در حالی که مقامات سیاسی عراق پس از تفاهم اخیر بر سر معرفی حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید مشغول رایزنی برای تشکیل یک دولت فراگیر هستند، گروه تروریستی داعش دست به ارتکاب جنایات تازه‌ای زده است و با ایجاد رعب و وحشت می‌کوشد حضور خود را در اقصی نقاط جهان نشان دهد.
کد خبر: ۷۰۶۱۴۱
پیگیری روند وحدت در سایه جنایات تازه داعش

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای حامیان دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره را مشمول تحریم قرار داده است.

جنایت هولناک

روز گذشته منابع خبری از جنایت هولناکی پرده برداشتند که گفته می‌شود گروه تروریستی داعش در کوه‌های سنجار مرتکب شده است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، منابع رسمی در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند پس از این‌که حدود 80 نفر از ساکنان روستای «کوجو» یکی از بزرگ‌ترین روستاها در کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق از پیوستن به گروه داعش امتناع کردند، سر بریده شده‌اند. هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق با اعلام این خبر گفته است شبه‌نظامیان بعدازظهر جمعه دست به این جنایت زده‌اند. به گفته او، افراد کشته شده وابسته به فرقه ایزدی‌ها بوده و اعضای داعش از آنها خواسته بودند یا اسلام بیاورند یا کشته شوند. وی گفته ممکن است این اقدام گروه داعش به تلافی حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های آنها صورت گرفته باشد. در همین رابطه محما خلیل، نماینده ایزدی‌های این منطقه در مجلس عراق گفته است زنان و کودکان روستا نیز توسط داعش کشته یا ربوده شده‌اند. به گفته این نماینده، جنایت گروه داعش فقط در عرض یک ساعت اتفاق افتاده است. اگر این خبر درست باشد احتمال زیاد می‌رود که این افراد با گلوله کشته شده باشند. هنوز جزئیات بیشتری از این جنایت منتشر نشده است.

به دنبال تصرف سنجار به دست تروریست‌های داعش، هزاران نفر از ساکنان این شهر که اغلب وابسته به طایفه ایزدی‌ها هستند فرار کرده و آواره کوه‌ها و دشت‌ها شده‌اند. در یک خبر دیگر اعلام شد اعضای داعش یک مسجد شیعیان را در جلولا منفجر کردند و سپس موذن این مسجد را به قتل رساندند. در پی سقوط سنجار، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد مقامات حزبی و نظامی مسئول برقراری امنیت منطقه سنجار را به دلیل دست یافتن داعش به این منطقه، اخراج کرده است. وی در عین حال تاکید کرد: کردستان را به گورستان تروریست‌ها و تمامی دشمنان مردم کرد تبدیل خواهیم کرد.

فرشتگان الهی !!

جنایات ضدانسانی داعش درحالی صورت می‌گیرد که «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش ضمن هشدار به مخالفان این گروه در ادعایی مضحک و توهین‌آمیز در صفحه کاربری توییتر خود گفت: سربازان داعش فرشتگان الهی روی زمین هستند!

در یک اقدام دیگر گروه داعش نقشه‌ای را از مناطق تحت کنترل عناصر خود در اینترنت منتشر کرد که یک سوم از خاک عراق و یک سوم از خاک سوریه را در بر می‌گیرد. روز گذشته گروه القاعده در یمن با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از گروه داعش اعلام کرد. از سوی دیگر چریک‌های شبه‌نظامی در فیلیپین نیز از تروریست‌های داعش اعلام حمایت کرده و گفتند با آنها متحد هستند. به گزارش راشاتودی، دو گروه شبه‌نظامی از جمله شورشیان ابوسیاف و بانگسامورو از تروریست‌های داعش اعلام حمایت کرده‌اند. در یک خبر دیگر اعلام شد تصویری روی اینترنت پخش شده است که یک پرچم گروه داعش را مقابل کاخ سفید نشان می‌دهد. به گزارش خبرگزاری ای‌بی‌سی، در یک عکس که در توییتر منتشر شده، دستی نشان داده می‌شود که پرچم گروه داعش را در یک گوشی همراه بالا گرفته است. این عکس در مقابل حفاظ‌های کاخ سفید گرفته شده است.

روزنامه‌های انگلیس نیز با اشاره به پیوستن یک خواننده اهل این کشور به گروه‌های تروریستی در سوریه، از پخش تراکت‌های گروهک تکفیری داعش برای پیوستن به این گروهک در سوریه خبر دادند. روزنامه ایندیپندنت نوشت. یک خواننده انگلیسی به نام «عبدالماجد عبدالباری» به گروه تروریستی داعش در سوریه پیوسته و تصاویر خود را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده است.

هراسی که داعش بین کشورهای اروپایی به راه انداخته است موجب شد تا اعضای شورای امنیت جمعه شب با اجماع کلی به اعمال تحریم‌ها علیه حامیان مالی و پشتیبانان گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه رای دهند. این قطعنامه تحریم‌هایی را در چارچوب بند هفتم منشور سازمان ملل متحد علیه شش نفر از حامیان گروه‌های تروریستی از جمله ابومحمد عدنانی، سخنگوی دولت اسلامی و سعید عریف که یک افسر سابق الجزایری بوده و هم‌اکنون عضو جبهه النصره است اعمال می‌کند. چند روز پیش کشورهای اروپایی با ارسال سلاح و کمک‌های انساندوستانه به عراق موافقت کردند. گفته می‌شود هواپیماها و پهپادهای آمریکایی نیز تاکنون بارها به مواضع داعش حمله کرده‌اند. حتی در یک خبر گفته شد هواپیماهای آمریکایی 12 عراقی را به اشتباه هدف قرار داده‌اند.

تحولات سیاسی

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که این روزها عراق با انجام یک خانه تکانی سیاسی، دولت جدیدی را تشکیل می‌دهد. به گزارش فارس، جمعه شب ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی با حضور حیدر العبادی نشستی را برگزار کرد تا درباره تشکیل دولت آینده عراق رایزنی کنند. حیدرالعبادی و نوری مالکی هر دو از حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون هستند. بامداد روز جمعه، نوری مالکی در نطق تلویزیونی و با حضور حیدرالعبادی، از نامزدی برای دور جدید نخست‌وزیری انصراف داد و حمایت خود را از حیدرالعبادی اعلام کرد. این تصمیم با استقبال داخلی و خارجی گسترده‌ای مواجه شد. مالکی گفته است از این پس هیچ مقامی را نخواهد پذیرفت و بعد از پایان ماموریتش به منطقه طویریج،‌ زادگاهش در کربلا باز خواهد گشت و تمام دارایی‌هایش را هم صرف کمک به آوارگان کرده‌است. مالکی اعلام کرد: من از گزینه اعمال زور اجتناب کردم تا از این طریق از بازگشت به حکومت دیکتاتوری جلوگیری کنم.

روز جمعه گروهی از رهبران عشایر و علمای دینی اهل تسنن در عراق اعلام کردند، در صورتی که به خواسته‌های آنها جامه عمل پوشانده شود آماده هستند در دولت جدید که توسط حیدر العبادی تشکیل خواهد شد، مشارکت کنند. همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق درباره مسائل روز گفت‌و‌گو کرد. برلین گفته است در مجموع 24.4 میلیون یورو به عنوان کمک‌های فوری به عراقی‌هایی که توسط تروریست‌های داعش در تهدید هستند، کمک خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها