فدراسیون تنیس روی میز، سهمیه بیشتری برای بازی‌های آسیایی درخواست کرده است

نوشاد، افشین، ندا و دیگران

واکنش‌ها به انتخاب سه عضو تیم ملی تنیس روی میز از همان ابتدای معرفی این نفرات به بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی آغاز شد.
کد خبر: ۷۰۷۸۶۷

براساس اعلام کمیته ملی المپیک، نوشاد عالمیان و افشین نوروزی در بخش مردان و ندا شهسواری در بخش بانوان نمایندگان تنیس روی میز ایران در بازی‌های آسیایی شدند. این در حالی است که مسئولان فدراسیون تنیس روی میز بلافاصله نسبت به داشتن دو سهمیه در بخش مردان موضع گرفتند و در تلاشند براساس درخواست اولیه‌ خود، نفر سومی هم در این بخش داشته باشند.

تنیس روی میز جزو رشته‌های گروه سوم کمیته ملی المپیک است که مسئولان این کمیته روی اعزام حداقلی آنها تاکید دارند. پیش از این نیز گفته می‌شد کمیته ملی المپیک دو نفر یکی در بخش آقایان و نفر دیگر در بخش خانم‌ها را به بازی‌ها اعزام می‌کند، حتی این شایعه سر زبان‌هاست که ممکن است از فهرست سه نفره باز هم یکی خط بخورد.

با این شرایط بعید است اعتراض‌های مسئولان فدراسیون تنیس روی میز نتیجه بدهد، چون احتمال حذف یک نفر وجود دارد. این انتخاب از سوی کمیته ملی المپیک شانس بازی‌های تیمی را از ملی‌پوشان سلب می‌کند، چون تیم‌ها با در اختیار داشتن سه عضو، مجاز به شرکت در بازی‌های تیمی هستند. با در نظر گرفتن سهمیه‌های کنونی فقط باید برگزاری دیدارهای انفرادی و دو نفره را از بازیکنان ایران انتظار داشت که این بازی‌ها با توجه به قدرت جهانی تنیس روی میز تیم‌های آسیایی، برای ملی‌پوشان کشورمان سخت است.

محمد زارع‌پور، رئیس فدراسیون تنیس روی میز که تا چندی پیش در گفت‌وگو با جام‌جم از تلاش‌های فدراسیون برای گرفتن سهمیه بازی‌های آسیایی خبر داده بود، این بار از تعداد سهمیه‌های اختصاص یافته به بخش مردان انتقاد دارد و می‌گوید به پیگیری‌هایش برای افزودن سهمیه ادامه می‌دهد.

او می‌گوید: «با دو سهمیه‌ای که داریم، نمی‌توانیم در بخش تیمی بازی‌های آسیایی شرکت کنیم و این برخلاف برنامه‌ریزی و هدفگذاری ماست.»

زارع‌پور در شرایطی از افزایش سهمیه ملی‌پوشان حرف می‌زند که پیش از این تنیس روی میز جزو رشته‌های گروه سوم کمیته ملی المپیک برای عزیمت به بازی‌های آسیایی قرار داشت. ابتدا قرار نبود تنیس روی میز به اینچئون کره جنوبی اعزام شود، اما اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در آخرین نشست خود، حضور نمایندگانی از این رشته در بازی‌های آسیایی را در کنار سه رشته دیگر از این گروه به تصویب رساندند؛ آن هم با در نظر گرفتن حضور حداقل نفرات.

سهمیه‌های تیم ملی تنیس روی میز زمانی اعلام شد که تیم ملی مشغول آماده‌سازی خود در اهواز است. نوشاد عالمیان یکی از نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی درباره سهمیه‌های تنیس روی میز می‌گوید: «ای کاش سه نفر را در بخش مردان معرفی می‌کردند تا در مسابقه‌های تیمی شرکت می‌کردیم.»

نوشاد عالمیان و افشین نوروزی از این بابت که رده‌بندی آنها بالاتر از دیگر ملی‌پوشان است، در انتخاب‌های اول و دوم قرار دارند، با این حال پوریا عمرانی و نیما عالمیان نیز در اردوی اهواز به سر می‌برند و اگر قرار باشد نفر سومی اعزام شود، باز هم باید به رده‌بندی ملی‌پوشان در آخرین رنکینگ جهانی توجه شود.

بسیاری از کارشناسان این ورزش می‌گویند تجربه نشان داده است درصد موفقیت تیم ملی تنیس روی میز در بخش تیمی به مراتب بیشتر از رقابت‌های انفرادی و دونفره بوده و حیف است تیم ملی تنیس روی میز در بخش تیمی غایب باشد. این کارشناسان سایه سنگین بی‌پولی کمیته ملی المپیک روی ورزش‌هایی مانند تنیس روی میز را قابل توجیه نمی‌دانند و اعتقاد دارند بازی‌های آسیایی فقط نتیجه نیست، بلکه باید به ورزشکاران همه رشته‌ها فرصت رویارویی با رقبای بین‌المللی داده شود.

ندا شهسواری، اولین دختر المپیکی ایران در تنیس روی میز اولین دختر این ورزش است که سهمیه بازی‌های آسیایی نیز به او تعلق می‌گیرد. شهسواری که مشغول آماده‌سازی خود برای بازی‌های آسیایی است، می‌گوید: به عنوان تنها عضو تنیس روی میز بانوان ایران در اینچئون سعی می‌کنم بازی‌های خوبی برابر حریفان برگزار کنم. او در پاسخ به این پرسش که ممکن است کمیته ملی المپیک در آخرین لحظه نام او را حذف کند و تیمی متشکل از سه ورزشکار مرد را به بازی‌ها اعزام کند، می‌گوید: «من تا آخرین لحظه کارم را دنبال می‌کنم. امروز به عنوان سهمیه ایران در بازی‌های آسیایی شناخته می‌شوم و مهم تمریناتم است که باید انجام بدهم. از فردا خبری ندارم.»

ندا شهسواری در اردوی مشترک تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران و مجارستان در دو مرحله حضور دارد. برخی معتقدند کمیته ملی المپیک از ابتدا نیز با حضور ندا شهسواری در تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی موافق بود تا تعداد خانم‌ها را در این دوره افزایش دهد. با این پیش‌فرض به نظر نمی‌رسد ندا شهسواری از بین مسافران کره جنوبی حذف شود.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها