چند وقتی است که تلویزیون تیزری تبلیغاتی از بازیکنان تیم ملی فوتبال، کشتی و تکواندو را پخش می‌کند که در آن ملی‌پوشان از مضرات سیگار می‌گویند و از کسانی که سیگار می‌کشند می‌خواهند این کار را ترک کنند.
کد خبر: ۶۹۵۱۲۸

جان مادرتان دیگر سیگار نکشید، نکش آقا سیگار نکش، آخه من به تو چی بگم با این سیگاری که می‌کشی. این جملات شما را یاد چه چیز می‌اندازد یا این سخنان از زبان چه کسانی گفته می‌شود؟ نه اشتباه نکنید، اینها جملات یک پدر درد کشیده از سیگاری بودن فرزندش نیست. این سخنان یک محاوره خیابانی نیست بلکه این سخنان از زبان ملی‌پوشان فوتبال، کشتی و تکواندوی کشورمان گفته می‌شود که تلویزیون آن را در یک باکس تبلیغاتی قرار داده تا سردار آزمون، نکونام، هاشم بیک‌زاده، محسن رضایی، محسن اصغری، یوسف کرمی، محسن طیبی، صادق نظری و ده‌ها مدال‌آور دیگر در یک برنامه تبلیغاتی که توسط شورای سلامت سازمان صدا و سیما ساخته شده، حضور یافته و از مردم بخواهند که سیگار کشیدن را کنار بگذارند.

همیشه باید توجه داشت الگوپذیری جوانان و نوجوانان از ورزشکاران بخصوص ورزشکاران هم سن و سال آنها بسیار بالاست. باید اذعان کرد که ورزش پیام‌آور سلامت و درست‌کرداری است و اثرات معجزه‌آسای آن، سلامت جسمی و روحی انسان‌ها و آماده شدن برای زندگی بهتر است و شاید هیچ فعالیتی از زندگی بشر را نمی‌توان پرطرفدارتر از ورزش دانست تا آنجا که ورزش می‌تواند زبان مشترکی برای گفتمان بین مردم و نزدیک کردن دیدگاه‌های دلسوزانه باشد.

استفاده از چهره‌های جوان ورزشی در تبلیغ مذکور چند سود دارد. همذات‌پنداری جوانان با پنددهنده‌ها را که از گروه سنی خود هستند یا حرف‌های منطقی که هیچ نشانی از اندرزهای بزرگسالانه ندارد، باید به فال نیک گرفت تا پندپذیری جوانان بیشتر شود و این ماده نکبت‌آور از زندگی ایرانی‌ها دور و دورتر شود تا روزی هم برسد که دیگر نشانی از سیگار در ایران نبینیم.

جملات این آنونس با دیگر اندرزها متفاوت است حتی علیرضا نصر آزادانی، تکواندوکار جوان کشورمان رو به دوربین نشسته و به جای اینکه بگوید سیگار نکشید دوستان عزیز زیرا سیگار فلان ضرر را دارد می‌گوید: اصلا بکش تا جایی که می‌توانی سیگار بکش ببینم آخرش چی میشه و کجا رو می‌گیری!

در این تیزر تبلیغاتی سردار آزمون حرف جالبی می‌زند و با قسم دادن ارزشمندترین فرد برای هر آدمی در زندگی‌اش یعنی مادر، از سیگاری‌ها می‌خواهد دست از این کار بردارند. آزمون عکسی از خودش را در اینیستاگرام منتشر کرد که زیرش همان جمله پخش شده در تلویزیون را نوشته است: «جون مادراتون سیگار نکشید.»

مجید احمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها