از همان زمان که بحث حضور نیروهای خارجی در میان این گروه تروریستی مطرح شد، نام شبه‌نظامیان و مبارزان چچنی بیش از همه مطرح بود.
کد خبر: ۶۹۴۳۰۲
ریشه‌یابی پیوستن یک چچنی به داعش

از میان حدود 500 چچنی که هم‌اکنون در داعش وجود دارد، نام یک نفر بیش از همه مورد توجه است: عمر الشیشانی. جوان بیست و هشت ساله‌ای که این روزها زیاد در ویدئوهای این گروه دیده می‌شود و ریش قرمز رنگ و کلاه سیاه بر سرش بیش از همه خودنمایی می‌کند.

در حالی که در مورد میزان خشونت و وحشیگری او و نیروهای تحت امرش طی چند وقت اخیر مطالب زیادی در رسانه‌ها مطرح شده، اما اطلاعات کمی در رابطه با پیشینه او وجود دارد.

او که اسم واقعی‌اش ترخان باتیراش ویلی و زاده گرجستان است، دوران سربازی خود را در ارتش گرجستان گذراند اما به دلیل یک بیماری ناشناس آن را نیمه‌کاره رها کرد؛ پلیس گرجستان یک بار الشیشانی را به اتهام نگهداری غیر‌قانونی سلاح بازداشت کرد.

پس از آزادی در سال 2010، او گرجستان را به مقصد ترکیه ترک و سپس وارد سوریه شد. او پیش از پیوستن به داعش رهبر گروه «جیش‌‌المهاجرین و الانصار» بود که بسیاری از اعضای آن پیکارجویان اهل شمال قفقاز هستند.

تا دیروز این معدود اطلاعاتی بود که در مورد الشیشانی وجود داشت، اما روز گذشته پدر او در مصاحبه با رسانه‌ها علت اصلی پیوستن او به داعش را اعلام کرد.

به گزارش منابع خبری همچون بی.‌بی.‌سی، پدر وی اظهار کرد پسرش به این دلیل به داعش پیوست که بیکار بود و پس از تلاش‌های بیهوده برای یافتن کار، به عضویت این گروه‌ها در آمد البته او به نقش روحانیون سلفی اشاره می‌کند که به زعم او مغز پسرش را شست و‌شو دادند.

تیمور باتیراشویلی، پدر عمر شیشانی می‌گوید هم‌اکنون هیچ ارتباطی با پسرش ندارد.

حسین خلیلی‌ -‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها