در نمایشگاه E3 امسال چه بازی‌هایی معرفی شد؟

هیاهو در دنیای بازی

نمایشگاه امسال یکی از بهترین نمایشگاه‌های E3 بود که تا به حال برگزار شده است؛ چه از نظر بازی‌های خوب و جالب توجه و چه فناوری‌های تازه و چشمگیر. در این حوزه با هم به برخی از وقایع مهم این نمایشگاه می‌پردازیم.
کد خبر: ۶۸۹۸۳۵
ندای وظیفه: تجهیزات پیشرفته

کنفرانس امسال مایکروسافت، بهتر از سال قبل بود. از آنجا که این کنسول به خانه‌ بازی‌های بزرگ سبک اول شخص معروف است، از بزرگ‌ترین هایلایت‌های این کنفرانس، معرفی بازی Call of Duty: Advanced Warfare بود. این اثر، اولین عنوان از سری بازی‌های ندای وظیفه است که به دست سازندگان Sledgehammer Games تولید می‌شود. ویدئوی به نمایش درآمده، نشان از یک بازی انقلابی نداشت و حتی در حد و اندازه‌های Black Ops 2 هم تکان‌دهنده نبود. گرچه این دمو که روی Xbox One کپچر شده بود، از کیفیت گرافیکی و انیمیشن قابل قبولی برخوردار بود، اما باز به پای عناوین معرفی شده‌ یوبی‌سافت نمی‌رسد. این بازی که اولین عنوان از رویکرد سه ساله‌ اکتیویژن به این سری بازی است، فضایی آینده‌نگرانه (البته نه چندان تخیلی) را به تصویر می‌کشد.

آفتاب لب بام

شرکت Insomniac تا امروز به انتشار تعدادی نماآهنگ ساده یا خبر نه چندان گویا از عنوان جدید خود،Sunset Overdrive اکتفا کرده بود، اما نمایشگاه امسال بهانه‌ای شد تا چشم‌مان به جمال این جواهر روشن شود. نوشابه‌ای انرژی‌زا مردم شهر را به موجوداتی جهش یافته و وحشی تبدیل کرده است. نجات شهر از این وضع هم از کسی برنمی‌آید، جز ابرقهرمانان شهر. در این بازی که بی‌شباهت به Left4Dead نیست، باید با کمک بازیکنان دیگر در مقابل هجوم جهش یافتگان دوام آورده و با کمبوهای مختلف، بالاترین امتیاز را کسب کنید. بازی فرصت‌های متعددی را برای انجام حرکات آکروباتیک در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و از قرار معلوم، گیم‌پلی آن به همان روانی است که از Insomniac انتظار داشتیم. این شرکت با سابقه در زمینه‌ گرافیک هم کم نگذاشته و شاهد اثری چشمنواز هستیم.

اخگر خلاقیت

این عنوان فوق‌العاده (Project Spark) که تنه به تنه‌ Little Big Planet شرکت سونی می‌زند و چه‌بسا آن را به حاشیه براند، قرار است همان بلایی را سر دنیای بازی‌های ویدئویی بیاورد که فتوشاپ آورد. در این بازی مادر، می‌توانید با استفاده از دسته‌ ایکس باکس، کینکت، اسمارت گلس و اگر با رایانه به آن می‌پردازید، با استفاده از موشواره و کیبورد به ساخت بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های اورجینال اقدام کنید. گفتنی است بازیکنان می‌توانند آثار همدیگر را دانلود و استفاده یا حتی ریمیکس کنند.

حتی می‌توانید با استفاده از کینکت، برای مدل‌ها انیمیشن و صدا ضبط کنید. علی‌الحساب، تیم سازنده و گروه لینکین پارک در یک همکاری جالب، موزیک ویدئوی آهنگ Guilty All The Same را به شکل یک فری رانر ساخته‌اند. بی‌صبرانه منتظر نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای سال بعد و دیدن بازی‌های ساخته شده با اخگر، به عنوان آثار اورجینال و کاملا وطنی هستیم.

مفلوس

نام این بازی (Scalebound) که دستکاری شده‌ Spellbound یا مسحور است، از یک بازی مملو از سخت‌پوستان غول پیکر خبر می‌دهد. پشت این عنوان تازه از شرکت خوش نام پلاتینوم گیمز، نام هیدکی کامیا دیده می‌شود که پیش از این در ساخت عناوینی مثل Bayonetta، شیطان هم می‌گرید 3 و ونکویش دست داشته است. شخصیت بازی با موی بلوند، دست سحرزده و هدفون به گوش، بشدت یادآور شخصیت دوست داشتنی دانته در سری بازی‌های «شیطان هم می‌گرید» است. متاسفانه گیم‌پلی بازی در نمایشگاه امسال دیده نشد، اما همان فیلم از پیش رندر شده توانست چشم خیلی‌ها را به خود ذخیره کند. در این بازی که تا حد زیادی از سری Monster Hunter الهام گرفته، باید با هیولاهای بزرگ دست و پنجه نرم کنید. در نمایش بازی دیده شد که قهرمان داستان با شلیک تیری آغشته به نوری سبزرنگ، هیولاها را به جان هم انداخته یا تحت کنترل خود در می‌آورد.

ناجی ورسای

بالاخره قسمت بعدی سری فوق محبوب کیش قاتل به‌صورت رسمی معرفی شد. این قسمت با عنوان «اتحاد»، بازیکن را در لباس «آرنو دوریان» قرار می‌دهد. آرنو دوریان یک بومی فرانسوی، زاده‌ ورسای است که به فرقه‌ اساسین‌ها می‌پیوندد. به گفته‌ یوبی سافت، تغییرات اساسی در گیم پلی مبارزات ایجاد شده است. تیغ مخفی تازه‌ای به نام «تیغ شبح» هم در این قسمت معرفی خواهد شد که قادر است تیغی بی‌صدا را تا فاصله‌ای قابل توجه پرتاب کند. همچنین سیستم تازه‌ای به نام Parkour Up و Parkour Down به بازی اضافه شده که به بازیکنان اجازه می‌دهد ساده‌تر از گذشته از ساختمان‌ها بالا و پایین بروند. آرنو علاوه بر اینها حرکات تازه‌تری فرا خواهد گرفت و تعدادی را نیز می‌تواند با پرداخت پول یاد بگیرد. جمعیت هم بیش از پیش ارگانیک شده و می‌توان آنها را مشغول به امور بسیاری دید و با آنها تعامل کرد. مسافرخانه‌ها نیز حکم هاب‌هایی برای بخش چند نفره دارند. در مسافرخانه‌ها می‌توان با دیگر بازیکنان تعامل کرد و به ماموریت‌هایشان ملحق شد.

باشگاه پَر!

مدت‌هاست شاهد بازی‌هایی با محوریت فیتنس و فعالیت‌های بدنی هستیم. اولین عنوانی که با این محوریت عرضه شد،Eye Toy: Kinetic و برای دوربین کنسول پلی استیشن 2 بود. بعدها با عرضه‌ بازی و کنترل WiiFit برای کنسول Wii شرکت نینتندو، این سبک به مرحله‌ تازه‌ای صعود کرد و با عرضه‌ کینکت به اوج خود رسید. یوبی‌سافت که گویی از قافله عقب مانده بود، در نمایشگاه امسال بازی ورزشی خود را معرفی کرد که ظاهرا بیشتر از عناوین عرضه شده روی استقامت و قدرت بدنی تاکید دارد.

این بازی که Shape Up نام دارد، یکراست سراغ ورزش روزانه رفته و با تمرکز روی انواع اسکات، شنا و دیگر حرکاتی که می‌توانید در خانه‌ خود انجام دهید، عنوانی کاربردی ساخته است. البته برای قضاوت حتمی باید منتظر عرضه‌ آن ماند.

شجاع دلان

یکی از جالب‌ترین بازی‌های معرفی شده در کل نمایشگاه امسال، بازی Valiant Hearts بود. این بازی در سبک معمایی و برای پلتفرم‌های PS3، PS4، X360، XOne و PC در دست تهیه است. داستان آن بر اساس نامه‌های به‌جا مانده از سربازان جنگ جهانی اول نوشته شده است. طبق ویدئویی که در کنفرانس یوبی‌سافت به نمایش درآمد، قرار است این بازی از دید یک سگ روایت شود که در نوع خود منحصر به فرد خواهد بود.

حضور حیوانات به عنوان نقش اول بازی‌ها موضوع تازه‌ای نیست، اما واضح است که این بازی نگرشی متمایز دارد. البته در معرفی این بازی آورده شده است: «چهار غریبه پا به میدان نبرد می‌گذارند و به یک سرباز آلمانی کمک می‌کنند تا در داستانی با محوریت عشق و بقا، محبوب خود را پیدا کند.» فارغ از این تناقض، ظاهر بازی که بر پایه‌ موتور مورد استفاده در بازی Rayman Origins، Rayman Legends و Child of Light ساخته می‌شود، واقعا زیبا و جذب‌کننده است.

سرنوشت از دست رفته

شرکت Bungie از استودیوهایی بود که بدون شک سهم عمده‌ای در فروش کنسول X360 با ساخت سری بازی‌های Halo داشت، اما با شروع نسل هشتم این شرکت بزرگ از قالب انحصاری درآمد و جدیدترین محصول یعنی Destiny را قرار است اواخر تابستان برای کنسول‌های نسل هفتم و هشتم روانه بازار کند. در نمایش استثنایی بازی در کنفرانس سونی جنبه‌های بیشتری از گیم‌پلی مبتنی بر همکاری تیمی بازی و همچنین کلاس‌های آن به نمایش درآمد و قدرت گرافیکی PS4 در به تصویر کشیدن دنیای بازی، یعنی آخرین شهر بازمانده از زمین در 700 سال آینده به رخ کشیده شد. در این بازی می‌توانید با ساخت کاراکتر دلخواه همراه دوستان خود در محیط پهناور آن آزادانه گشت و گذار کرده و ماموریت‌های جانبی را انجام دهید یا درگیر رقابت با دیگر بازیکنان شوید. علاوه بر اینها تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌کنید در جریان داستان تاثیرگذار است. دارندگان PS4 زودتر از دیگران می‌توانند نسخه‌ بتای بازی را تجربه کنند.

فرقه‌ باستانی

در کنفرانس سونی شاهد نمایش یک تریلر هیجان‌انگیز از IP جدید سونی یعنی The Order 1886 بودیم. این بازی به صورت انحصاری اوایل 2015 برای PS4 منتشر می‌شود و به دست تیمی ساخته می‌شود که پیش از این نسخه‌های PSP مجموعه‌ «خدای جنگ» را در کارنامه دارد. این بازی ما را در نقش چهار سرباز مجهز به فناوری‌های فراتر از علم روز لندن 1886 قرار می‌دهد و از ما می‌خواهد با دشمنان انسانی و غیر انسانی مبارزه کنیم.

در این تریلر شخصیت اصلی را خواهیم دید که به دنبال موجودی که به نظر می‌رسد نوعی گرگ‌نما باشد، وارد یک خانه‌ متروک می‌شود. گرافیک بازی و کارگردانی آن استثنایی است تا حدی که با وجود نمایش واسط کاربری گیم‌پلی روی صفحه، همچنان شک داریم آنچه دیدم واقعا گیم‌پلی بازی بوده باشد. بازی فقط دارای حالت تک‌نفره بوده و فعلا از بخش آنلاین خبری نیست.

بزرگ سیاره‌ نه‌چندان کوچک

نسخه‌ سوم Little Big Planet هم از بازی‌هایی بود که در نمایشگاه امسال رونمایی شد. این بازی گرچه توسط سازنده‌ اصلی یعنی Media Molecule طراحی نشده است، ولی به نظر می‌رسد با یک عنوان پازل سکوبازی خوب دیگر مواجه باشیم. چهار بازیکن می‌توانند به صورت آفلاین بازی کنند. در این حالت هریک از کاراکترها، توانایی‌های منحصر به فردی دارند که همکاری با یکدیگر برای پشت سر گذاشتن معماها را طلب می‌کند.

علاوه بر سک‌بوی که می‌تواند با سلاحی خاص موانع و دوستانش را هل دهد، یکی از کاراکترها می‌تواند خودش را بزرگ و کوچک کرده و پازل‌های مبتنی بر وزن را حل کند یا کاراکتری دیگر امکان پرواز کردن دارد.

نکته‌ جالب دیگر این که تمام مراحلی که از سوی کاربران در دو نسخه‌ قبلی طراحی شده است، در این نسخه وجود دارد. این در حالی است که برای LBP 1 به تنهایی بیش از پنج میلیون مرحله طراحی شده بود.

پژواک در تبت

اگر نگویم همه ولی بیشتر ما خاطره‌ بسیار خوبی از Far Cry 3 داریم. یوبی‌سافت تریلر اصلی نسخه‌ چهارم بازی را امسال در کنفرانس سونی نمایش داد. داستان بازی این بار در تبت اتفاق می‌افتد و کاراکتر اصلی جوانی است که با یک گروه قاچاقچی تبتی به مبارزه می‌پردازد. تلاش شده شخصیت منفی قصه نیز همچون واس در نسخه‌ سوم جذابیت‌های زیادی به بازی اضافه کند.

محیط‌های بازی بسیار گسترده‌تر شده و بهبود گرافیک و جزئیات نیز که دیگر نیازی به توضیح ندارد برای نسل هشتم بهتر کار شده‌اند. نکته‌ جالب گیم‌پلی را می‌توان تا حدودی برداشته شدن مرز بین آنلاین و آفلاین دانست، به صورتی که دوستان شما می‌توانند در میانه‌ انجام ماموریت به شما ملحق شده و در انجام آن به شما کمک کنند. وسایل نقلیه فراوانی هم در بازی وجود دارد، از جیپ گرفته تا بالگرد و همچون فارکرای 3 می‌توانید در نبردها از حیواناتی مثل فیل به سود خود استفاده کنید.

خشن‌ترین بازی مبارزه‌ای

شماره‌ جدید سری بازی‌های مورتال کامبت، دیگر عنوانی بود که در جریان کنفرانس سونی نمایش داده شد، گرچه تریلر آن قبل از شروع E3 به بیرون درز پیدا کرده بود.

گرافیک بازی بسیار عالی است و در ابتدا سینماتیکی از رو در رویی ساب زیرو و اسکورپیون را شاهد بودیم که بدون وقفه به گیم‌پلی تبدیل می‌شود. جدا از جلوه‌های بصری استثنایی و انیمیشن‌های چشم‌نواز، از ویژگی‌های اصلی گیم‌پلی بازی می‌توان به استفاده از محیط اشاره کرد.

شوالیه‌ شهر سوار بر ماشینی مخوف

اولین تریلر از گیم‌پلی نسخه‌ جدید بتمن نیز از دیگر برگ‌های برنده‌ کنفرانس سونی بود. همه چیز این نسخه عالی به نظر می‌رسد و اگر فکر می‌کردید شهر گاتهام دو نسخه‌ قبلی خیلی بزرگ است، باید این یکی را ببینید. وسعت دید گسترده و جزئیات گرافیکی عالی هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد.

گیم‌پلی مبارزات بازی همچنان بر همان ساختار استوار سه‌گانه‌ قبلی سوار است، ولی نکته‌ جدید و فوق‌العاده‌ این نسخه آنجاست که می‌توانید با بت‌ موبیل، ماشین مخصوص بتمن آزادانه در شهر بگردید و حتی بدون این که از آن خارج شوید، با دشمنان و ادوات زرهی آنها مبارزه کنید. به نظر می‌رسد شخصیت منفی اصلی قصه در این نسخه Scarecrow باشد. بدون شک بتمن یکی از بازی‌های مورد انتظار ما خواهد بود.

میهن‌پرستان

از دیگر اتفاقات بسیار خوب نمایشگاه امسال، روشن شدن چشم‌مان به جمال گیم‌پلی جدیدترین نسخه‌ از سری بازی‌های Tom Clancy’s Rainbow Six با پسوند Patriots بود.

سال‌ها از آخرین نسخه‌ آن می‌گذرد و به نظر می‌رسد یوبی‌سافت با یک ساختار تاکتیکال و مبتنی بر همکاری تیمی به دنبال احیای مجدد این مجموعه است. در مورد آنلاین بازی ده بازیکن به دو دسته‌ سارقان و نیروهای ویژه تقسیم می‌شود و هر کدام باید ماموریت‌های منحصر به‌فردی را انجام دهند.

فیزیک تخریب‌پذیر محیط از خصیصه‌های جالب این بازی به شمار می‌رود، طوری که می‌توانید با تخریب بخشی از سقف، دشمنان را از بالا غافلگیر کنید.

سیاوش شهبازی ـ مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها