جرایم خرد براحساس امنیت در جامعه اثرات منفی زیادی دارد

جرایم کوچک دغدغه‌های بزرگ

سرقت یک تلفن همراه، یک کیف دستی یا حتی دزدیدن پنهانی یک بسته خوراکی دور از چشم صاحب مغازه و.... از جمله جرم‌هایی است که هر روز تکرار می‌شود، این‌که چرا چنین سرقت‌هایی رخ می‌دهد دلایل مختلفی دارد و به اعتقاد کارشناسان نمی‌توان فقط روی یک عامل انگشت گذاشت.
کد خبر: ۷۱۰۳۹۴

به گفته برخی کارشناسان، افزایش یا کاهش جرم‌های خرد در سطح جامعه معلول عواملی همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اعتیاد، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد و... است. در میان عوامل ذکر شده،دو عامل یعنی اعتیاد و عامل اقتصادی بیش از بقیه خودنمایی و زمینه را برای ارتکاب جرم خرد فراهم می‌کند.

هاشم ـ ب، یکی از سارقان خرد است که از سوی پلیس تهران دستگیر و روانه بازداشتگاه شده است. او می‌گوید به‌دلیل اعتیاد به مواد مخدر نمی‌توانستم کار کنم و مشکل مالی داشتم این‌طور بود که سرقت‌ را شروع کردم و لوازم داخل خودروها را می‌دزدیدم تا هم هزینه مواد مصرفی‌ام را تامین کنم و هم خرج خورد و خوراکم را.

سرقت لوازم خودرو،جیب‌بری در اتوبوس و بازار،سرقت از انباری خانه‌ها و...از جمله جرایم خردی است که گرچه از نظر مالی کم‌ارزش به نظر می‌رسد و گاه مالباختگان به همین دلیل از طرح شکایت خودداری می‌کنند، اما می‌تواند براحساس امنیت در جامعه تاثیر بگذارد. همان‌طور که گفته‌های مسئولان نشان می‌دهد، این‌گونه جرایم به دغدغه‌ای عمومی تبدیل شده است. شاید بتوان گفت اولین زنگ خطر درباره جرایم خرد توسط مسئولان نیروی انتظامی زده شد و سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، بیست و یکم آبان دو سال پیش در سفری که به قم داشت، از افزایش جرایم خرد در کشور خبر داد.

پس از آن مسئولان یکی پس از دیگری از افزایش آمار این نوع از جرم خبر دادند تا این‌که سردار حسین اشتری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی دو هفته پیش گفت: هرچند هنوز از آمار سرقت‌های خرد کاسته نشده، اما از تمام ظرفیت‌های داخل و خارج از سازمان برای این مهم استفاده می‌کنیم.

در همین روزها بود که سردار احمدی مقدم بار دیگر درباره جرایم خرد سخن گفت: ‌اکنون عمده جرایم بوقوع پیوسته در کشور مربوط به حوزه اعتیاد و سرقت‌های خرد است و اگر این دو جرم به‌وقوع نمی‌پیوست، مطمئنا 90 درصد از زندان‌های کشور خالی از زندانی می‌شد.

بسیاری از مجرمانی که به اتهام سرقت‌های خرد بازداشت می‌شوند، نخستین سابقه دستگیری را تجربه می‌کنند. زنی به نام «ملیحه» که پلیس استان مازندران دستگیر شده است، می‌گوید: من و شوهرم مشکل مالی داشتیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم از دختربچه‌ها دزدی کنیم. دختران کم سن و سالی را که در خیابان تنها بودند، شناسایی می‌کردیم و من آنها را با حرف‌هایم گول می‌زدم و طلاهایشان را برمی‌داشتم. من و شوهرم در مجموع 18 فقره سرقت انجام دادیم که البته پول زیادی هم به دست نیاوردیم و دستگیر شدیم.

با مرور اظهارات مسئولان بین سال‌های 91 تا 93 براحتی می‌توان دریافت عواملی که سبب‌ساز بروز جرایم خرد در کشور می‌شود، همچنان به قوت خود باقی است و نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. اما چرا؟ چه عواملی دست به دست هم داده‌اند تا هنوز هم شاهد افزایش جرم‌های خرد در جامعه باشیم و راهکار چیست؟

لیلا حسین‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها