جنبش حوثی‌ها در یمن می‌گوید همچنان کنترل شهر صنعا، پایتخت یمن را در اختیار دارند و تا تحقق اهدافشان به این اقدام ادامه خواهند داد. آنها برای جلوگیری از ناامنی‌ کمیته‌های مردمی تشکیل داده و تلاش می‌کنند امور پایتخت را مدیریت کنند.
کد خبر: ۷۲۳۶۰۳

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ضیف‌الله شامی از اعضای شورای سیاسی جنبش انصارالله در گفت‌وگو با این شبکه اظهار کرد: عملکرد کمیته‌های مردمی با استقبال زیاد مردم مواجه شده است، زیرا دیگر ترور و انفجاری رخ نمی‌دهد و کمیته‌های مردمی امنیت پایتخت و ساختمان‌های دولتی را تامین می‌کنند. وقتی دولتی تشکیل شود که بتواند امنیت صنعا را تامین کند کمیته‌های مردمی عقب‌نشینی خواهند کرد و کنترل آنان را به مقامات دولتی تحویل خواهند داد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش حوثی یمن نیز به شبکه خبری الجزیره گفت که نیروهای این جنبش از شهر صنعا عقب‌نشینی نخواهند کرد، اما با مقام‌های امنیتی دولت همکاری می‌کنند.

حوثی‌ها که حدود نیمی از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند، از سال‌ها پیش در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق سیاسی و مدنی خود با دولت‌های مرکزی این کشور درگیر بوده‌اند. مبارزات این گروه در سال‌های حکومت علی عبدالله صالح که سال 2012میلادی از قدرت برکنار گردید، آغاز شد.

هفته گذشته توافقی میان دولت و احزاب سیاسی مختلف از جمله شاخه سیاسی جنبش حوثی معروف به انصارالله منعقد و قرار بر آن شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور ظرف سه روز نخست‌‌وزیر جدید را تعیین کند، اما با گذشت حدود یک هفته از مدت تعیین شده، این شرط هنوز محقق نشده است. گفته می‌شود یحیی العرشی از افرادی است که شانس بیشتری برای نخست‌وزیری دولت جدید دارد.

در خبر دیگری جنبش انصارالله از کشته شدن وکیل تام‌الاختیار صدام و برخی سران رژیم بعث عراق در یمن خبر داد. به گزارش شبکه العالم، عبدالخالق بدرالدین حوثی یکی از رهبران جنبش انصارالله در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما دیروز توانستیم بارزترین رهبران رژیم منحله بعث عراق را به هلاکت برسانیم؛ این افراد از سال 2003، حزب بعث شاخه عراق را در یمن اداره و برای بسیاری از عملیات‌های رژیم یمن علیه جنبش انصارالله برنامه‌ریزی می‌کردند.

وی افزود: آنهایی که به قتل رسیدند، نظمی اوجی، محمد برزان التکریتی و سطام الکعود از بارزترین سران حزب فاشیست بعث بودند. رهبری جنبش انصارالله به بعثی‌های عراق مقیم یمن که در جنگ علیه آنها مشارکت نکردند، یک هفته مهلت داده بود تا یمن را ترک کنند، اما آنهایی که در جنگ علیه جنبش انصارالله مشارکت داشتند، بازداشت و برخی کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها