عضو شورای رقابت خبر داد

کاهش 2 تا 3 درصدی قیمت خودرو

عضو کمیسیون صنایع: مردم تا زمان تجدید نظر قیمت خودرو از خرید خودداری کنند

زمزمه توافق برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری خودرو

در حالی که فشار مجلس بر دولت و شورای رقابت برای بازنگری و کاهش قیمت خودرو ادامه دارد، ظاهرا مجلس روش برخورد خود با این موضوع را از کاهش قیمت به تغییرفرمول تعیین قیمت تغییرداده و به توافقاتی در این باره با شورای رقابت نیز دست یافته است.
کد خبر: ۶۹۸۱۷۴

به گزارش خبرنگار ما پس از آن‌که دولت بعد از اعلام تکدر از افزایش قیمت خودرو، اقدام مشخص عملی برای کاهش قیمت‌ها نکرد و آب پاکی را روی دست مجلس ریخت که شورای رقابت مستقل است و دولت نمی‌تواند در تصمیمات آن دخالت کند، مجلس راه دیگری را در پیش گرفت و آن هم مذاکره با خود شورای رقابت برای بازنگری در قیمت خودرو است. البته جنس این مذاکره نیز از کاهش قیمت‌های اعلامی جدید به تغییر فرمول تغییرکرده است.

اگر مجلس بتواند شورای رقابت را وادار به تغییر فرمول خود کند، آنگاه گام بزرگی در بازنگری همیشگی در قیمت خودرو برداشته شده است. هر چند معلوم نیست شورای رقابت تا چه حد در این باره با مجلس راه خواهد آمد. اما تاکنون که نمایندگان مجلس از حصول توافق با شورای رقابت برای بازنگری در فرمول تعیین قیمت خودرو خبر می‌دهند که در سکوت این شورا از سوی خودروسازان تکذیب می‌شود.

در نخستین اظهارنظر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح جزئیات جلسه اخیر این کمیسیون با رئیس شورای رقابت، گفت: در این جلسه مقرر شد فرمول قیمت‌گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.

علی علی‌لو در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در این جلسه اسناد و مدارکی در مورد شرکت‌های خودروساز از سوی کمیسیون صنایع و معادن ارائه شد و رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این اسناد را در اختیار نداشته و اطلاعات شورای رقابت در این مورد ضعیف بوده است.

وی افزود: در این جلسه که حدود سه ساعت طول کشید، قرار شد اسناد و آنالیزهای کمیسیون صنایع مجلس در اختیار شورای رقابت قرار گیرد و بر این اساس، فرمول قیمت‌گذاری خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.

علی‌لو تاکید کرد: در صورت بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو، قیمت خودروها حداقل 10 تا 15 درصد نسبت به قیمت‌های قبلی شورای رقابت(قیمت‌های قبل از مصوبه اخیر شورای رقابت) کاهش خواهد یافت.وی اظهار کرد: کار بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری خودرو طی یک تا دو هفته آینده انجام می‌شود و جلسات مربوط به این مسأله نیز در دفتر تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: از نظر کمیسیون صنایع مجلس، پایه قیمت‌گذاری خودرو در فرمول قیمت‌گذاری اشتباه تعیین شده و ما معتقدیم این رقم باید پایین‌تر از رقم قبلی باشد که در این صورت، قیمت خودرو نسبت به قبل 10 تا 15 درصد پایین‌تر خواهد بود.عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد وضع فروش فوری خودروسازان با قیمت‌های جدید نیز گفت: مردم می‌توانند فعلاً خودرو نخرند تا زمانی که در قیمت‌گذاری خودرو تجدیدنظر شود.وی افزود: در حال حاضر با توجه به این‌که قیمت‌های افزایش یافته به خودروسازان اعلام شده، این شرکت‌ها نسبت به فروش با نرخ‌های جدید اقدام می‌‌کنند، ولی در صورت بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری خودرو، نرخ خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

قیمت خودرو باید 30 درصد کاهش یابد

در دومین اظهارنظر، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که با وجود افزایش قیمت، کیفیت خودروها ارتقا نیافته و همچنان با کیفیت پایین تولید می‌شود؛ گفت: قیمت خودرو باید هر چه سریع‌تر 30 درصد کاهش یابد.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حالی قیمت خودروها افزایش یافته که خودروسازان اقدام به ارائه خدمات پس از فروش هم نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که صنعت خودروسازی کشور هفت پله سقوط کرده است، اظهار کرد: رئیس شورای رقابت در جلسه تعیین قیمت اعلام کرده بود که قیمت خودروها حداکثر 20 میلیون ریال افزایش می‌یابد و برخی نیز باید ارزان شود، اما آنچه روی داد کاملا وارونه بود و قیمت خودروها 60 تا 80 میلیون ریال افزایش یافت.

عضو ناظر شورای رقابت یادآور شد: خودروسازان برای پرداخت اقساط عقب‌مانده خود سعی کنند با افزایش تولید خودرو این خلأ را جبران کنند.

وی گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار کشور آسیب بزرگی بر جامعه و فشار بر طبقات متوسط و پائین جامعه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت ارائه دستورالعمل برای قیمت خودروهاست، تصریح کرد: شورای رقابت به جای ارائه دستورالعمل، اقدامی وارونه انجام داد و همین امر موجب افزایش بی‌رویه قیمت خودروها شد.

وی اضافه کرد: قیمت خودروها باید سریع‌تر کاهش یابد چرا که این وضع موجب نارضایتی مردم شده و از سوی دیگر فرصتی مناسب برای دلالانی است که با واردات غیرقانونی خودرو، صنعت خودروسازی کشور را به انزوا سوق می‌دهند.

قاضی‌پور ادامه داد: وقتی خودرویی با قیمت پایین و با کیفیت بالا در بازار وجود داشته باشد، خودرو داخلی همانند هزاران محصول داخلی که قربانی واردات بی‌رویه شده‌اند قربانی خودروهای باکیفیت خارجی شده و جایی در بازار نخواهند داشت.براساس خبرهای اعلامی صنعت خودروسازی کشور به دلیل بی‌کیفیتی خودروهای تولیدی از یازدهم به رتبه 21 تنزل یافته است.

فرمول شورای رقابت بازنگری نمی‌شود

با وجود این اظهارنظرها، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: قرار بر بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو نیست.

هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با تسنیم‌ درباره بازنگری فرمول شورای رقابت که این روزها از سوی برخی نمایندگان مجلس به صورت جدی دنبال می‌شود، اظهار کرد: قرار بر بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو نیست، اما برخی قیمت‌های فعلی شورای رقابت را مبهم می‌دانند که در این رابطه قرار است کار کارشناسی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که برخلاف اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که خودروسازان اطلاعات نادرستی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند، باید بگویم تمام اطلاعات ارسالی ایران خودرو به شورای رقابت درست بوده است، گفت: ما هیچ اطلاعات نادرستی به شورای رقابت نداده‌ایم بلکه به هر میزان که شورا از ما اطلاعات درخواست می‌کرد در اسرع وقت به این شورا ارسال کردیم.

وی در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که اخیرا متن آن در صحن مجلس شورا قرائت شده است نیز اظهار کرد: در این گزارش موضوعاتی متوجه ایران خودرو شده است که ما درصددیم ظرف ده روز آینده توضیحاتی را در این‌باره در سایت خود منتشر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها