آیا آرسنال می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود؟

رویای قدیمی ونگر

قهرمانی در جام حذفی انگلیس در ماه می ‌باعث شد فشار و انتقادات روی شانه‌های آرسن ونگر، سرمربی آرسنال کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۷۰۲۴۳۹

تیم او سرانجام موفق شد بعد از 9 سال، یک جام داخلی معتبر کسب کند و به طلسم ناکامی‌هایش پایان بدهد. فصل پیش رو با توجه به این اتفاق برای هواداران آرسنال رنگ و بوی متفاوتی گرفته است. آنها امیدوارند ​تیم محبوبشان با پشت سر گذاشتن فشارها این فصل عملکرد خوبی را در لیگ برتر از خود نشان دهد و برای کسب عنوان قهرمانی به میدان رود. الکسیس سانچس با 31 میلیون پوند پس از اوزیل به دومین خرید گرانقیمت باشگاه تبدیل شده و پشت سر او نیز چمبرز با 16 میلیون پوند به توپچی‌ها پیوسته است. همین دو خرید تابستانی بخوبی جاه‌طلبی‌های آرسن ونگر و مجموعه آرسنال را در فصل پیش رو نشان می‌دهد؛ جاه‌طلبی‌هایی که مطمئنا به رویای کسب عنوان قهرمانی انگلیس ختم می‌شود.

در فاصله کمتر از چهار هفته مانده به پایان فصل نقل و انتقالات فوتبال اروپا، ترکیب نهایی آرسنال تقریبا تکمیل شده به نظر می‌رسد. با وجود پیوستن اوسپینا به نظر می‌رسد همچنان شچسنی انتخاب اول آرسن ونگر برای قرار گرفتن درون دروازه باشد. در خط دفاعی تقریبا چهار نفری که به عنوان یار ثابت به میدان خواهند رفت، مشخص شده‌اند. خرید جدید باشگاه یعنی دبوشی، در سمت راست خط دفاعی قرار خواهد گرفت. مرتساکر و کوشلینی در مرکز خط دفاع انجام وظیفه خواهند کرد و کیه رون گیبس نیز به عنوان مدافع چپ حضور خواهد داشت. اگر آرسن ونگر قصد استفاده از سیستم 1ـ3ـ2ـ4 را داشته باشد آرایش خط میانی تیم شکل جالبی به خود خواهد گرفت. البته در این بین مهم‌ترین مساله همچنان بازیکن تدافعی خط میانی است. میکل آرتتا، جک ویلشر یا آرون رمزی هیچ کدام بازیکنانی نیستند که در فاز تدافعی مطمئن باشند و به همین علت است که آرسن ونگر قصد دارد هافبک تدافعی مطمئنی را به تیم خودش اضافه کند. مذاکرات بر سر حضور سامی خدیرا همچنان ادامه دارد و این بازیکن مهم‌ترین هدف آرسن ونگر در ادامه فصل نقل و انتقالات محسوب می‌شود.

در فاز تهاجمی اما دست آرسن ونگر کاملا باز خواهد بود. سانتی کاسورلا به احتمال فراوان در کنار مسوت اوزیل و الکسیس سانچس به عنوان سه مرد تهاجمی ترکیب آرسنال پشت تک‌مهاجم تیم قرار خواهد گرفت.

اما تک مهاجم تیم چه کسی خواهد بود؟ آرسن ونگر دو انتخاب پیش رو دارد. او می‌تواند از ژیرو به عنوان مهاجم نوکی کلاسیک بهره گیرد که البته این بازیکن پیش از این نشان داده از ثبات لازم در ​ فصلی طولانی نمی‌تواند بهره‌مند باشد. در کنار این انتخاب ونگر می‌تواند از بازیکنی همچون والکات در نوک خط حمله به عنوان 9 کاذب بهره مند شود که به نظر می‌رسد انتخاب بهتری باشد. در این آرایش والکات می‌تواند در کنار آلکسیس هماهنگی خوبی را در خط حمله ​ تیم به وجود آورد و در صورت لزوم جای خود را نیز با او تعویض کند چرا که آلکسیس نیز پیش از این نشان داده توانایی بازی به عنوان بازیکن 9 کاذب را بخوبی داراست.

آرسن ونگر این فصل بر خلاف سال‌های گذشته نیمکت قوی نیز در اختیار دارد. از اوسپینا دروازه‌بان ملی‌پوش کلمبیا در جام جهانی گرفته تا بازیکنانی همچون ویلشر، چمبرلین، پودولسکی، روسیچکی و فلایینی. این مساله مطمئنا نقطه قوت آرسنال در فصل آینده خواهد بود و می‌تواند شرایط تیم را در طول فصل بشدت تحت کنترل داشته باشد.

ترکیب قدرتمندی که آرسن ونگر در فصل پیش رو در اختیار دارد برگ برنده او در دیدارهای بزرگ آرسنال خواهد بود. فصل گذشته از عملکرد ضعیف آرسنال در برابر سه تیم بالای جدول به عنوان مهم‌ترین عامل عقب افتادن از کورس قهرمانی یاد شده بود. شاگردان ونگر فصل گذشته در برابر چلسی، منچستر سیتی و لیورپول فقط یک بار پیروز شدند، یک تساوی کسب کردند و چهار بار نیز با شکست زمین مسابقه را ترک کردند.

این آمار بسیار ضعیف است، اما هواداران آرسنال امیدوارند با قوی‌تر شدن ترکیب در فصل پیش رو آمار متفاوتی را رقم بزنند. جدا از این مساله، آرسن ونگر هیچ گاه در برابر ژوزه مورینیو پیروز نشده است و هواداران این فصل بشدت امیدوارند تا این طلسم نیز سرانجام شکسته شود.

با این حال علی‌رغم خریدهای قابل قبول ونگر باید پذیرفت که رقابت در فصل جدید لیگ برتر انگلیس بسیار دشوار است. چلسی و لیورپول نیز خود را تقویت کرده‌اند و منچستر سیتی نیز با حفظ ستاره‌هایش، جا افتاده از سال قبل به نظر می‌رسد. در کنار این چهار تیم، منچستر یونایتد را هم نباید هرگز فراموش کرد که با حضور لوئیس فن خال روی نیمکت، جانی دوباره گرفته است.

فصل 2015ـ2014 لیگ برتر انگلیس بی‌شک می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های تاریخ این لیگ تبدیل شود؛ رقابت‌هایی که مطمئنا چشمان زیادی را در سراسر کره خاکی به خود خیره خواهد کرد.

​ barriesview ​/​ مترجم : بهنام جعفر زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها