جام‌جهانی 2014 برزیل خط پایان بسیاری از ستارگان فوتبال بود

جز خداحافظ خداحافظ صدایی نیست

انگار همه منتظر پایان جام جهانی بودند تا یکی پس از دیگری اعلام کنند دیگر کسی آنها را در رقابت‌های ملی نمی‌بیند. نامشان هم یکی دوتا نیست، از تعداد انگشتان دست هم عبور می‌کند.
کد خبر: ۷۰۸۷۵۶

برخی از آنها ستاره‌های بزرگی بودند، برخی هم برای خداحافظی سن و سالی نداشتند تا با اعلام خبر بازنشستگی‌شان بسیاری را متعجب و شگفت‌زده کنند. تعدادی از این بازیکنان بازنشسته به دلیل اشباع‌شدن، بالا رفتن سن و بی‌انگیزگی و البته با برنامه قبلی از بازی‌های ملی خود را بازنشسته کردند و تعدادی دیگر نیز علاوه بر اشباع‌شدن به دلیل این که تمرکز روی بازی‌های باشگاهی را اولویت خود قرار داده بودند تصمیم به خداحافظی از تیم‌های ملی کشورشان را گرفتند. به هر حال ستاره‌هایی از تیم‌های ملی کشورهای خود کناره‌گیری کردند که نظیرشان تا مدت‌ها پیدا نمی‌شود و ممکن است فقدان آنها برای تیم‌های مختلف مشکل‌ساز شود. با این ستاره‌های نامدار و بازنشسته بیشتر آشنا می‌شویم.

پیرمرته ساکر (تیم ملی فوتبال آلمان)‌

تعداد بازی‌های ملی: 104

دوران حضور در تیم ملی: 2004 تا 2014

گل‌های ملی: 4

سلسله خداحافظی‌های بازیکنان قهرمان جهان یعنی تیم ملی فوتبال آلمان با اعلام بازنشستگی مرته ساکر تکمیل شد. این مدافع مرکزی آرسنال فقط 29 سال دارد، اما ترجیح داد اکنون به فعالیت خود در رده ملی پایان دهد. مرته ساکر می‌گوید که می‌خواهد جا را برای جوانان آلمانی در تیم ملی بازی کند، اما به نظر می‌رسد او هم خسته و بی‌انگیزه شده باشد و دیگر برنامه‌ای برای حضور در تیم ملی ندارد. او با آلمان قهرمان جام جهانی شد و گویا این قهرمانی تمام انگیزه‌های او را به پایان رساند. خیلی جالب است بدانید این مدافع نخستین بازی ملی خود را سال 2004 مقابل تیم ملی ایران انجام داد.

دیدیه دروگبا (تیم ملی ساحل عاج)‌

تعداد بازی‌های ملی: 104

دوران حضور در تیم ملی: 2002 تا 2014

گل‌های ملی: 65

این مهاجم سی‌وشش ساله که بتازگی از گالاتاسرای ترکیه به چلسی برگشته یکی از بازیکنان برتر تاریخ باشگاه آبی پوش لندنی است. کاملا مشخص بود جام جهانی 2014 برزیل آخرین حضور وی در تیم ملی ساحل عاج است؛ تیمی که موفق نشد به مرحله حذفی راه یابد. نام دروگبا البته در تاریخ فوتبال آفریقا به عنوان یکی از برترین بازیکنان ثبت شده است. تاریخ‌سازی او نه تنها به دلیل حضور موثر در ترکیب ساحل عاج که به سبب صلحی است که به کشورش بخشید. او چند سال پیش در جریان یک دیدار دوستانه که اصلا به همین منظور تدارک دیده شده بود با ایفای نقش یک میانجی، صلح را پس از سال‌ها جنگ داخلی به کشورش آورد. دروگبا در سه جام جهانی بازی کرده است.

استیون جرارد (تیم ملی انگلیس)‌

تعداد بازی‌های ملی: 114

دوران حضور در تیم ملی: 2000 تا 2014

گل‌های ملی: 21

کاپیتان تیم ملی فوتبال انگلیس پایان غم‌انگیزی در تیم ملی کشورش داشت. او پیش از آغاز جام جهانی می‌گفت که تیمش به نیمه نهایی می‌رسد، اما انگلیسی‌ها حتی از مرحله خودشان هم صعود نکردند تا یکی از ناکام‌های بزرگ آوردگاه برزیل باشند. پیش از آغاز جام جهانی اخباری درباره خداحافظی جرارد سی‌وچهار ساله از تیم ملی پس از پایان رقابت‌ها شنیده می‌شد؛ اخباری که به واقعیت تبدیل شد. او در مدت 14 سال حضور مداوم خود در تیم ملی انگلیس هیچ جامی به دست نیاورد و موفقیت قابل توجهی کسب نکرد، با این حال یکی از بهترین بازیکنان تاریخ تیم ملی انگلستان به شمار می‌رود.

ژاوی هرناندز (تیم ملی اسپانیا)‌

تعداد بازی‌های ملی: 133

دوران حضور در تیم ملی: 2000 تا 2014

گل‌های ملی: 13

درباره مغز متفکر بارسلونا هم می‌گفتند که پس از پایان جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی می‌کند و واقعا چنین شد. او دوران باشکوهی در تیم ملی اسپانیا داشت و دو بار قهرمانی در اروپا و یک بار قهرمانی در جام جهانی (2010) موید این مطلب است. ژاوی درباره تصمیم خود گفته بود دیگر وقتش رسیده و من در تیم ملی کاری ندارم. نمایش ناامیدکننده ماتادورها در جام جهانی 2014 و حذف در همان مرحله حذفی پایان تلخی را برای ژاوی به همراه داشت. بازیکن میانی بارسلونا در چهار جام جهانی به میدان رفته است. جالب است بدانید او دو مرتبه هم برای تیم ملی کاتالان (ایالت جدایی‌طلب اسپانیا) به میدان رفته است.

فیلیپ لام (تیم ملی آلمان)‌

تعداد بازی‌های ملی: 113

دوران حضور در تیم ملی: 2004 تا 2014

گل‌های ملی: 5

خداحافظی لام کاپیتان از تیم ملی آلمان بسیاری را شگفت‌زده کرد. او سن و سال بالایی نداشت و در اوج دوران فوتبالی خود به سر می‌برد. فیلیپ لام که پیش از این با بایرن مونیخ قهرمانی در اروپا و بوندسلیگا را تجربه کرده بود در رقابت‌های جام جهانی 2014 بزرگ‌ترین موفقیت زندگی خود را به دست آورد و بر جام قهرمانی این رقابت‌ها بوسه زد. لام نیز مانند ریبری می‌خواهد از این پس فقط روی بازی‌های باشگاهی تمرکز کند. البته خودش گفته می‌خواهد جا را برای جوان‌تر‌ها باز کند و این دلیل دیگری برای خداحافظی‌اش بوده است.

میروسلاو کلوزه (تیم ملی فوتبال آلمان)‌

تعداد بازی‌های ملی: 137

دوران حضور در تیم ملی: 2001 تا 2014

گل‌های ملی: 71

دیگر وقت خداحافظی این ستاره بزرگ فوتبال آلمان رسیده بود و اصلا چه زمانی بهتر از الان؟ او در سی‌وشش سالگی بالاخره با آلمان قهرمان جام جهانی شد و علاوه بر آن رکورد گلزن‌ترین بازیکن تاریخ جام جهانی را هم از آن خود کرد؛ رکوردی که پیش از این در دستان رونالدوی برزیلی بود. کلوزه لهستانی تبار با به ثمر رساندن 16 گل در چهار بار حضور خود در جام جهانی برای همیشه جاودانه شد. کلوزه پس از اعلام خبر بازنشستگی‌اش اعلام کرد به تمام آنچه در تیم ملی آلمان تجربه کرده افتخار می‌کند. این مهاجم کنونی لاتزیوی ایتالیا بیادماندنی‌ترین شماره 11 فوتبال آلمان به شمار می‌رود. او گلزن‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی آلمان هم هست.

فرانک ریبری (تیم ملی فرانسه)‌

تعداد بازی‌های ملی:81

دوران حضور در تیم ملی: 2006 تا 2014

گل‌های ملی: 16

ستاره سابق تیم ملی فوتبال فرانسه به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر شانس حضور در رقابت‌های جام جهانی 2014 را از دست داد. ریبری سی‌ویک ساله در حالی از رقابت‌های ملی کنار کشید که خیلی‌ها گمان می‌کردند او را با پیراهن خروس‌ها (لقب تیم ملی فرانسه) در یورو 2016 هم می‌بینند، اما ریبری چند روز پیش در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی اعلام کرد که خود را از رقابت‌های ملی بازنشسته کرده است. مصدومیت‌های پیاپی دلیل اصلی این تصمیم می‌تواند باشد، اما خود ریبری اظهار داشته که فقط می‌خواسته روی بازی‌های باشگاهی تمرکز بیشتری داشته باشد.

سمیر نصری (تیم ملی فرانسه)‌

تعداد بازی‌های ملی: 41

دوران حضور در تیم ملی: 2007 تا 2014

گل‌های ملی: 5

جنس خداحافظی این بازیکن با بقیه بازیکنانی که اعلام بازنشستگی کردند فرق می‌کند. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد، دیگر برای تیم ملی فرانسه بازی نخواهد کرد، زیرا بازی برای فرانسه او را ناراحت می‌کند. اختلاف با دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه اصلی‌ترین دلیل خداحافظی اوست. نصری پیش از آغاز جام جهانی 2014 از سوی دشان خط خورد تا شوکه‌کننده‌ترین اتفاق زندگی‌اش را تجربه کند؛ اتفاقی که حاکی از اختلافات قبلی او با دشان بود. نصری در حالی برای همیشه از بازی‌های ملی کنار کشید که فقط 27 سال داشت. او برای منچسترسیتی بازی می‌کند.

داوید ویا (تیم ملی فوتبال اسپانیا)‌

تعداد بازی‌های ملی: 97

دوران حضور در تیم ملی: 2005 تا 2014

گل‌های ملی: 57

پایان غم‌انگیز تیم ملی اسپانیا در جام جهانی پایان برخی بازیکنان این تیم هم بود، مثل داوید ویا. او که بتازگی از آتلتیکومادرید به نیویورک سیتی پیوسته در سومین بازی مرحله گروهی یکی از سه گل پیروزی بخش اسپانیای از پیش حذف شده را زد و پس از اتمام این بازی برای همیشه با بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها