پخش مستند «ضریح» از امشب از شبکه 5 سیما شروع می‌شود

عشق به امام حسین(ع) در مستند «ضریح»

عشق و دلدادگی به امام حسین(ع) از سراسر جهان تا کربلا

فصل نخست مستند ضریح امام حسین(ع) که در هفت قسمت برای پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران آماده شده در مراسمی ویژه با حضور استاد فرشچیان، نگارگر برجسته کشور اکران خصوصی شد.
کد خبر: ۷۱۶۷۱۸

به گزارش روابط عمومی معاونت استان‌ها، ساخت ضریح امام حسین(ع) به دست هنرمندان برجسته ایرانی و کمک‌های مردمی تمام ارادتمندان به ساحت مقدس ائمه معصومین(ع) در ایران و دیگر نقاط جهان از خرداد 87 آغاز شد و در مهر 91 به اتمام رسید و در همان سال طی یک کاروان باشکوه در میان استقبال و بدرقه میلیون‌ها ایرانی به عراق منتقل و پس از عملیات پنجاه‌و‌دو روزه تعویض و ضریح جدید نیز پانزدهم مهر 91 رونمایی شد.

از مراحل ساخت ضریح مستندی تولید شده که فصل نخست آن روی پرده نقره‌ای سینما ونوس قم رفت و اعضای هیات امنا، دست‌اندرکاران، هنرمندان و مسئولان و در راس آنها استاد فرشچیان، نگارگر برجسته کشور به صورت ویژه به نظاره آن نشستند.

قبل از نمایش این مستند، محمود پارچه‌باف که مدیریت پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) را بر عهده دارد، درباره این فیلم مستند گفت: این فصل نخست مستند ضریح است که مربوط به مراحل ساخت آن در شهر مقدس قم می‌شود و با عنوان «عاشقی» به نمایش درمی‌آید. در طول تاریخ اتفاقات بزرگ و کوچک فراوانی رخ داده و آنچه این اتفاقات را ماندگار و از دست درازی‌ها و تحریفات مصون نگه داشته، ثبت مستندات آن رویداد بوده است.

وی با اشاره به مستند ساخت ضریح اظهار کرد: آنچه در این مستند به تصویر کشیده شده، بیشتر پرداخت به ابعاد فنی و هنری کار با رویکردی فراشیعی و بلکه فرادینی است که هرکس در هر جای دنیا با هر اعتقاد و مذهبی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

پس از سخنان پارچه‌باف، دو قسمت از فصل نخست مستند ضریح به نمایش درآمد و پس از آن استاد فرشچیان گفت: زبانم قاصر است از آن که به خاطر این عنایتی که به من شده است خدا را ستایش کنم.

وی با قرائت شعر «از دست و زبان که برآید... کز عهده شکرش به در آید» اظهار کرد: منظور قدردانی از تمام زحماتی است که در ساخت این ضریح کشیده شده و کار‌های تحسین‌انگیزی که صورت گرفته فقط ستایش خداست.

پس از سخنان فرشچیان که مورد استقبال قرار گرفت، قسمت سوم فصل نخست مستند ضریح که مربوط به استاد فرشچیان بود به نمایش درآمد و حاضران را بشدت تحت تاثیر قرار داد.حمید عطارد، تهیه‌کننده و کارگردان مستند ضریح درخصوص این مستند گفت: مستند ضریح سه مجموعه و روایت است که فصل نخست مربوط به طراحی و ساخت ضریح در ایران، فصل دوم مربوط به اتفاقات انتقال ضریح از قم به کربلا و فصل سوم مراحل تعویض ضریح قدیمی و جدید در کربلا است.وی با بیان این که تدوین فصل نخست به پایان رسیده و آماده پخش از سیمای جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: این فصل در هفت قسمت 40 دقیقه‌ای آماده پخش شده و در هر قسمت به موضوعی خاص پرداخته شده است.

عطارد، فصل نخست را به دلیل تعدد سوژه و موضوعات از طراحی، خطاطی، ساخت اسکلت چوبی، نورپردازی و... سنگین‌تر از دو فصل دیگر دانست و افزود: همین امر موجب شد ساخت فصل نخست نزدیک به چهار سال به طول بینجامد.

وی ادامه داد: البته زمانی که ما کار را شروع کردیم پروژه ساخت ضریح شروع شده بود به همین دلیل بسیاری از تصاویر را نداشتیم و باید یک‌سری تصاویر را بازسازی می‌کردیم که بر سختی‌های کار افزود.خاطرنشان کرد: مستند ضریح نیز سندی تاریخی است که یک اتفاق کم نظیر با ویژگی‌های خاص در تاریخ شیعه را به‌تصویر می‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها