مراقبت از دندان‌ها، یعنی مرواریدهایی که در طول عمر همراهمان هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر: ۷۲۰۴۲۲

مسواک ‌زدن‌های مرتب و استفاده از نخ دندان نکات کلیدی است که رعایت آن می‌تواند تا حد زیادی سلامت آنها را حفظ کند. معمولا خیلی‌ها انتظار دارند بعد از مسواک زدن دندان‌هایی سفید و براق داشته باشند، ولی برای بسیاری چنین نمی‌شود و با وجود مراقبت از دندان‌ها و رسیدگی‌های لازم​ باز هم دندان‌های زرد خواهند داشت. اگر شما هم از زردی و کدری دندان‌هایتان شکایت دارید، اگر بارها در طول روز مسواک می‌زنید ولی شفافیت و سفیدی مطلوب را روی دندان‌ها به‌دست نمی‌آورید، بهتر است راهکارهایی ساده را پیش بگیرید.

مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ممکن است روی رنگ دندان‌ها تاثیرگذار باشد؛ بنابراین خودداری از مصرف چنین مواد​غذایی مانع از تغییر رنگ آنها می‌شود. نوشیدن قهوه، برخی میوه‌ها و سبزیجات از قبیل زغال‌اخته، تمشک و چغندر رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهد؛ یعنی رنگ آنها روی دندان باقی می‌ماند. مسواک زدن بلافاصله پس از صرف این مواد و شستن دهان با آب مانع از تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. استفاده از برخی محصولات سفیدکننده خانگی مانند خمیردندان‌های مخصوص می‌تواند رنگ دندان‌ها را شفاف‌تر کند. سفیدکننده‌هایی که در داروخانه‌ها می‌فروشند، تا حدی زردی دندان‌ها را از بین می‌برد. در خمیردندان‌های سفیدکننده از مواد ساینده و شیمیایی برای برداشتن لایه‌های جرم و زردی از روی سطوح دندان‌ها استفاده می‌شود؛ اما برای از بین بردن لایه‌های رنگی عمیق‌تر باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

نوارهای سفیدکننده دندان نازک و آغشته به ماده سفیدکننده برپایه «پروکساید» هستند که چند دقیقه در طول هفته می‌توان آن را روی دندان‌ها کشید. نتایج استفاده از این نوارها معمولا بعد از چند روز یا در نهایت یک سال ظاهر می‌شود و شما می‌توانید تفاوت رنگ دندان‌هایتان را با قبل مشاهده کنید. بهترین مزیت استفاده از این نوارها، کاربرد راحت و بی‌دردسر آنهاست.​ در کنار روش‌های جدید شیمیایی که برای سفیدسازی دندان‌ها به بازار آمده، همچنان بسیاری روش‌های قدیمی و خانگی را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، برخی مواد خوراکی مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج با افزایش بزاق دهان، جرم‌ها و رسوبات روی دندان‌ها را از بین می‌برند. جویدن آدامس‌های بدون قند نیز با افزایش بزاق یکی دیگر از روش‌های پاک‌کننده دندان به شمار می‌رود. در واقع، افزایش ترشح بزاق اسید داخل دهان را خنثی می‌کند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. با افزایش سن، مینای دندان به‌مرور از بین می‌رود و لایه زیرین آن که زردتر است، ظاهر می‌شود. ​سیگار کشیدن نه تنها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد، بلکه باعث تغییر رنگ و زردی دندان‌ها نیز می‌شود. تنباکوی موجود در سیگار وارد شیارهای دندان شده و منافذ مینای دندان را پر می‌کند که همین امر دندان را زرد می‌کند. از بین رفتن جرم‌های ناشی از سیگار روی دندان‌ها کار دشواری است.

مترجم: ندا اظهری

منبع: WebMd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها