنند تا به پ.ک.ک اراده خود را برای حمایت از کردهای سوریه نشان دهند و از سوی دیگر با خرید زمان سعی در ورود نکردن به عرصه نظامی در سوریه علیه داعش را دارند تا رضایت داعش جلب شود.

این رفتارها که تحقق بخش اهداف آمریکا است، مورد تایید مردم ترکیه نبوده که نتیجه آن نیز اعتراضات خیابانی اخیر است. به هر حال اگر سران آنکارا بخواهند همچنان به بازی دو جانبه خود ادامه دهند و از پذیرش خواست مردم ترکیه مبنی بر حمایت از سوریه خودداری کنند دستاوردی جز تشدید اعتراضات مردمی نخواهند داشت که چالشهای درونی و بیرونی بسیاری برای آنان ایجاد می‌کند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها