نبرد تن‌به‌تن کردها با تروریست‌های داعش

یک زن کرد چند داعشی را از رفتن به بهشت محروم کرد

پس از تصویب دخالت نظامی ترکیه در سوریه، ظریف نسبت به پیچیده​تر شدن اوضاع منطقه هشدار داد

ورود داعش به کوبانی

با وجود حملات هوایی ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش، تروریست‌های بعثی – تکفیری نه تنها دست از اقدامات خود علیه مردم عراق و سوریه نکشیده‌اند، بلکه دیروز توانستند کنترل بخش‌هایی از کوبانی در سوریه را در اختیار بگیرند و آب را نیز روی 50 هزار عراقی ببندند.
کد خبر: ۷۲۴۰۷۴

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، جنگجویان داعش پس از ورود به بخشی از جنوب غرب شهر کوبانی در مرز سوریه با ترکیه، گلوله باران شدید مرکز این شهر را آغاز کردند. شبکه تلویزیونی العربیه نیز از آمادگی گروه‌های پیشمرگه کُرد برای جنگ شهری با تروریست‌های داعش خبر داده است.

همزمان با زمزمه‌های سقوط کوبانی، آنکارا تجهیزات نظامی بیشتری در مرز ترکیه و سوریه مستقر کرده و سرانجام پس از رایزنی‌های گسترده واشنگتن، پارلمان ترکیه، مجوز ورود آنکارا به جنگ علیه داعش و دخالت نظامی این کشور در سوریه را صادر کرده و این درحالی است که تهران و دمشق به این تصمیم واکنش منفی نشان داده‌اند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که کشورش برای جلوگیری از تصرف شهر مرزی کوبانی توسط شورشیان وابسته به داعش هر اقدامی که لازم باشد، انجام می‌دهد اما عصمت ایلماز، وزیر دفاع ترکیه هرگونه اقدام فوری در این مورد را «غیرمحتمل» عنوان کرده است. همچنین خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع کرد اعلام کرده که ترکیه از ورود کردهای ساکن این کشور به کوبانی برای کمک به کردهای سوریه ممانعت می‌کند. روشن نیست ترکیه که طی روزهای اخیر به دلیل جلوگیری از ورود پناهجویان سوری به خاک این کشور، در معرض نقد نهادهای حقوق بشری قرار گرفته و پیش از این متهم به کمک مالی به تروریست‌ها شده بود، حالا چگونه بدون داشتن استراتژی روشنی برای دفاع از شهروندان کرد، به ائتلافی پیوسته که محمدجواد ظریف پیش از این آن را «ائتلاف توبه‌کاران» خوانده بود.

پارلمان ترکیه مجوز دخالت نظامی را صادر کرد

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه طرح مشارکت نیروهای نظامی این کشور در عملیات رویارویی با گروه داعش در سوریه را تصویب کرد. این طرح را رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ارائه‌کرده بود و از زمان تصویب تا یک سال معتبر است. براساس این طرح نیروهای نظامی خارجی اجازه دارند برای مقابله با داعش از خاک ترکیه عبور کنند. این که ترکیه با نیروی زمینی به سوریه یا عراق پیشروی کند، هنوز روشن نیست و بسیاری از سیاستمداران ترک تاکید کرده‌اند که ماموریت سربازان پیاده صرفا برای حراست از مرزهای این کشور خواهد بود. دولت آنکارا پیش از این با استناد به ضرورت مقابله با تهدیدات تروریستی علیه امنیت ملی، احتمال حملات تروریستی علیه این کشور، جلوگیری از ورود پناهجویان از کشورهای همسایه و حفظ و حراست از منافع ملی، از مجلس این کشور خواسته بود تا اختیارات کامل به منظور عملیات نظامی برون مرزی به دولت بدهد.

مخالفت افکارعمومی ترکیه با مداخله نظامی آنکارا

نخستین مخالفت‌ها با این تصمیم از سوی افکارعمومی ترکیه بروز یافت. براساس نظرسنجی‌ها، قریب به نیمی از مردم ترکیه با ورود این کشور به ائتلاف نمایشی علیه داعش مخالفند و احزاب و شخصیت‌های برجسته این کشور نیز این تصمیم را ناشی از فشار واشنگتن به آنکارا ارزیابی کرده‌اند. شاید به دلیل نتیجه دادن همین فشارها بود که دولت آمریکا از مصوبه مجلس ترکیه برای مشارکت ارتش این کشور در نبرد با داعش استقبال کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به «گفت‌وگوهای طولانی در سطح بالا» درباره همکاری علیه دولت اسلامی اشاره و تصریح کرده که این مذاکرات باید به از بین بردن تهدید دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه منجر شود.

در پاسخ به همین فشارهای خارجی است که جمعیت‌های مدنی و صنفی ترکیه با اعتراض به طرح پارلمان این کشور برای مداخله نظامی در سوریه و عراق، عدم مشارکت آنکارا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروهک تروریستی «داعش» را خواستار شدند.

به گزارش فارس و به نقل از سی‌ان‌ان، معترضان، در منطقه «بای اوغلو» واقع در استانبول و در شهر آنتالیا در اعتراض به طرح مذکور تظاهراتی به راه انداختند. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در مخالف با سیاست‌های ترکیه و طرح پارلمان این کشور سردادند و عدم مشارکت آنکارا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروهک تروریستی داعش را خواستار شدند. سی.ان.ان گزارش کرده که این تظاهرات با تدابیر شدید امنیتی برگزار شده اما تظاهرات کنندگان بدون مداخله پلیس ترکیه متفرق شده‌اند. همزمان، حزب «خلق جمهوری» که بزرگ​ترین حزب اپوزیسیون در ترکیه است، طرح پارلمان این کشور برای مداخله نظامی در عراق و سوریه را نپذیرفته است.

هشدار ظریف به مولود چاووش اوغلو

در چنین شرایطی، وزیر امور خارجه کشورمان عصر پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترک خود از روش مبارزه با تروریسم در منطقه انتقاد کرد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در این تماس تلفنی با اشاره به مباحث مطرح در پارلمان ترکیه برای صدور مجوز عملیات نظامی این کشور در عراق و سوریه؛ راه و روش اتخاذ شده برای مقابله با پدیده شوم تروریسم در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و نسبت به هرگونه اقدام که شرایط جاری را پیچیده‌تر کند، ابراز نگرانی کرد. او تصریح کرد: کشورهای منطقه باید نسبت به شرایط جاری کاملا مسئولانه عمل کنند و به بدتر شدن اوضاع منطقه کمک نکنند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این گفت‌وگوی تلفنی با توضیح روند مباحث مطرح درخصوص مشارکت نظامی ترکیه اظهار کرد، نسبت به حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشورهای منطقه متعهدیم.

واکنش سوریه و عراق به مصوبه پارلمان ترکیه

همچنین معاون وزیر خارجه سوریه گفت: هرگونه اقدام نظامی ترکیه در سوریه، اقدام خصمانه محسوب می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه المنار، فیصل المقداد در واکنش به رای پارلمان ترکیه درباره دخالت نظامی ارتش در عراق و سوریه بعید دانست که شورای امنیت سازمان ملل واکنشی به تصمیم خصمانه ترکیه از خود نشان دهد.

وزارت خارجه سوریه همچنین در نامه​های جداگانه​ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، از رفتار ترکیه که نقض منشور سازمان ملل خوانده شده، شکایت کرد.

همچنین نوری‌المالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق از پارلمان ترکیه خواست در تصمیم خود مبنی بر اعزام نیروی زمینی به عراق تجدیدنظر کند، زیرا به گفته وی این موضوع تجاوز غیرقابل توجیه به حاکمیت و خاک عراق به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه العراقیه، نوری‌المالکی در بیانیه‌ای یادآور شد که ترکیه باید روابط متقابل و حاکمیت ملی عراق را محترم بشمارد. او از دولت عراق و مجلس نمایندگان این کشور خواست مواضع روشن و صریحی مبنی بر مخالفت با ورود هرگونه نیروی خارجی به خاک عراق اعم از نیروهای ترکیه یا دیگر کشورها اتخاذ و حاکمیت عراق را به عنوان خط قرمز اعلام کنند. وی از برخی کشورهای همسایه و جهان نیز خواست از بحران عراق به عنوان بهانه‌ای برای مداخله در امور داخلی و تعرض به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق سوءاستفاده نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها