درمانگاه مشاغل

سلامت خیاط‌باشی

«نیاز به دوزنده ماهر در یک کارگاه تولیدی»، «استخدام تعدادی خیاط (چرخکار)، اتوکار و وسط کار در تولیدی مانتو و لباس مجلسی»، «به تعدادی برشکار، بسته‌بند، برشکار و گلدوز ماهر برای کار در تولیدی پوشاک کودک با بیمه و مزایای قانونی در تولیدی لباس حوالی خیابان جمهوری نیازمندیم» و... اینها نمونه‌ای از آگهی‌های استخدام نشریات و تراکت‌های خیابانی است.
کد خبر: ۷۱۳۹۶۴

در واقع تولیدی‌های لباس افرادی با مهارت‌های متفاوت را زیر یک سقف جمع می‌کنند و تبدیل پارچه به انواع و اقسام پوشاک نتیجه همکاری آنهاست. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سلامت افراد شاغل در بیشتر تولیدی‌ها را تهدید می‌کند، وجود ذرات ریز معلق در هواست که هنگام کار از بافت پارچه جدا شده و وارد بینی، دهان و حتی سیستم تنفسی آنها می‌شود و زمینه بروز آلرژی و مشکلات تنفسی، سرفه و خارش بینی و عطسه‌های مداوم را فراهم می‌کند. البته ماسک تا حدی جلوی بروز این مشکل را می‌گیرد، اما استفاده از آن، مشکلات خاص خود را دارد. مثلا این که ماسک تنفس راحت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرد پس از مدتی حسابی کلافه می‌شود.

امان از آلودگی‌های صوتی

افراد شاغل در تولیدی‌های لباس در معرض صداهای ناشی از چرخ‌های خیاطی صنعتی هستند و این امکان وجود دارد که بتدریج میزان شنوایی‌شان تا حد زیادی کاهش یابد. در این بین بسیاری سعی می‌کنند با استفاده از هدفون و گوش دادن موزیک با صدای بلند جلوی آلودگی‌های صوتی محل کارشان را بگیرند، اما از این موضوع غافلند که استفاده طولانی‌مدت از هدفون با عوارضی مثل آسیب‌دیدن گوش داخلی، کاهش شنوایی و حتی در مواردی عفونت گوش و از دست رفتن شنوایی همراه است.

مراقب آرتروز و واریس و کمردرد باشید

به طور کلی خیاط‌ها با گذشت زمان دچار دردهایی در گردن، شانه، کمر و دیگر مفاصل می‌شوند که به دلیل نشستن‌های مداوم پشت میز خیاطی و قوزکردن بروز می‌کند. بنابراین داشتن یک میز مناسب و صندلی استاندارد با قابلیت تنظیم ارتفاع که پشتی آن به جلو و عقب کج شود برای خیاط ضروری است. همچنین کار دوخت و دوز دقت زیادی می‌خواهد و چشمتان مدام باید به سوزن و پارچه باشد. به همین دلیل بیشتر خیاط‌ها به مرور دچار کاهش نمره چشم خواهند شد. حتی گاهی ایستادن‌های طولانی‌مدت بلای جان کارکنان تولیدی‌ها می‌شود. پس یک تا دو ساعت یکبار برای چند دقیقه هم که شده کمی قدم بزنید و با انجام نرمش‌هایی به بدنتان کش و قوس دهید که تا حدی از آسیب‌های گفته شده بویژه آرتروز و واریس و کمردردهای مزمن در امان بمانید.

خطر افسردگی و استرس شغلی

متاسفانه بسیاری از تولیدی‌های لباس ظاهر مناسب و تهویه و نور استانداردی ندارند و ادامه کار در چنین شرایطی با توجه به ساعت‌های طولانی کاری در تولیدی‌ها به مرور زمان باعث سردرد، سرگیجه، خستگی و کسالت کارکنان می‌شود و زمینه بروز افسردگی شغلی را فراهم می‌کند. همچنین از آنجا که چیزی به عنوان استخدام برای افراد شاغل در این نوع محیط‌ها مطرح نیست، همیشه این احتمال وجود دارد که از کار بیکار شوند و این نگرانی باعث ایجاد استرس شغلی خواهد شد.

پریسا اصولی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها