تحسین، موثرترین راه آموزش رفتار مطلوب به کودک

‌کارشناس واحد سلامت روان شبکه بهداشت درمان البرز گفت: موثرترین راه برای آموزش رفتار صحیح به کودک، «تحسین» متناسب با رفتار خوب است که بلافاصله باید انجام شود.
کد خبر: ۶۹۹۱۱۹
تحسین، موثرترین راه آموزش رفتار مطلوب به کودک

سمیه سکندری گفت‌: نادیده گرفتن رفتارهای بی ضرر کودک یکی از روش‌های برخورد با رفتارهای بد است.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با رفتارهای بد کودک با اشاره به نقش موثر تحسین در مقابل رفتارهای خوب و نادیده گرفته کارهای بی ضرر و بد کودک، افزود: گاهی اوقات می‌توان بدون توجه و اشاره به رفتار کودک، از رفتار مطلوب خواهر، برادر و یا همسالان کودک تعریف کرد که این عمل می‌تواند محرک خوبی برای اصلاح رفتار کودک باشد.

سکندری با اشاره به اینکه والدین باید در تربیت کودک همیشه خونسردی خود را حفظ کنند، پاداش را روش دیگر تربیتی معرفی کرد و گفت: پاداش باعث تکرار رفتار می‌شود و باید پاداش‌های گوناگون، روزانه، هفتگی و ماهانه تعیین شود.

این کارشناس با بیان اینکه پاداش می تواند هدیه‌ای کوچک، تفریح یا حق و امتیاز خاصی باشد، افزود: همیشه باید به قول داده شده عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر رفتار، به وقت نیاز دارد، گفت: باید به پیشرفت‌های آغازین، بدون معطلی و هر روز پاداش داده شود و با ادامه پیشرفت، شرایط پاداش گرفتن، سخت‌تر شود.

کارشناس واحد سلامت روان شبکه بهداشت درمان البرز افزود: بهتراست با گذشت زمان ملاک دریافت پاداش، سخت تر گردد و عملکرد ضعیف کودک پذیرفته شود.

سکندری با بیان اینکه در زمان اطمینان از تبدیل رفتار مطلوب کودک به یک عادت، باید پاداش‌ها قطع شود، گفت: والدین نباید فراموش کنند که همچنان درباره رفتار خوب کودک به ویژه در جمع خانواده و حضور دیگران صحبت کنند.

تنبیه کودک، بدون روش‌های مثبت، آموزنده نیست

سکندری با تاکید بر لزوم تشریح پیامدهای رفتار نادرست، برای کودک، گفت: در تنبیه نباید زیاده روی شود که به تنهایی آموزنده نیست و باید با روش‌های مثبت همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه بهتر است والدین به جای تنبیه بدنی، از روش گرفتن امتیازات، محدود و محروم کردن موقتی استفاده کنند، افزود: والدین توجه داشته باشند در صورت تعیین تنبیه باید در انجام آن ثابت قدم باشند و بی دلیل، کودک را تهدید نکنند و برای اصلاح رفتار به کودک فرصت دهند.

سکندری بهترین روش تنبیه را محروم کردن موقتی دانست و توضیح داد: برای موثر بودن این روش باید کودک احساس کند که با اجرای این روش، موقتا چیزی را از دست می‌دهد.

وی تاکید کرد: نباید از محروم کردن به دفعات زیاد و به یک روش استفاده کرد و مدت زمان محرومیت، بر حسب سن کودک تعیین و دلایل محرومیت، برای وی توضیح داده شود.

این کارشناس با تأکید به اینکه نباید دوره محرومیت، راهی برای دور ماندن از مسئولیت‌های کودک شود، انواع محرومیت‌های موقت را محروم کردن از اسباب بازی‌ها، تماشای تلویزیون و عدم حضور در مهمانی‌ها دانست.

سکندری افزود: متاسفانه کودکان نسل حاضر به علت فشارهای درس خواندن و رفتن به مدرسه دارای استرس زیادی هستند که باید به آنها خونسرد بودن را آموخت.

وی سردرد، دل درد، شب ادراری، ناراحتی‌های گوارشی، بی خوابی و ترس را نشانه‌های استرس در کودک دانست.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها