هوشیار زیباری:اختلافات همچنان پا برجا است

جلسه کردها برای حضور یا عدم حضور در دولت العبادی

در پی بروز اختلافات بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان، تعدادی از وزرای کرد از کابینه نوری المالکی خارج شدند. نوری مالکی نیز بلافاصله حسین شهرستانی را به عنوان جانشین هوشیار زیباری، وزیر خارجه این کشور معرفی کرد.
کد خبر: ۶۹۴۶۰۴

به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه دولت اقلیم کردستان عراق به وزرای کرد دولت مرکزی این کشور دستور داد تا در جلسات کابینه شرکت نکنند. این اقدام بعد از گذشت چند ساعت از سخنرانی نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق درخصوص اقدامات منطقه کردستان این کشور و این‌که این منطقه به محل امنی برای تروریست‌ها و افراد مسلح وابسته به داعش تبدیل شده است، صورت گرفت. نوری مالکی در سخنان خود کردها را به سوء‌استفاده از شرایط کنونی کشور برای جدا شدن از عراق و اعلام استقلال متهم کرد. به دنبال غیبت وزرای کرد در کابینه مالکی، او حسین شهرستانی، معاون امور انرژی را به سمت وزیر خارجه عراق منصوب کرد. حسین ابراهیم صالح شهرستانی، شیعه و دانشمند اتمی پیشین عراق است که به سبب فعالیت‌های سیاسی‌اش ده سال در زندان ابوغریب صدام زیر شکنجه بود. شهرستانی از خانواده‌های برجسته و پرنفوذ ایرانی‌تبار است.

پافشاری بر استقلال

این تحولات در شرایطی صورت می‌گیرد که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق همچنان بر استقلال این منطقه و جدایی آن از دولت مرکزی تاکید می‌ورزد. بارزانی در واکنش به برخی مخالفت‌ها گفته است: کردها برای تعیین سرنوشت خود از هیچ کسی اجازه نخواهند گرفت. در همین رابطه مسئولان اقلیم کردستان عراق اعلام کردند این اقلیم با حفر خندقی طولانی از مرزهای سوریه تا مرز ایران، می‌کوشد خود را از مناطق متشنج جدا کند. هم‌اکنون عملیات حفر این خندق آغاز شده است. این خندق‌ از شهر مرزی ربیعه در مرز عراق با سوریه در استان نینوا آغاز و در مرزهای عراق و ایران در شهر جلولا، در استان دیالی پایان می‌یابد.

اقدامات کردهای عراق در حالی صورت می‌گیرد که دولت نوری مالکی درگیر نبردهای سختی با گروه تروریستی و تکفیری داعش است. دیروز در خبری اعلام شد گروه تروریستی داعش 200 خانه را در شمال بیجی منفجر کرد، این در حالی است که یک منبع امنیتی در الانبار تصریح کرد که نیروهای امنیتی توانسته‌اند هشت نفر از اعضای داعش را به هلاکت رسانده و چند نفر دیگر را زخمی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها