پژمان: دولت نمی‌تواند مسکن را کالای تعزیراتی اعلام کند، زیرا این سازوکار قابلیت عمل و اجرا ندارد

احتمال اندک جهش قیمت مسکن و زمین در سال 93

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن پیش‌بینی رونق بخش مسکن در نیمه دوم امسال، احتمال جهش قیمت زمین و مسکن را ضعیف دانست و گفت: در صورت رونق این بخش به طور حتم تغییراتی در وضع قیمت‌ها ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۲۸۶۱

سیدمحمد پژمان در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: طی یک دوره طولانی بخش زمین و مسکن در شرایط رکود قرار داشته که افزایش عرضه و تقاضا و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش می‌تواند مسکن را از وضع رکود خارج کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ابعاد سرمایه‌گذاری و عرضه و تقاضای بخش مسکن برای خروج از رکود مشخص نیست، اظهار کرد: از آنجا که بخش مسکن نیز در مجموعه اقتصادی کشور قرار دارد و هنوز نمی‌توان به طور دقیق تکلیف منابع مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را مشخص و قطعی کرد، پیش‌بینی برای جذب سرمایه‌گذاری این بخش نیز سخت است.

وی درباره تغییرات قیمتی اجاره‌بها در فصل جابه‌جایی‌ها نیز گفت: در بخش مسکن دولت بنای مداخله مستقیم برای قیمت‌گذاری و کنترل قیمت به شکل دستوری را ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد دولت با دو سازوکار افزایش ساخت مسکن و درآمد متقاضیان مسکن‌های اجاره‌ای بتواند به تعادل‌سازی بخش مسکن کمک کند.

پژمان افزود: دولت می‌تواند با افزایش ساخت مسکن، ایجاد عرضه و تقاضای منطقی و سیاست افزایش درآمد خانوارهای متقاضی واحدهای اجاره‌ای و توانمندسازی آنها برای خرید و اجاره مسکن در کنترل قیمت‌ها نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: دولت باید مکانیزم افزایش درآمد خانوارها برای تامین خرید یا اجاره مسکن را متناسب با درآمد و نیاز متقاضیان در قالب سیاست‌های تدریجی نهایی و اجرا کند.

وی با تاکید بر این‌که مسکن کالای تعزیراتی نیست و نمی‌توان برای آن سقف قیمتی مشخصی تعیین کرد؛ گفت: دولت نمی‌تواند مسکن را کالای تعزیراتی اعلام کند، زیرا این سازوکار نه‌فقط قابلیت عمل و اجرا ندارد بلکه با سیاست‌های اقتصادی دولت همخوانی و هماهنگی نخواهد داشت.

افت قیمت خانه و اجاره بها

در همین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با توجه به این‌که شاخص اجاره‌بها وابسته به نرخ مسکن است؛ بنابراین طی یک ماه اخیر که شاهد افت قیمت مسکن بوده‌ایم بازار اجاره مسکن نیز با کاهش قیمت و افزایش قراردادهای اجاره روبه‌رو بوده است.

به گزارش ایسنا، حسام عقبائی درباره وضع بازار اجاره‌بها در 15 روز ابتدای فصل تابستان اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال شاهد بازار کنترل شده مسکن بودیم و این روند در این مدت هم ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: نرخ‌ها در بخش اجاره‌بها براساس نظر مالک تعیین می‌شود و نمی‌توان در این باره به لحاظ قانونی دخالتی کرد مگر این‌که مشاوران املاک فقط ارشاد کنند.

عقبائی با اشاره به کاهش نرخ تورم ادامه داد: با توجه به سیاست‌هایی که دولت در بخش مسکن اعمال کرده است در کنار کاهش نرخ تورم و افزایش عرضه مسکن ساخته شده از سوی سازندگان، دلیلی برای افزایش اجاره‌بها از سوی مالکان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که نقش اعضای اتحادیه در ثبات اقتصادی بازار مسکن مهم است، تصریح کرد: مشاوران املاک به عنوان حلقه اتصال بازار هستند و گزینه‌ای برای ثبات قیمت به شمار می‌روند. مشاوران املاک سبب می‌شوند بازار مسکن از رکود تورمی نجات یابد.

وی ادامه داد: مشاوران املاک نقش مشاوره‌ای و تکلیفی دارند و هیچ نقش ابلاغی را به اجرا نمی‌رسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها