مادر از زمان تولد فرزندش در صدد برقراری ارتباط با کودکش برمی‌‌آید و نگران است که آیا کودکش از نظر تکاملی طبیعی است. از لحظه‌ای که چشمان کودک به صورت مادرش می‌افتد، شروع به تماشای حالات مختلف چهره و گوش دادن به صداهایی می‌کند که برای صحبت کردن با وی ایجاد می‌شود. او خیلی زود با حرکت دادن لب‌ها و اجزای چهره‌اش شروع به تقلید از مادر می‌کند.
کد خبر: ۶۹۸۱۳۰

حرکت نوزاد در این سن هنوز تحت تاثیر واکنش‌های اولیه است. نوزاد در این سن از نظر بینایی کامل نیست، هرچند از بدو تولد می‌تواند ببیند و رنگ‌ها و شکل‌ها را از فاصله نزدیک تشخیص دهد. چشم‌ها را روی چهره افراد متمرکز می‌کند و بویژه صورت مادر خود را ترجیح می‌دهد.

در دو ماهگی کودک می‌تواند در حالت خوابیده به شکم، سر را مختصری بلند کند. اگر او را از شکم بلند کنید، سر در امتداد بدن قرار می‌گیرد و اگر او را بنشانید سر را به عقب می‌برد و اشیای متحرک را با چشم تا زاویه 180 درجه تعقیب می‌کند.

کودک در تماس‌های اجتماعی لبخند می‌زند و به صداهای اطراف بدقت گوش می‌کند. در سه ماهگی در حالت خوابیده به روی شکم، سر و سینه را کمی بلند می‌کند. از آنجا که دست‌هایش کشیده است، اگر او را از شکم آویزان کنید سر را بالاتر از سطح بدن نگه می‌دارد. او در حالت خوابیده به پشت به طرف اشیاء دست دراز می‌کند، اما نمی‌تواند آنها را بگیرد. در این سن، اگر کودک را بلند کرده و بنشانید، درمی‌یابید افتادن سر به عقب تا اندازه‌ای کمتر و کنترل سر بهتر شده است و سر، حرکات رفت و برگشتی دارد. حتی کودک در سه ماهگی تماس‌های اجتماعی را ادامه می‌دهد و به موسیقی گوش می‌دهد.

در چهار ماهگی می‌توان با صرف کردن وقت بیشتری در کنار کودک، رفتارهای اجتماعی را به وی یاد داد. کودک همچنین از دیدن و صحبت کردن با خودش در جلوی آینه لذت خواهد برد. او علاقه زیادی به گذاشتن اشیاء در دهانش دارد، بنابراین باید بسیار مراقب بود و اشیای ریز را از دسترس او خارج کرد.

حالا که او کنترل بیشتری روی حرکات دستش پیدا کرده، انگشتان خود را می‌مکد. این کار موجب لذت و آرامش او می‌شود. مکیدن انگشت شست در این سن کاملا طبیعی است و نشان‌دهنده فشار روانی یا احساس ناامنی نیست و اکثر کودکان بعد از یک یا دو سالگی این عادت را کنار می‌گذارند.

کودک شما در فاصله چهار تا شش ماهگی قادر خواهد بود با کمک پاها و استفاده از دست‌هایش و با پشتیبانی دست والدین، خود را در حالت نشسته نگه دارد و خودش به تنهایی در وضعیت خوابیده به شکم، سر و سینه را بلند کند. سر را در محور عمودی قرار دهد و پاها را در حالت کشیده نگه دارد و غلت بزند. او به طرف اشیاء دست دراز می‌کند، آنها را می‌گیرد و به دهان می‌برد. همچنین در حالت ایستاده با پاهایش به زمین فشار می‌دهد و بلند می‌خندد.

در چنین شرایطی اگر در ضمن بازی، تماس کودک را با اسباب بازی قطع کنید، خشگمین می‌شود. کودک شما در شش ماهگی افراد خانواده را می‌شناسد و به تغییر چهره شما در صورتی که ناراحت باشید واکنش نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید تربیت کودک از زمان تولد شروع می‌شود؛ یعنی او رفتار مناسب و احترام شما را از ماه‌های اول زندگی‌اش تشخیص می‌دهد.

دکتر فریبا شیروانی

متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها