فیلم‌های «چ» و «شیار 143» بیشترین جوایز جشنواره فیلم مقاومت را به خود اختصاص دادند

شب فجر سینمای ایران

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در حالی با درخشش فیلم‌های «چ» و «شیار 143» به کار خود پایان داد که اتفاقاتی چون سخنرانی انتقادی حاتمی‌کیا، دفاع تمام قد خانواده شهدا از او، خداحافظی مریلا زارعی با نقش الفت، اجرای ترانه بیسیم‌چی از سوی حامد زمانی و اهدای نشان ویژه جشنواره به سیدحسن نصرالله به عنوان سید مقاومت، یکی از به یادماندنی‌ترین شب‌های سینمایی کشور را رقم زد.
کد خبر: ۷۲۱۴۵۰

به گزارش جام‌جم، شامگاه پنجشنبه‌ای که گذشت سالن همایش‌های برج میلاد لبریز از جمع کثیری از سینماگران، مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی، اهالی رسانه و خانواده معظم شهدا بود که برای حضور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گردهم آمده بودند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این حضور پرشمار اطلاع از نتیجه رقابتی تنگاتنگ و فشرده در بخش مسابقه سینمای ایران این جشنواره بود و همه می‌خواستند ببینند تندیس‌های جشنواره مقاومت نصیب کدام یک از چهره‌های سینمایی می‌شود؛ رقابتی که از روز آغازین نمایش فیلم‌هایی چون چ، شیار 143، ابوزینب، زیباتر از زندگی، مهمان داریم و تنهای تنهای تنها شروع شده بود و فیلمسازان این آثار ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، علی غفاری، محمدمهدی عسگرپور ، احسان عبدی‌پور و بازیگران و سایر عوامل اصلی ساخت آن از بخت‌های دریافت جایزه محسوب می‌شدند.

اما با آرای نهایی هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران انتظارها به پایان رسید و برگزیدگان این دوره از جشنواره فیلم مقاومت در شبی باشکوه تندیس‌هایشان را در برابر خانواده‌های عزیزی که سمبل مقاومت و ایثار هستند، دریافت کردند.

در میان فیلم‌ها همان‌طور که قبلا هم پیش‌بینی می‌شد، دو فیلم تحسین شده چ و شیار 143 بیشترین جایزه‌ها را به خود اختصاص دادند و هرکدام به ترتیب با دریافت چهار و سه جایزه اصلی این رویداد فرهنگی و سینمایی به نوعی پیروزی را میان خود قسمت کردند. پس از رقابتی نزدیک، دیپلم افتخار و تندیس بهترین فیلم جشنواره به فیلم چ به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و محصول بنیاد سینمایی فارابی رسید. ضمن این‌که فیلم چ علاوه بر این برنده جوایز دیپلم افتخار و تندیس بهترین کارگردانی برای حاتمی‌کیا، دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازیگر مرد برای بابک حمیدیان و دیپلم افتخار و بهترین جلوه‌های ویژه برای سیدهادی اسلامی هم شد.

وقتی هیات داوران جشنواره نام ابراهیم حاتمی‌کیا را به عنوان بهترین کارگردان این دوره بر زبان آورد، جماعت حاضر در سالن به افتخار خالق چ، دیده‌بان، آژانس شیشه‌ای، از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف و بسیاری دیگر از آثار ماندگار عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس به‌پا خاستند و او را تشویق کردند.

حاتمی‌کیا هم پس از آمدن روی صحنه فضای این مراسم را کاملا خودی و صمیمی دانست و گفت: باید فرقی بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره مقاومت نباشد و باید بین آنچه اینجا گفته می‌شود و آنچه در جشنواره فیلم فجر گفته می‌شود، فرقی نباشد.

او در واکنش به اظهارات اخیر یکی از کارگردان‌های سینما مبنی بر بی‌مفهوم بودن دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بیان کرد: عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زده و شهدا را از افرادی دانسته که قربانی جنگ هستند. من از قبل رخ‌دادن چنین اتفاقی را می‌دانستم و می‌دانستم که یک جریانی وجود دارد که به جنگ بی‌‌اعتناست.

حاتمی‌کیا در ادامه معاون سال‌های دور سینمایی ارشاد را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای بهشتی، شما در آن زمان مرا به جنوب و ایشان (آن کارگردان) را به شمال راهی کردید. ما می‌دانیم که ایشان عزیزکرده جشنواره‌ها هستند، الحمدلله. همیشه هم پرچم ایران را در جشنواره‌ها بالا بردند که باز هم الحمدلله.

کارگردان چ ادامه داد: جناب آقای حسین حقیقی، مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی، به یاد دارید که من برای فیلمی نزد شما آمدم و گریه کردم و گفتم که این فیلم نباید به خارج از کشور برود. آنچه الان رخ داده است، میزان را به دست بچه‌ها(فیلمسازان) می‌دهد. او خطاب به رئیس سازمان سینمایی که در سالن حاضر بود هم گفت: من از آقای ایوبی، شخص رئیس‌جمهور و آقای جعفری‌جلوه انتظار دارم که بصراحت نظرشان را در باره سخنان این کارگردان بگویند.

حاتمی‌کیا افزود: خدا به من این قوت را بدهد که به این حمله‌ها اعتنا نکنم، ولی توقع دارم به عنوان افرادی که در جنگ بوده‌اند، نگاهشان را مشخص کنند. آقای ایوبی، شما خود در جنگ حضور داشته‌اید و صحنه‌هایی را دیده‌اید. اگر نظر خود را بصراحت اعلام نکنید، من معتقد خواهم بود در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق است.

این کارگردان سینمای ایران در پایان گفت: دعا کنید به خون شهدا که کسانی که این خون‌ها را نمی‌بینند هر چه سریع‌تر رسوا شوند. صحبت‌های حاتمی‌کیا بجز تشویق حاضران با تائید خانواده شهدا نیز همراه شد و جمعی از فرزندان شهدا در دفاع تمام قد از سردار سینمای جنگ و دفاع مقدس نامه‌ای تشکرآمیز را خطاب به او قرائت کردند.

بابک حمیدیان، بازیگر نقش شهید اصغر وصالی فیلم چ هم هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد به تمجید از حاتمی‌کیا پرداخت و در سخنان کوتاهی گفت: آقای حاتمی‌کیا از شما ممنونم که اجازه دادید رفیقم اصغر وصالی را تجربه کنم. کنار شما رفاقت را تجربه کردم. من با یک باور عمیق وارد فیلم شما شدم و الان هم جایزه باورم را دریافت کردم.

فیلم شیار 143 هم در پایان این دوره از جشنواره جوایز دیپلم افتخار و تندیس بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را به‌دست آورد و مریلا زارعی نیز برای بازی در نقش الفت، زنی که 20 سال چشم انتظار فرزند رزمنده‌اش است که از جنگ برگردد، دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. او سال گذشته به خاطر بازی در همین نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر را هم به دست آورده بود.

زارعی پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: از همراهان «شیار۱۴۳» و در راس آنها خانم نرگس آبیار و از عوامل فیلم «چ» و در راس آنها آقای ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: این سومین جایزه‌ای است که برای شیار ۱۴۳ گرفته‌ام و فکر می‌کنم دیگر نوبت اکران این فیلم است. امشب می‌خواهم از کاراکتر الفت(نقش مادر شهید در فیلم شیار۱۴۳) خداحافظی کنم. چون باید این راه را ادامه داد، من این امانت را به دست شما مردم خوبم می‌سپارم. خدا را به خون شهدا و اشک مادران سرزمینم قسم می‌دهم نگذارید الفت در میان این شلوغی دیده نشود. برای اکران شیار۱۴۳ دعا کنید.

بجز فیلم‌های چ و شیار 143 دیگر جوایز بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم مقاومت به این شکل به برگزیدگان اهدا شد: دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به انسیه شاه‌حسینی برای زیباتر از زندگی، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به احسان عبدی‌پور کارگردان تنهای تنهای تنها و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به میثم فرهومند بازیگر تنهای تنهای تنها.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران نیز به‌خاطر فعالیت مستمر در سینمای دفاع مقدس به بازیگر توانای تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پرویز پرستویی رسید که بازی در آثار دفاع مقدسی چون آژانس شیشه‌ای، روبان قرمز، لیلی با من است، دیار عاشقان، پیشتازان فتح و سیزده 59 را در کارنامه دارد.مراسم پایانی جشنواره فیلم مقاومت بجز اهدای جوایز، بخش‌های دیگری هم داشت که اجرای تازه‌ترین ترانه حامد زمانی به نام «بیسیم چی» یکی از این برنامه‌های جنبی بود که با استقبال مهمانان حاضر در سالن همایش‌های برج میلاد همراه شد.

محمد خزاعی بجز نشان ویژه جشنواره، به عنوان دبیر جشنواره، جایزه ویژه‌ای را هم به پاس لحاظ کردن جنبه‌های مردمی در عرصه سینمای دفاع مقدس به مسعود ده‌نمکی اهدا کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم طی سخنانی جشنواره مقاومت را جبهه‌ای در مقابل دشمن و هنرمند مقاومت را نیروی خط مقدم این مبارزه دانست.

سردار محمدرضا نقدی در این مراسم بیان کرد: دشمنان می‌خواهند با شبکه‌های تروریستی و بازی‌های خشن مردم را به زندگی‌های خشن و بدون آرامش دعوت کنند، اما هنرمند مقاومت، با ایثار و فداکاری دست آنها را رو می‌کند و دشمن را شکست می‌دهد.

او در پایان اذعان کرد: هنرمند مقاومت قائل به سینمای عظمت است و نه حقارت. هنرمند مقاومت می‌خواهد روح ازخودگذشتگی را به اوج برساند و این جشنواره نیز می‌خواهد سنگر هنرمندانی باشد که در دنیای تزویر، صدای مستضعفان هستند.

اعطای نشان ویژه جشنواره به سیدحسن نصرالله

پس از اهدای جوایز برگزیدگان بخش‌های کوتاه، مستند، بین‌الملل و تکفیری جشنواره، محمد خزاعی، دبیر جشنواره، نشان ویژه جشنواره مقاومت را به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اهدا کرد که فرزند ارشد او که در مراسم حاضر بود به نیابت از پدرش این جایزه را دریافت کرد.

فرزند نصرالله پس از دریافت نشان مقاومت از دستان محسن رضایی گفت: همیشه عادت داریم مورد لطف مردم ایران، حکومت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای قرار بگیریم. خوشحالم که این جایزه را از ملت شهیدپرور ایران دریافت می‌کنم.

بعد از این بخش جایزه «عماد مغنیه» هم در حضور فاطمه مغنیه، دختر این شهید به علی غفاری برای ساخت فیلم ضدصهیونیستی ابوزینب اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها