همپای​ نوجوانان

هر پدر و مادری دوست دارد با فرزندش چه دختر و چه پسر رابطه دوستانه و صمیمی داشته باشد، اما برای برخی والدین برقرار کردن ارتباط دوستانه دشوار است، بویژه زمانی که کودک بزرگ شده و به سن نوجوانی رسیده باشد.
کد خبر: ۷۰۱۹۹۷

کودکی که اکنون بزرگ شده و به سن نوجوانی رسیده است، بیشتر مشغول درس و فعالیت‌های اجتماعی و گاهی اوقات هم درگیر مسائل و مشکلات شخصی خود می‌شود، اکثر ما هم وقتی دوران نوجوانی خود را به یاد می‌آوریم، متوجه می‌شویم گاهی به خاطر مسائل و مشکلاتی که در زندگی برایمان پیش می‌آمد، سخت ناراحت و آشفته می‌شدیم و همین ناراحتی روی رفتار و گفتار و ارتباط برقرار کردن ما با دیگران بخصوص پدر و مادر تاثیر می‌گذاشت، به طوری که پدر و مادر به سختی می‌توانستند با ما ارتباط دوستانه برقرار کنند؛ چرا که ما در تمام این مدت یا غر می‌زدیم یا با افراد خانواده بدرستی برخورد نمی‌کردیم و در انجام تکالیف خود کوتاهی می‌کردیم. اکنون هم تعجبی ندارد اگر ارتباط برقرار کردن با نوجوانان برای ما سخت و دشوار باشد؛ زیرا آنها هم مانند ما مشغله فکری و کاری زیادی دارند. حتی بعضی اوقات خودشان هم نمی‌دانند که چکار می‌خواهند بکند در این صورت شما چگونه می‌توانید سر از افکار آنها در بیاورید یا با آنها ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید، اما نگران نباشید اگر شما به نکاتی که در اینجا اشاره می‌شود، توجه کنید، بهتر می‌توانید همپای نوجوانان خود باشید.

مسئولیت پدر و مادر

بسیاری از والدین تمام تلاششان این است که بتوانند با فرزندشان ارتباط دوستانه و صمیمی برقرار کنند، در حقیقت می‌خواهند با او دوست باشند، ولی شما باید بدانید که به عنوان یک پدر و مادر آگاه و مسئول، وظایفی نسبت به فرزندتان به عهده دارید بویژه نوجوانان. درست است که ارتباط برقرار کردن با نوجوانان بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن مسئولیتی است که به عهده دارید، اگر شما نسبت به وظایفی که دارید کوتاهی کنید قطعا نمی‌توانید رابطه دوستانه‌ای با فرزندتان داشته باشید؛ زیرا شما ابتدا باید پدر و مادری آگاه و مسئول باشید بعد یک دوست خوب و صمیمی. اساسا نوجوانان امروز چه دختر و چه پسر هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند. انگار هر چقدر بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، مشکلاتشان نیز با آنها بزرگ می‌شود.

بنابراین پدر و مادر وظیفه دارند با آگاهی مشکلات فرزندان خویش را شناسایی و سپس در بر طرف کردن آن کمک کنند، البته با لحنی حاکی از محبت و صمیمت. این نکته قابل توجه است که خطرات بسیار زیادی در اطراف نوجوانان وجود دارد که ممکن است آنها را به بیراه بکشاند.

به این ترتیب شما باید به فرزندانتان راه درست و غلط را نشان بدهید، زیرا آنها کم تجربه هستند و ممکن است از روی احساسات، تصمیمات جبران ناپذیری بگیرند. بنابراین نسبت به وظایفی که به عهده دارید، بی‌توجهی نکنید، زیرا تعلیم و تربیت فرزندان یکی از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادر محسوب می‌شود.

توجه به نوجوانان

نوجوانان برنامه‌ها و هدف‌های زیادی دارند. آنها بیشتر وقت خود را در مدرسه می‌گذرانند و باقی زمان را هم مشغول انجام تکالیف مدرسه و کارهای روزمره می‌شوند. آنها سخت تلاش می‌کنند تا با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح به همه کارها و برنامه‌های خود برسند تا در آینده فردی موفق باشند.

پدر و مادر باید با رفتار و گفتار خود به آنها نشان بدهند چقدر برای اهداف و برنامه‌های آنها ارزش قائل هستند و همچنین باید خودشناسی و هدفداری را به فرزندان خود بیاموزند و این که چه برنامه‌ها و اهدافی را باید در زندگی دنبال کنند تا به موفقیت برسند. این نکته هم خیلی حائز اهمیت است که گاهی به فرزندانتان در انجام کارهای شخصی که باید در طی روز انجام بدهند، کمک کنید.

بخصوص زمانی که آنها مشغول امتحان دادن هستند. برای مثال، لباس‌هایشان را اتو بزنید. این گونه نوجوانان، هم استرس کارهای روزانه و شخصی خود را نخواهند داشت و هم در می‌یابند که در زندگی کسانی هستند که بدون هیچ انتظاری، عاشقانه آنها را دوست دارند و اینجاست که باور می‌کنند که با وجود شما هیچ گاه تنها نخواهند ماند. به این ترتیب با آرامش بیشتری به کارها و درس‌هایشان رسیدگی می‌کنند. بنابراین سعی کنید با کمک کردن به نوجوانان، استرس و فشارهای روحی و روانی را از محیط خانه و خانواده دور کنید.

صراحت با نوجوانان

با نوجوانان درباره نحوه رفتار و گفتارشان با دیگران بویژه افراد خانواده خیلی شفاف و روشن صحبت کنید. رسوم زندگی و آداب و معاشرت را به آنها بیاموزید. همچنین آنها را با قوانین حاکم بر خانواده آشنا کنید، این که چه کارها و رفتارهای در محیط خانه قابل قبول است.

برای مثال وقتی فرزندتان برای انجام کاری از خانه بیرون می‌رود، تا زمانی که بر می‌گردد، شما چه توقعی از دختر یا پسرتان دارید، دوست دارید او چگونه برخورد کند، زنگ بزند و از خودش به شما خبر بدهد و شما را در جریان کارهایش قرار دهد؟ اگر می‌خواهید او با شما همان گونه که دوست دارید برخورد کند، باید به این نکته توجه کنید که نباید تمام کارها و رفتارهای درست یا غلط را برای او دیکته کنید که این کار را انجام بده یا این گونه رفتار کن، بلکه شما باید خیلی ساده و شفاف، رسوم زندگی را به فرزندتان یاد بدهید، البته با لحنی دوستانه.

الگوی مناسب برای نوجوانان

اگر احساس می‌کنید فرزندتان با افراد خانواده یا اطرافیان برخورد درستی ندارد، در حق دیگران بی‌انصافی می‌کند، نمی‌تواند گذشت کند و... خیلی ساده و صمیمی با او صحبت کنید و از او بخواهید تا دلیل رفتارهای خود را بیان کند. البته فقط صحبت کردن در این زمینه کافی نیست، بلکه شما به عنوان پدر و مادری آگاه باید با رفتار و کردارتان به او نشان بدهید که چقدر دوستش دارید و حقیقتا می‌خواهید کمکش کنید، تا او با مفهوم گذشت و فداکاری، عدل، انصاف و ... آشنا شود.

بنابراین اگر والدین خود عادل، با گذشت و مهربان باشند و این ویژگی‌ها در گفتار و رفتارشان دیده شود، می‌توانند فرزندانی عادل، با گذشت و مهربان پرورش دهند.

ارزش با هم بودن

شما والدین آگاه نباید خیلی خودتان را درگیر کارهای روزمره کنید، بلکه باید به کودکان بویژه نوجوانان اهمیت بدهید. سعی کنید طی روز، ساعاتی را در کنار فرزندانتان با خوشی سپری کنید. در مناسبت‌های مختلف برای فرزندانتان هدیه بخرید. آنها به محبت و حضور شما در کنار خودشان احتیاج دارند، حتی می‌توانید با یکدیگر برنامه‌ریزی کنید، به سینما یا تئاتر بروید یا برای صرف ناهار به رستوران بروید، حتما قبل از رفتن نظرشان را جویا شوید. این گونه به آنها احترام گذاشته‌اید. به هر حال کمی برای فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید. با آنها دوستانه صحبت کنید و نظرشان را درباره زندگی و آینده جویا شوید. به این نکته توجه داشته باشید که به فرزندانتان ارزش با هم بودن را بیاموزید و خیلی دوستانه به آنها بگویید که چقدر این لحظات با هم بودن زیبا و باارزش است.

مترجم: نسرین علی محمدی

منبع: improvingyourworld. com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها