انیمیشن «لاروا» یک کمدی بامزه درباره دو​کرم قرمز و زرد است

دور از اجتماع​خشمگین

سریال انیمیشن «لاروا» ازجمله کارهای بسیار موفق کره جنوبی در سال‌های اخیر است. اولین فصل این سریال که سال‌های 2010ـ 2009 ساخته شد، مارس 2011 از کانال‌های مختلف تلویزیونی پخش شد و در مدت کوتاهی محبوبیت آن از مرزهای کشور کره فراتر رفت.
کد خبر: ۷۲۱۷۹۷

این مجموعه، ساخت شرکت «توبا اینترتینمنت»، استودیوی معروف ساخت انیمیشن و شخصیت‌های انیمیشنی در دنیاست که ازجمله کارهای شناخته شده این شرکت می‌توان به سریال انیمیشن برنارد واسکار و «ویکی و جانی» ـ که در بازار‌های جهانی بازخورد خوبی داشته‌اند ـ اشاره کرد.​ مجموعه لاروا نیز یک کار کمدی بزن بکوب بامزه و بدون کلام، درباره ماجراهای دو کرم به نام‌های قرمز و زرد است.

کارگردانی این کار به عهده جوگانگ مائنگ است و نویسندگی آن را بایونگ وک آن، من جونگ لی و یون هیونگ پارک به عهده داشته اند. ابن مجموعه با تکنیک سه‌بعدی و برای مخاطب کودک و کل خانواده ساخته شده است. تاکنون دو فصل از این مجموعه ساخته شده که فصل اول آن شامل 104 قسمت دو دقیقه‌ای است.

در فصل اول با دو کرم به نام‌های قرمز و زرد آشنا می‌شویم که زیر لوله‌های آهنی یک مجرای آب ـ که مردم به آن توجهی ندارند ـ زندگی می‌کنند. در این مکان مخفی آنها از آشغال‌هایی که مردم داخل مجرا می‌اندازند، مثل آدامس بادکنکی، بستنی آب شده، سکه و هر چیز دیگری استفاده می‌کنند و خیلی مواقع بر سر مالکیت آنها دعواهای عجیب و غریبی رخ می‌دهد. علاوه بر این مسائلی که در دنیای انسان‌ها خیلی ساده به نظر می‌رسند، مثل باران، دمای بالای وسط روز، پشه‌ها و... می‌توانند مشکلات بزرگی برای آنها به شمار آیند.

در فصل دوم این مجموعه که شامل52 قسمت چهار دقیقه‌ای است، زرد و قرمز از مجرای آب بیرون آمده‌ و در یک خانه قدیمی کوچک ـ که بین دو آسمانخراش بزرگ واقع شده است ـ زندگی می‌کنند و آنها از داشتن باقیمانده غذاها و وسایل قدیمی خانه خوشحال هستند، چراکه همه چیز مایه سرگرمی آنهاست؛ اما گاهی که به دنبال یافتن غذا و اسباب بازی‌های جدید هستند لحظات خطرناکی هم برایشان پیش می‌آید و آنها را به دردسر می‌اندازد و گاه باعث می‌شود با حشرات دیگر ساکن در منزل مانند طوطی و آفتاب‌پرست درگیرشوند.

فصل سوم این مجموعه که در حال ساخت است شامل 104 قسمت دو دقیقه‌ای است که نشان می‌دهد زرد و قرمز در خیابان‌های نیویورک و خارج از خانه هستند. همچنین قرار است یک فیلم سینمایی 90 دقیقه‌ای از ماجراهای این دو کرم، به شیوه سه‌بعدی ساخته و سال 2016 اکران شود.​ روزنامه تایمز کره خبر داده که کمپانی توبا قرار است در یک تئاتر موزیکال، بخشی از این انیمیشن را روی صحنه ببرد و این کار را با همکاری کمپانی موسیقی دی‌اس و دایگو تی‌وی انجام می‌دهد. آنها می‌گویند که در این کار موزیکال، خط داستانی کار ارتقا می‌یابد و در ترکیب با عناصر جذاب کمدی تعامل بیشتری با کودکان برقرار می‌کند.​ این مجموعه موفق تاکنون در 97 کشور دنیا پخش شده است و محصولات جانبی آن نیز در بیش از 30 کشور به فروش می‌رسد. مجموعه لاروا در ایران نیز هم‌اکنون از شبکه پویا پخش می‌شود.

سازندگان انیمیشن لاروا

در ادامه خلاصه‌ای از صحبت‌های سازندگان این مجموعه را با مجله تایمز کره مرور می‌کنیم:

باوجود محبوبیت زیاد پنگوئن پورورو به‌عنوان یک شخصیت کارتونی کره‌ای در کشورهای مختلف دنیا، مجموعه لاروا هم در سال‌های اخیر نماد خوبی از پیشرفت صنعت انیمیشن کره بوده است که شاید بتوان آنها را از جهاتی شبیه کارتون‌های تام و جری دانست که جای تام و جری با یک جفت کرم عوض شده است.

کیم کوانگ یانگ از مدیران ارشد شرکت توبا می‌گوید: «در ساخت مجموعه لاروا از ابتدا به دنبال جذب مخاطب بزرگسال نیز بودیم و درواقع به دنبال ساخت محصولی بودیم که تمام گروه‌های سنی در همه نقاط دنیا بتوانند آن را درک کرده و لذت ببرند. اپیزودهای این مجموعه سرعت بالا دارند، شیطنت‌آمیز و بی‌پرده هستند و همین امر موجب متفاوت بودن کار با بقیه کارهای گروه سنی خردسال شده است. می‌خواهیم به جایگاه بازی پرندگان عصبانی در عرصه بین‌المللی برسیم.» محبوبت لاروا باعث شد که درآمد شرکت از فروش امتیاز پخش مجموعه اسباب‌بازی‌ها و سایر ضمائم آن در مدت کمتر از سه ماه به 2‌/‌1 میلیارد وون (تقریبا معادل 10 میلیون دلار آمریکا) برسد.​ کیم می‌افزاید: به نظر می‌رسد پتانسیل این کار فراتر از ساخت مجموعه انیمیشنی برای گروه خردسال است چراکه گروه سنی راهنمایی هم از وسایل این شخصیت‌ها استقبال می‌کنند.جوونگ ماینگ نیز می‌گوید: ما انیمیشنی می‌خواهیم که مخاطب آن، همه گروه‌های سنی باشند که این مورد به ندرت در انیمیشن کره دیده می‌شود؛ به همین دلیل این کار را بدون دیالوگ تولید کردیم که بتوانیم به کشور‌های دیگر هم عرضه کنیم، زیرا ژست‌ها و حالت‌های احساسی صورت، یک زبان جهانی برای خنداندن مخاطب است. این دو کرم با ژست‌های بدنی بامزه، حالت‌های احساسی صورتشان را تغییر می‌دهند و یک کمدی بزن و بکوب را به نمایش می‌گذارند و چون به غیر از صورت عضو دیگری ندارند و بخش عمده بدنشان صورت است، انعکاس حالتی احساسی در صورت آنها یک نکته حیاتی است. البته تاکید ما برجنبه تفریحی کار بود، چراکه تعداد انیمیشن‌هایی که محتوی آموزشی دارند، بسیار زیاد است؛ اما شک دارم که بتوانند تخیل کودکان را برانگیزند.»

ماینگ با تاکید بر این‌که صرفا تفریحی بودن کار، عامل موفقیت بالای لاروا بوده است، خاطرنشان می‌کند: در این کار دو هنرمند استوری بورد اهن بایونگ ووک و کانگ مین سئونگ تیم تولید را رهبری می‌کنند و همه قسمت‌های تولید شده باید با تائید این دو نفر باشد.

همان‌طور که ذکر شد این مجموعه از ابتدا با هدف صادر شدن به بازارهای خارجی ساخته شد. زرد و قرمز در خیابان پنجاه و دوم نیویورک زندگی می‌کنند. اسپاگتی می‌خورند و گلاس بال یا اسلپ مچ که به غیر از مردم کره برای بقیه ناآشناست بازی نمی‌کنند. ​ ماینگ می‌گوید: ما حتی به زبان‌های مختلف هم نظراتی از طریق وب‌سایت دریافت کردیم که نشان‌دهنده این است که افرادی از کشورهای گوناگون این انیمیشن را دیده و از آن لذت می‌برند.​ کمپانی توبا در حال حاضر در حال تهیه فیلم سینمایی لاروا ست؛ البته بعضی از منتقدان بر این باور هستند که بدون دیالوگ به سختی می‌توان این زمان پخش طولانی را پر کرد، به همین دلیل سازندگان تصمیم گرفتند که فرمت راتغییر دهند به شکلی که شخصیت‌های زرد و قرمز با هم حرف بزنند.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها