عدلیه

استخدام با مدرک جعلی

پاسخ سه پرسش حقوقی مطرح شده از سوی خوانندگان در زیر آمده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های خود را از طریق شماره 300011224 پیامک بزنند.
کد خبر: ۶۹۱۳۵۳

استخدام با مدرک جعلی

فردی پرسیده است: چنانچه شخصی به منظور استخدام از مدرک تحصیلی جعلی استفاده کند ولی قبل از شروع به کار در اداره از عمل خود پشیمان شده باشد و بخواهد جاعل مدرک تحصیلی را به مرجع قانونی معرفی کند، آیا خودش هم مجازات می‌شود؟

اول این‌که شجاعت شخص مذکور در پایبندی به قانون و عدالت، بسیار ستودنی و ارزشمند است، دوم این‌که یکی از موارد تخفیف مجازات، پشیمانی متهم و همکاری او با دستگاه قضایی و ضابطان دادگستری در جبران خسارات از جرم و معرفی دیگر متهمان یا مجرمان است، بنابراین اگر شخص مذکور، خودش از استخدامی که بر پایه سند مجعول بوده، منصرف شود و مراتب را به مراجع قانونی اعلام کند، اگرچه از شروع به کار وی جلوگیری می‌شود اما مسلما از تخفیف‌های عمده و بسزایی برخوردار خواهد شد و چنانچه مراتب توبه وی نیز مسلم شود، ممکن است هرگز مجازات نشود، سوم این‌که چنانچه از اقدامات این شخص در استفاده از سند مجعول، خسارات مالی یا معنوی به هر شخص حقیقی یا حقوقی وارد شده باشد، ملزم به جبران آن است.

دوربین مداربسته در آپارتمان

مخاطب دیگری گفته است:ما در یک ساختمان مسکونی ده واحدی زندگی می‌کنیم که در راهروهای آن دوربین مدار بسته نصب شده است و همه واحدها می‌توانند فیلم مداربسته را از طریق دستگاه تلویزیون منزل خود مشاهده کنند اما یکی از همسایگان می‌گوید من دوست ندارم دیگران همسر و فرزندانم را در حال عبور از راهرو مشاهده کنند بنابراین دوربین‌ها را با چسب کور می‌کند. اگر در زمانی که این همسایه به دوربین‌ها چسب زده است، سرقتی انجام شود آیا او نیز مسئولیت دارد یا خیر؟

پاسخ به پرسش شما از باب مسئولیت حقوقی، مثبت است یعنی چنانچه سرقتی انجام و ضرری وارد شد که منتسب به پوشش دوربین نیز باشد، همسایه شما هم طبق قواعد درباره به مسئولیت مدنی پاسخگو خواهد بود، زیرا اول این‌که نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی یا مشاعات ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها مجاز است و ممنوعیتی ندارد ثانیا چنانچه همسایه شما مایل به ضبط تصویر از چهره خود یا خانواده‌اش نیست، می‌تواند از پوشش جامعی استفاده کند تا آشکار نشود یا اساسا از مقابل دوربین رد نشود. سوم این‌که هیچ تفاوت معقول و منطقی بین محیط و فضای مشاعی آپارتمان با اماکن عمومی مانند بانک‌ها، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها وجود ندارد که قائل به تفاوت احکام و آثار مربوط به نصب دوربین‌های حفاظتی یا امنیتی در آنها بشویم و چنانچه فرضا قائل به جواز و درستی نصب برچسب یا مانع بر دوربین در آپارتمان مسکونی شما باشیم، بنابراین باید معتقد به جواز نصب برچسب بر تمام دوربین‌های موجود در شهر نیز بشویم که مسلما چنین امری ناممکن و غیرمنطقی است. علاوه بر این موارد نفس چسباندن چسب روی دوربین‌های مذکور نیز می‌تواند به عنوان مزاحمت تلقی شود و مسئولیت‌آور باشد. البته اگر کسی از فیلم‌های ضبط شده در اماکن عمومی سوءاستفاده یا بدون اجازه از حریم خصوصی دیگران فیلمبرداری کند، آن شخص می‌تواند از مرتکب شکایت و حتی مطالبه خسارت کند.

حق ارتفاق

خواننده دیگری پرسیده است: آیا حق ارتفاق، مالیات دارد یا نه و آیا قابل تقویم است یا خیر؟

در پاسخ باید گفت حق ارتفاق، عبارت از حقی است که برای صاحب یک ملک در ملک دیگری ایجاد می‌شود؛ مانند حق عبور از زمین یا خانه‌ای برای مالک زمین یا خانه دیگر. اگر چه این حق دارای استقلال ذاتی نیست و تابع ملک دیگر است، اما در ارزشمند بودن آن هیچ تردیدی نیست؛ بنابراین قابل تقویم است اما این نکته را باید در نظر داشت که حق مذکور، به دلیل تبعی بودن، قابلیت معامله یا انتقال مستقل و جدا از مالکیت اصلی ملکی که مرتبط به آن است، ندارد.

فرشید رفوگران

وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها