درباره انیمیشن داستانی یک خانواده که در قطب جنوب زندگی می​کنند

پنگوئنی به نام پینگو

پینگو، یک سریال انیمیشن استاپ‌موشن خمیری محصول مشترک انگلستان و سوئیس است که توسط «اوتمار گاتمن» ساخته شده و درباره‌ یک خانواده پنگوئن است که در قطب جنوب زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۱۲۳۸

شخصیت اصلی سریال پینگو نام دارد که پسر این خانواده است. در بعضی قسمت‌ها اعضای خانواده پینگو نیز حضور دارند؛ پینگو یک خواهر کوچک به‌نام «پینگا» دارد و دوست صمیمی او یک‌فُک به نام «رابی» است.

پینگو در داستان‌های این مجموعه با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود که هر کودک پنج تا هشت ساله ممکن است آنها را در زندگی روزمره‌اش تجربه کرده باشد؛ مثل ترس از رفتن به دندانپزشکی، حسودی به خواهر کوچک‌تر و بازیگوش هنگامی که مسئولیتی به عهده دارد، نخوردن سبزیجات و غذاهای مفید.

این مسائل آن‌قدر برای مخاطب آشناست و به‌قدری ساده و روان بیان می‌شود که کودک براحتی با او همذات‌پنداری می‌کند. البته این امر برآمده از تفکر خلاق سازندگان آن است که با دنیای کودک بخوبی ارتباط برقرار کرده‌اند. این سریال تاکنون چند بار از شبکه‌ دو، شبکه تهران و دیگر شبکه‌های استانی پخش شده و اکنون هم در جدول پخش شبکه پویا قرار دارد.

تاریخچه

این مجموعه از سال 1986، در 104 اپیزود 5دقیقه‌ای توسط اوتمار گاتمنو هارولد مویک در تریک فیلم استودیوی سوئیس ساخته شد که نویسندگی آنها را سیلویو مازولا به عهده داشت. سال 1993 «دیوید هاسل هاف» آهنگی با نام رقص پینگویی در سوئیس منتشر کرد که آهنگ رپی بود که در آن از صداهای کارتون پینگو استفاده شده بود. اوایل کار قرار بود اسم این شخصیت هوگو باشد، اما بعدا به پینگو تغییر یافت.

یک کار تلویزیونی 20 دقیقه‌ای نیز با نام پینگو در جشن عروسی، سال 1997 ساخته شد که در آن خانواده‌ای متشکل از پنگوئن‌های سبزرنگ و یک جاروبرقی مرگبار حضور داشتند. این کار با همکاری یونیسف ساخته شد.

سال 2001 شرکت HIT Entertainment حقوق ساخت و پخش این مجموعه را به قیمت 9‌/‌15 میلیون پوند خریداری کرد (غیر از 105 قسمت قبلی) و 52 قسمت دیگر را در استودیو هات انیمیشن ساختند و سال 2006ـ2004 شروع به پخش این قسمت‌ها کردند. در این قسمت‌های جدید هنگام ساخت به جای عروسک‌های خمیری اولیه ـ که در اثر مرور زمان خراب شده بود ـ از مدل‌های ساخته شده از رزین استفاده کردند. بقیه کار استاپ موشن به همان شیوه قدیم انجام شد و از جلوه‌های CG استفاده نکردند. سادگی زیبای پس‌زمینه برفی و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده شخصیت‌ها که می‌توانند مثل توپ گرد شوند یا پهن شوند و حرکات روان شخصیت‌ها از نکات قابل تحسین این مجموعه است، زیرا انجام این کارها در شیوه استاپ‌موشن بسیار سخت و زمانبر است و نیاز به خلاقیت و حوصله بسیار دارد.

یکی از دلایل محبوبیت بین‌المللی پینگو نداشتن دیالوگ به زبان خاص بود که در آن اشخاص با زبان پینگوئی یا پانتومیم باهم صحبت می‌کردند که در سری‌های اول این صداها توسط «کارلو بونومی» و در 52 قسمت جدید صداها توسط «مارچلو مگنی» و «دیوید سنت» ساخته شد که به‌خوبی صداهای قدیمی نبود و همین دلیلی شد تا سری جدید زیاد مورد توجه قرار نگیرد.

سال 2006 پینگو در یک موزیک ویدئو با نام اولین آهنگ دیسکوی اسکیمویی و سال 2009 در یک موزیک‌ویدئو محصول کشور بریتانیا به نام بچه‌های نیازمند ساخته پیترکی به همراه تعداد زیادی شخصیت‌های کارتونی دیگر ظاهر شد. این کار در سراسر بریتانیا از کانال‌های تلویزیونی پخش و پس از آن هم به صورت دی‌وی‌دی عرضه شد. تاکنون غیر از بازی‌های آنلاین پینگو، دو بازی برای نینتندو و یک بازی هم برای کامپیوترهای خانگی ساخته شده است. چندین بازی هم از این شخصیت برای موبایل موجود است. علاوه بر این چند سایت آموزش زبان انگلیسی برای کودکان با استفاده از این شخصیت محبوب وجود دارد.

به علت تاثیرپذیری زیاد مخاطبان از این برنامه، حساسیت‌های زیادی نیز روی داستان‌های این سریال از سوی شبکه‌های تلویزیونی اعمال می‌شد. سال 2006 یک خواننده‌ معروف دنیای موسیقی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد فکر می‌کند پینگو تأثیر بدی روی بچه‌ها بگذارد، چراکه دختر کوچکش نمی‌تواند از دیدن این کارتون دست بکشد. به همین خاطر بخش‌‌هایی از قسمت‌های مختلف یا چندین قسمت این مجموعه از سوی تلویزیون انگلستان سانسور شد که دلیل آنها داشتن مضامین بدآموزی یا ترسناک و خشن برای گروه سنی کودک بود.

امروزه پینگو یک انیمیشن بسیار شناخته شده است و از زمان اولین پخش تاکنون از شبکه‌های تلویزیونی کشورهای زیادی مثل آمریکا، هند، کانادا، کشورهای اروپایی، نیوزیلند و ژاپن بارها پخش شده است. محبوبیت این شخصیت تا حدی است که مدت‌ها رستوران‌های کی‌اف‌سی ژاپن عروسک‌های این مجموعه را در جعبه‌های کودک خود قرار داده بودند.

از محبوبیت این شخصیت در کارهای خیریه و بهداشتی هم استفاده می‌شود، ازجمله این‌که از سال 2007 با یک موسسه کمک به کودکان دیابتی همکاری دارد که هدف آنها جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی به منظور کمک به بهبود وضعیت کودکان دیابتی و یافتن راه‌های درمان این بیماری است.

شخصیت‌ها

پینگو: شخصیت اصلی سریال در ابتدا پنج سال دارد، اما بتدریج بزرگ‌تر می‌شود. او در قسمت‌های پایانی هشت ساله است و به مدرسه می‌رود. او معمولا برای بیان عصبانیت، خوشحالی و جلب توجه، منقار خود را شبیه گرامافون می‌کند و صدایی درمی‌آورد. او سرشار از انرژی و زندگی است. پینگو می‌تواند خود را به هر شکلی (حتی به شکل توپ) دربیاورد. با وجود خصوصیات محتاط او پینگو خیلی دردسرساز است. او شخصیت یک پسربچه شیطان، ولی خوش‌قلب را دارد که با همه شیطنت‌هایش دوستانش او را دوست دارند. او مثل هر کودک پنج ساله‌ای دوست دارد همه چیز را کشف کند و موانع سر راهش را کنار بزند که البته اغلب به دردسرهای ناخواسته‌ منجر می‌شود. او عاشق ورزش‌های زمستانی است.

پینگا: خواهر کوچک‌تر پینگو، اولین بار در قسمت تولد پینگا ظاهر شد. او دو سال دارد و پینگو به او حسودی می‌کند، چون پینگو باید به مدرسه برود و پینگا در خانه می‌ماند ولی کم‌کم مسئولیت‌پذیرتر می‌شود و مراقبت از خواهرش را به عهده می‌گیرد.

پدر و مادر: پدر پینگو پستچی است و پیپ می‌کشد. او یک ماشین برفی دارد که با آن نامه‌ها را جابه‌جا می‌کند. مادر پینگو بیشتر وقت‌ها در خانه است. پدر و مادر در خانه خیلی به هم کمک می‌کنند و گاهی پینگو نیز به آنها کمک می‌کند. البته در قسمت «پینگو کمک نمی‌کند» تصمیم می‌گیرد دیگر کمک نکند؛ ولی در قسمت‌های دیگر دوباره همان بچه سابق می‌شود. هر وقت پدر از پینگو راضی باشد، پاداش او سوار شدن عقب ماشین پدر است.

پدربزرگ: او موسیقیدان است.

رابی: بهترین دوست پینگو یک فُک است. او هم هم‌سن و سال پینگو و شریک شیطنت‌ها و خرابکاری‌های او و عاشق ماهیگیری است.‌

باجو، معلم مدرسه: او نزدیکی مدرسه زندگی می‌کند و مسئولیت آموزش بچه‌پنگوئن‌ها را به‌عهده دارد.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها