اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در تازه ترین اظهارات خود درباره مبارزه با داعش از احتمال برگزاری نشست بین‌المللی در این زمینه خبر داده است.
کد خبر: ۷۱۱۱۵۶
چرایی دعوت از ایران

نکته مهم در سخنان اولاند را احتمال دعوت از ایران برای حضور در چنین نشستی تشکیل می‌دهد. این مسئله در حالی مطرح شده که در باره دلایل و اهداف آن دیدگاه‌های متعددی مطرح است.

بسیاری ناظران سیاسی بر این امر تاکید دارند که غرب تجربه شکست در مذاکرات ژنو درباره سوریه را به دلیل عدم دعوت از ایران در کارنامه دارد، لذا نمی‌خواهد در باب عراق این امر را تکرار کند و لذا طرح دعوت از ایران را مطرح کرده است. در همین حال غرب به خوبی از جایگاه ایران در میان ملتهای منطقه آگاه است لذا با قرار گرفتن در کنار ایران به دنبال کسب منزلت مردمی و کم‌رنگ‌سازی انتقادات مردمی از سیاستهای بحران‌ساز خود در منطقه از جمله ایجاد و حمایت از تروریسم است.

در سوی دیگر برخی ناظران سیاسی با نگاهی بدبینانه به طرح دعوت از ایران تاکید دارند که غرب با برگزاری نشست بین‌المللی درباره داعش سعی دارد تا از یک سو به بهانه مبارزه با تروریسم ساختار سیاسی عراق را براساس معیارهای خود بچیند از سوی دیگر نظامی‌گری خود درمنطقه را توجیه کند.

آنها برآنند تا با آوردن کشورهایی مانند ایران که جایگاه ویژه‌ای در عراق و منطقه دارد چنان وانمود سازند که طرح‌هایشان درباره ساختار سیاسی عراق و نظامی‌گری در منطقه با اجماع و حمایت کشورهای منطقه همراه است تا رفتارهای زیاده‌طلبانه خود را توجیه کنند.

هر چند که هنوز مسئله برگزاری نشست بین‌المللی درباره داعش قطعی نیست و احتمال دعوت از ایران در حد حرف و گمانه‌زنی است، اما غرب از هم‌‌اکنون باید بر چند اصل توجه داشته باشد.

نخست آنکه دعوت از ایران نباید به عنوان یک امتیاز به ایران قلمداد گردد و در ازای آن خواستار امتیازات هسته‌ای شوند بلکه باید براساس جایگاه ایران باشد و غرب اذعان دارد که به دلیل نیاز به ظرفیت‌های ایران این دعوت صورت گرفته و ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

دوم آنکه غرب باید صداقت خود را در مبارزه با تروریسم اثبات کند که راهکار آن نیز پایان دادن رسمی و حقیقی حمایت از تروریست‌های سوریه است غرب نمی‌تواند از یک سو ادعای مبارزه باتروریسم داشته باشد و از سوی دیگر به تسلیح تروریست‌ها در سوریه بپردازد.غرب تا زمانی که صداقت خود را به اثبات نرساند نمی‌تواند انتظار مشارکت ایران را داشته باشد چرا که این غرب است که به ایران نیاز دارد و نه ایران به غرب.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها