وزیر نیرو با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریا فقط برای مصرف شرب و کشاورزی صورت می‌گیرد، هزینه شیرین‌سازی آب را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: اعتبار دولتی جوابگوی این کار نیست.
کد خبر: ۶۷۶۷۰۰
اعتبار دولتی جوابگوی شیرین سازی آب دریا نیست

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان در همایش مدیران استان فارس گفت: معیشت 32 درصد از مردم این استان فارس به کشاورزی است و 95 درصد منابع آب این استان صرف کشاورزی می‌شود.

وی افزود: موضوع و چالش اصلی استان فارس منابع محدود آب‌های زیرزمینی است به‌طوری که هم‌اکنون 78 درصد از کل آب مصرفی استان ازطریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که اگر به خوبی مدیریت نشود، مشکلات فزاینده‌ای دامن‌گیر استان خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت کنونی نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی است و بدون این کنتورها مدیریت منابع آب زیرزمینی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد: باید با تدبیر، اصلاح‌های لازم انجام شده و هماهنگی‌های لازم بین قوای سه‌گانه به عمل آید تا موضوع برداشت‌های غیرمجاز آب و وضعیت چاه‌ها تعیین تکلیف شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه بعضی اوقات برای جلب رضایت کوتاه‌مدت مردم، به منافع بلندمدت آنان لطمه می‌زنیم، تصریح کرد: اگر برداشت آب محدود نشود، زندگی مردم تباه خواهد شد.

وی ارزش افزوده به‌ازای هرمترمکعب آب در بخش کشاورزی را 30 سنت (حدود یک‌هزار تومان) عنوان کرد و گفت: در جهان به‌طور متوسط به‌ازای مصرف هرمترمکعب آب دو دلار (بیش از شش‌هزار تومان) در بخش کشاورزی ارزش افزوده تولید می‌شود.

چیت‌چیان تاکید کرد: اگر ما بتوانیم کشاورزان را در مسیر اصلاح الگوی کشت، اصلاح آبیاری و حرکت به سمت کشاورزی صنعتی درست هدایت کنیم، امکان دستیابی به همین بازدهی در کشور وجود خواهد داشت.

وی شیرین‌سازی و انتقال آب دریا را از برنامه‌های وزارت نیرو عنوان کرد و یادآور شد: شیرین‌سازی هر مترمکعب آب دریا به‌تنهایی 60 سنت یورو یعنی معادل 2400 تومان هزینه دربردارد و درصورتی که اگر قرار باشد محصولی تولید کنیم که 30 سنت بازدهی داشته باشد، شیرین‌سازی آب برای بخش کشاورزی اصلا مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: شیرین‌سازی آب دریا فقط برای مصرف شرب و کشاورزی صورت می‌گیرد و هزینه شیرین‌سازی آب بسیار زیاد است و اعتبار دولتی جواب‌گوی این کار نیست؛ بنابراین اجرای این طرح‌ها به‌ویژه برای صنعت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد که وزارت نیرو نیز تسهیلات لازم و حمایت‌های مناسب را برای این اقدام درنظر گرفته است.

وی با بیان اینکه شیراز با محدودیت شدید منابع آبی روبه‌رو است، گفت: خط نخست آبرسانی به شیراز اجرا شده و خط دوم آبرسانی از پیشرفت 27 درصدی برخوردار است که برای تسریع اجرای پرو‍ژه خط دوم آبرسانی، مجوز قرارداد خرید ورق‌های فولاد موردنیاز طرح ازطریق فاینانس را از ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌ایم تا پروژه با سرعت بیشتری اجرا شود.

وی ادامه داد: برای تابستان سال‌جاری نیز برای شهر شیراز اقدام‌های اضطراری انجام داده‌ایم تا این بحران را مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار دولتی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بسیار محدود است و اگر قرار باشد این‌گونه طرح‌ها با اعتبار دولتی اجرا شود، زمانی در حدود 20 تا 40 سال نیاز است که اگر بخش خصوصی وارد شود، ظرف دو سال هرکدام از این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وزیر نیرو در پایان گفت: هم‌اکنون 76 قرارداد تصفیه آب و فاضلاب با بخش خصوصی امضا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها