امروز 16 تیر 1393 هجری شمسی؛ 9 رمضان 1435 هجری قمری؛7 ژوئیه 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۲۹۸۷
16 تیر،  تعطیل کنسولگریهای ایران در اسرائیل به دستور مصدق

هجری شمسی

16 تیر 1301

نخستین شماره روزنامه استقامت چاپ شد. موسس این روزنامه لسان الملک نماینده مجلس بود. در روزنامه استقامت اخبار مجلس، اخبار داخلی و اطلاعات اداره تلگراف کشور چاپ می شد.

16 تیر 1330

کنسولگری‌های ایران در تل‌آویو و قدس به دستور دولت مصدق تعطیل و رابطه با اسرائیل قطع شد.

16 تیر 1365

سید رضا حسینی شاعر اهل بیت درگذشت. وی علاوه بر تسلط بر ادبیات فارسی، ترکی و عربی درکلام، منطق، حدیث و فقه اطلاعات بسیار داشت. حسینی از درخشان ترین چهره های ادبیات مرثیه ادبیات ترکی است و تحولی در روند مدیحه پردازی به وجود آورد. بهار بی خزان و لمعات حسینی از آثار او است.

هجری قمری

9 رمضان 853

تراغای مشهور به الغ بیگ پادشاه منجم و ریاضی دان سلسله تیموری درگذشت. او در سال 824 ساختن رصدخانه سمرقند را آغاز کرد که از مهم ترین رصدخانه های جهان اسلام بود و به کمک دانشمندانی چون غیاث الدین جمشید کاشانی و معین الدین کاشانی زیج الغ بیگ را به پایان رساند. زیج الغ بیگ مربوط به محاسبه تقویم، جداول مثلثاتی و اوضاع ستارگان است و بارها به زبان های فرانسه، انگلیسی و عربی چاپ شده است.

9 رمضان 1325

آیت الله محمد بهاری همدانی از علما و عرفای مشهور قرن سیزده و چهاردهم هجری قمری درگذشت. وی در سال 1265 ق در شهرستان بهار در اطراف همدان دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی، برای ادامه‏ تحصیل، به حوزه‏ علمیه‏ نجف رفت و پس از اخذ درجه‏ اجتهاد به تدریس پرداخت. او که از جوانی، اهل عبادت و تهجد و ریاضات شرعی بود، در نجف به حلقه‏ مریدان ملاحسینقلی همدانی درآمد و پس از فوت استاد، بسیاری از افراد، از وی کسب دستور سلوک می‏ کردند. تعلیم و تدریس شیخ محمد به طور عمده، شفاهی بود و یک مجموعه به نام تذکرةُالمتّقین از آثار وی گردآوری شده است. این عالم ربانی و زاهد عارف، سرانجام در هفتاد سالگی دار فانی را وداع گفت و در بهار همدان به خاک سپرده شد.

میلادی

7 ژوئیه 1807

معاهده تیلسیت در ناحیه ای به همین نام بین ناپلئون و تزار الکساندر اول منعقد شد. به دنبال این معاهده، ناپلئون به تعهدات خود در قبال ایران مبنی بر تعلیم نیروهای نظامی ایران عمل نکرد و ژنرال گاردان و دیگر نمایندگان اعزامی فرانسوی در ایران به فرانسه بازگشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها