توسط محققان کشورمان صورت گرفت

تولید آب از جلبک در ایران

وزیر نیرو از آماده شدن طرح تولید همزمان آب و برق در کشور خبر داد و گفت: این طرح آماده تقدیم به هیئت دولت است.
کد خبر: ۷۱۱۲۳۲
رفع مشکل کم آبی با شیرین سازی آب دریا

حمید چیت چیان پیش از ظهر شنبه در حاشیه بهره برداری از پروژه تولید همزمان 50 مگاوات برق و 18 هزار متر مکعب آب شیرین در نیروگاه مپنای جزیره قشم در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: این پروژه فلسفه جدیدی را در تامین آب و برق کشور بیان می کند.

وی ادامه داد: بازده نیروگاههای معمولی حرارتی کشور 37 درصد است اما این نیروگاه در جزیره قشم علاوه بر تولید برق، واحد تولید آب شیرین نیز دارد که بازده این نیروگاه را به بیش از 85 درصد رسانده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: نیروگاههای معمولی تولید برق، دود و حرارت بالا نیز دارند که از این حرارت می توان برای شیرین سازی آب دریا استفاده کرد و در نظر داریم تا از این ایده برای تمامی مناطق سواحل خلیج فارس و دریای عمان در راستای شیرین سازی آب دریا و رفع مشکل کم آبی استفاده کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه آب شیرین تولیدی در چنین نیروگاههایی با قیمت ارزان و صرفه جویی در انرژی تولید می شود، اظهار داشت: نیروگاه مپنای قشم شامل دو واحد نیروگاهی برق 25 مگاواتی است که در مجموع 18 هزار مترمکعب نیز در شبانه روز آب شیرین تولید می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به تمامی سرمایه گذاران اعلام کرده ایم که اگر چنین نیروگاههایی با قابلیت تولید همزمان آب و برق ایجاد کنند، برق آنها را به دو برابر قیمت معمول خواهیم خرید، چون توسعه چنین نیروگاههایی موجب افزایش بازده نیروگاهی و همچنین تولید آب شیرین برای شرب و مصرف صنعت خواهد بود.

وزیر نیرو اضافه کرد: در استان کرمان نیز که با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه است سرمایه گذاران برای شیرین سازی و تولید آب شرب از طریق خلیج فارس و دریای عمان اعلام آمادگی کرده و سرمایه گذاری کرده اند.

چیت چیان از آماده شدن طرح تولید همزمان آب و برق در کشور خبر داد و بیان داشت: این طرح آماده تقدیم به هیئت دولت است و براساس آن می توان در مدار 100 کیلومتری دریای عمان و خلیج فارس با ظرفیت فعلی نیروگاهی کشور به طور همزمان آب و برق تولید کرد و با ایجاد نیروگاه های جدید این ظرفیت به تولید بالغ بر یک میلیارد متر مکعب آب شیرین خواهد رسید.

وی گفت: از این آب علاوه بر مصرف شرب می توان برای صنایع و کشت های صنعتی استفاده کرد و با اجرایی شدن این طرح امکان توسعه و جذب جمعیت در مناطق سواحل خلیج فارس و دریای عمان فراهم می شود.

در آخرین روز از هفته دولت پروژه تولید همزمان 50 مگاوات برق و 18 هزار متر مکعب آب شیرین در نیروگاه مپنای جزیره قشم و طرح فاضلاب مسکن مهر درگهان با حضور وزیر نیرو و استاندار هرمزگان افتتاح شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
۰
۰
اتفاقا این كاری است كه در تمام كشور های حوزه خلیج فارس انجام میشود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها