88 واگن جدید به مترو تهران اضافه شد

قالیباف: واردات واگن های کهنه ، مزاح است

شهردار تهران گفت: با اختصاص اعتبارات لازم و تزریق واگن‌های جدید مترو، می توانیم جابجایی مسافر را از سه و نیم میلیون نفر در روز به هفت میلیون نفر افزایش دهیم.
کد خبر: ۷۱۹۱۵۷
قالیباف: واردات واگن های کهنه ، مزاح است

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم ورود 88 واگن جدید مترو به ناوگان حمل و نقل عمومی در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون بدنه واگن ها در داخل ایران ساخته و فقط برخی قطعات وارد می‌شود اما سعی می کنیم به سمت ساخت صد در صدی پیش برویم.

وی با اشاره به تخصیص نیافتن بودجه و اعتبارات لازم به حمل و نقل عمومی گفت: منتظر همکاری لازم دولت هستیم و قول داده‌ شد که در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

قالیباف با اشاره به اینکه دو روز پیش جلسه ای با وزیر نفت داشته است، گفت: در بودجه 93 پیش بینی شده که در شهرهای مختلف و به ویژه تهران، اعتبارات حاصل از صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت برای توسعه حمل و نقل عمومی صرف شود و همچنین توافق های نهایی صورت گرفته است که با اولویت خرید واگن، ال‌سی مورد نظر باز شود.

شهردار تهران افزود: اگر توافقات صورت گرفته محقق شود، مردم تهران می توانند امید داشته باشند سالانه ساخت 30 کیلومتر از خطوط مترو محقق شود.

قالیباف همچنین در مورد ساخت متروی شهرهای اقماری تهران گفت: در گذشته پوشش مترو شهرهای اقماری بر عهده شهرداری بود که پس از مدتی تصمیماتی مبنی بر اینکه شهرداری نمی‌تواند شهرهای اقماری را پوشش دهد اتخاذ شد.

وی افزود: نکته مهم این است که دولت باید اعتبارات خاصی در این حوزه اتخاذ کند و اگر اعتبار مترو پرند و فرودگاه امام را بدهند و واگن‌های مخصوص را خودشان تامین کنند ظرف 5 ماه مترو پرند و فرودگاه امام عملیاتی می‌شود البته برای تحقق این مهم 100 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

قالیباف در پاسخ به سئوال مبنی براینکه با تزریق یازده قطار مترو ، 40 اتوبوس جدید و 161 اتوبوس بازسازی شده در مجموع چه تعداد مسافر جابجا می شود، گفت: از اول مهر در مجموع بیش از 400 هزار مسافر به ظرفیت فعلی مترو و اتوبوسرانی اضافه می شود.

شهردار تهران همچنین درباره قطع درختان در شهرک مبعث واقع درجنت آبادشمالی به خبرنگاران گفت: مجری این عملیات با حکم قضایی این کار را انجام داده و عجولانه به قطع درختان اقدام کرده است که قطعا در شورای شهر و شهرداری به صورت حساس این مسئله پیگیری می‌شود.

پاسخ قالیباف به شایعات

شهردار تهران با بیان اینکه ادعای واردات واگن ها کهنه مزاح است ، گفت : حرف های پراکنده می شنویم که البته پاسخ لازم داده می شود اما این حرف ها منطقی ندارد و شاید برای آن است که فرصت ما را بگیرد.

قالیباف به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر استفاده از قطارهای دست دوم در ناوگان مترو تهران اشاره کرد و افزود : اگر می گویند قطار کهنه وارد می کنید؛ این را جزو مزاح ها بگذارید و آن را برای رفع خستگی بگیرید.

وی گفت: بیش از 8 ماه است که به طور فشرده با جمعی از همکاران ، نخبگان و مردم در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستیم ومقدماتی را فراهم کرده ایم که امیدوارم بعد از تکمیل آن بتوانیم این طرح را در آینده ای نه چندان دور اجرایی کنیم.

قالیباف به برخی اظهارات درباره تضاد دریاچه خلیج فارس با معیارهای محیط زیست و قطع درختان در شهر اشاره کرد و افزود: چه کسی است که نداند توسعه فضای سبز تهران از 9 متر در گذشته ، نزدیک به 16 متردر هشت سال اخیر رسیده و چندین میلیون درخت در این شهر کاشته شده است.

وی گفت: هرچند امروز افرادی هستند که به ناحق درختان را خشک می کنند و متوجه هستیم که در جایی با حکم قاضی درخت قطع می کنند و البته ما جلوی این موارد را می گیریم و باید با آن ها برخورد شود؛ اما در جایی که بگویند شهرداری درختان را قطع می کند، حرف گزافی است.

قالیباف به اقدام قاطع شهرداری تهران برای جلوگیری از ساخت و ساز در تراز بالای 1800 متر در تهران اشاره کرد و افزود : هنر ما در طرح جامع و تفصیلی این است که محدوده شهر تهران را از 740 کیلومتر مربع به 640کیلومتر کاهش داده ایم و 100 کیلومتر مربع کوچک کرده ایم.

وی گفت : در منطقه یک خط تراز 1700 را گذاشته ایم و در برخی نقاط اجازه نداده ایم که از 1700 متر به بالا ساخته شود اما این روزها نان عده ای در این است که این حرف ها را بزنند.

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود افزود : این روزها به دلیل نزدیکی به آغاز سال تحصیلی به عنوان بهار دانایی و تلاش برای علم و دانش و نیز آغاز هفته دفاع مقدس به عنوان تبلور رشادت ها و تلاش های این ملت به رهبری حضرت امام (ره ) است.

وی گفت : در دفاع مقدس برای یک بار این افتخار در تاریخ ایران به ثبت رسید که مردم با اتکا به فرهنگ اسلامی و به فرماندهی امام خمینی (ره ) توانستند با رشادت و مجاهدت از آبرو، عزت ، خاک کشور و باورهای انقلاب خود دفاع کنند.

قالیباف با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان با تقدیم نزدیک به 25هزار شهید دانش اموز در دوران دفاع مقدس بیشترین حضور و شهید را داشته اند ، افزود : امروز همه دانش آموزان ما که پشت میز مدرسه قرار می گیرند؛بدانند که بهترین و بیشترین سنگربانان ما در دوران دفاع مقدس از پشت همین میز مدارس به جبهه رفتند.

وی به مشکلات ترافیکی در آغاز بازگشایی مدارس به دلیل کوتاه شدن روز و تغییر زمان سفرهای شهری اشاره کرد و گفت : گسترش محیط های آموزشی باعت استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی می شود و مدیریت شهری باید در این زمینه چاره اندیشی کند.

قالیباف با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی با توجه به برنامه سالانه شهرداری تهران افزود : امسال افزایش ظرفیت جا به جایی 400 هزار نفر در مجموعه ناوگان اتوبوس و مترو فراهم شده است.

وی گفت: ما با روزی حدود 400 هزار نفر جا به جایی در مترو کار را اغاز کردیم و امروز به مرز پنج و نیم میلیون نفر در روز رسیده که بسیار خوشحال کننده است.

قالیباف همچنین افزود: زمانی که خط ویژه اتوبوس را پیش بینی می کردیم ، مخالفت هایی وجود داشت اما باید حمل و نقل عمومی را به حمل و نقل شخصی اولویت دهیم چرا که این راه متعلق به عموم جامعه است و با پول بیت المال و مردم تملک شده است.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به محیط زیست گفت: کاری که عزیزان بر اساس پیشنهاد خود شهرداری انجام دادند آن بود که خودروها را بازسازی و استفاده کنیم؛ اما باید توجه داشت که این اقدام از بعد شاخص های اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه باید از اتوبوس های نو استفاده می کنیم.

وی افزود : اگر این اتوبوس های فعلی بازسازی شود برای خارج از شهر مناسب خواهد بود اما برای استفاده در تهران مناسب نیست.

قالیباف گفت: متاسفانه چهار سال است که شهرداری تهران حتی یک اتوبوس از سهم خود در توسعه حمل و نقل عمومی را که مربوط به اعتبارات ملی است ، دریافت نکرده است.

وی افزود : این در حالی است که مردم تهران هم مالیات می دهند و براساس جمعیت این شهر سهمی دارند اما چهار سال است که از این سهم محروم هستند.

قالیباف به فعالیت یک هزار و 200 واگن فعال در ناوگان متروی تهران اشاره کرد و گفت: از جهت زیرساخت ، بخش های فنی ، ظرفیت ایستگاهی و ریلی و شرایط ایمنی می توانیم هزار و 200 واگن دیگر را نیز به ناوگان اضافه کنیم.

قالیباف افزود : با همین زیر ساخت ها می توانیم جابجایی سه و نیم میلیون مسافر در روز را به هفت میلیون مسافر در روز افزایش و فشردگی در اوج سفر را کاهش دهیم.

وی تنوع پذیری را ششمین شاخص در توسعه حمل و نقل عمومی اعلام کرد و گفت : تاکسی ، مترو، مینی بوس و اتوبوس باید همپوشانی کامل داشته باشد.

قالیباف افزود : اینکه می گوییم با فاصله 350 متری امکان دسترسی به حمل ونقل عمومی وجود داشته باشد بدین معنی است که هر فرد قدرت انتخاب داشته باشد تا با مترو، اتوبوس و تاکسی سفر کند.

قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ ترافیک نیز تصریح کرد: واقعیت این است امروز رانندگی ها در شهر زیبنده مردم ما نیست.

شهردار تهران گفت : این روزها شخصیت های سیاسی و گردشگرانی که وارد شهر می شوند از نظافت ، فضای سبز و زیبایی های شهر تهران تعریف می کنند؛ اما جایی که همه انتقاد می کنند همین حوزه ترافیک و فرهنگ رانندگی است.

تولید 154 واگن مترو جدید ساخت داخل تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت مترو تهران از تولید و راه اندازی 154 واگن جدید مترو همزمان با بهره برداری از قسمت شمالی خط 3 تا پایان امسال خبر داد.

هابیل درویش در مراسم بهره برداری از 88 واگن متروی تهران و حومه افزود: 53 درصد واگن های مترو، ساخت داخل است و بقیه نیز از برندهای معروف کشورهای سوئد،آلمان ، اتریش و ژاپن تهیه می شود.

وی با بیان اینکه کارگران در خط سه مترو در سه شیفت فعالیت کرده و بیش از20 هزارنفر در زیر زمین مشغول به فعالیت هستند، گفت: طرح این موضوع درباره ورود قطارهای دسته دوم و چینی به کشور که در یکی از روزنامه ها منتشر شده بی انصافی و اجحاف در حق کارگران و مهندسان ایرانی است؛ زیرا حتی یک پیچ مترو دسته دوم نیست.

مدیرعامل شرکت مترو افزود: طرح توسعه کارخانه واگن سازی، امسال در دستور کار قرار دارد و 40 هکتار زمین نیز برای این مهم شناسایی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها