اقتصاد شرق کرمان تهدید می‌شود

نخلستان​های بم در سیطره حشره زنجره خرما

آفت به جان نخلستان‌های آبادان افتاد

نخلداران جنوب کشور در حالی تاکنون خسارات زیادی به دلیل فروش نرفتن محصول خود با قیمت مناسب و ضایع شدن این محصول در انبارها متحمل شده‌اند که شیوع آفت خامج در نخلستان‌های آبادان نیز اکنون خسارات زیادی به باغ‌های این شهرستان وارد کرده و اگر با آن به طور جدی مبارزه نشود، احتمال شیوع و گسترش آن در دیگر مناطق خوزستان وجود دارد.
کد خبر: ۶۸۸۵۶۵
آفت به جان نخلستان‌های آبادان افتاد

به گفته مدیر جهاد کشاورزی آبادان، تاکنون 110 میلیارد ریال به محصول خرمای برهی این شهرستان بر اثر این بیماری خسارت وارد شده است.

رضا پلنگ‌زا با اشاره به این‌که خسارت این بیماری بیش از این میزان ذکر شده است، در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: خسارت‌های ناشی از بروز بیماری خامج در محصول انواع دیگر خرمای نخلستان‌های آبادان هنوز برآورد نشده است.

وی با اشاره به این‌که 25 درصد نخلستان‌های آبادان را نخل خرمای برهی تشکیل می‌دهد، تصریح می‌کند: بیماری خامج تاکنون به 15 درصد از محصولات خرمای آبادان خسارت وارد‌کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان یادآور می‌شود: بیماری خامج یک بیماری قارچی است که موجب فاسد شدن کلازین خرما می‌شود و این بیماری هر سال در حد بسیار کم در شهرستان مشاهده می‌شد، اما امسال در حد وسیعی عمل کرده است.

پلنگ‌زا با بیان این‌که کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی آبادان پس از شناسایی باغ‌های مبتلا به بیماری خامج، بسرعت اقدامات و طرح‌های مبارزه‌ای با این بیماری را آغاز کردند، می‌گوید: از آنجا که این بیماری درمان قطعی ندارد، باید برای پیشگیری از آن اقدام جدی صورت گیرد تا خسارت کاهش یابد.

وی در خصوص پرداخت خسارت به نخلداران به دلیل بروز این بیماری نیز یادآور می‌شود: متاسفانه این بیماری جزو موارد خسارت‌زا لحاظ نشده است، اما با توجه به خسارت وارده به نخلداران، مکاتبات زیادی با اداره کل جهاد کشاورزی استان انجام شده و ضمن اعلام مشکل، خواستار پرداخت خسارت شده‌ایم.

پلنگ‌زا می‌افزاید: مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز مکاتبه‌ای را با مسئول صندوق مرکزی بیمه در اهواز داشته که هنوز پاسخی در این خصوص دریافت نشده است.

وی با اشاره به شوری آب رودخانه اروند تصریح می‌کند: طرح انتقال آب شیرین از رودخانه بهمنشیر به سمت نخیلات روستاهای شطیط، رمیله و شلحه حاج حسن آغاز شده و دو ایستگاه پمپاژ برای تامین آب شیرین 120 هزار اصله نخل در روستاهای یادشده در نظر گرفته شده است که توسط شرکت جهاد نصر راه‌اندازی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان خاطرنشان می‌کند: در صورت رفع این مشکل و رسیدن آب به نخیلات این منطقه به طور قطع محصول خرمای شهرستان نسبت به سال‌های گذشته به لحاظ کمی و کیفی در وضع بهتری قرار خواهد گرفت.

در همین حال محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس نیز خواستار توجه ویژه جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت خامج در نخلستان‌های این شهرستان می‌شود و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: آبادان پیش از جنگ دارای هشت میلیون اصله نخل بود که این تعداد پس از جنگ، به دو میلیون اصله کاهش پیدا کرد و اکنون نیز بخش قابل توجهی از آن با این آفت درگیر شده است.

محمدسعید انصاری با بیان این‌که دیگر زمانی به برداشت محصول خرما و دسترنج کشاورزان منطقه باقی نمانده و جهاد کشاورزی باید در زمینه جلوگیری از شیوع آفت و بروز خسارات بیشتر تلاش کند، خاطرنشان می‌کند: خامج بیماری جدیدی نیست و هرساله به میزان کم در نخلستان‌های این شهرستان و کل استان مشاهده می‌شود، اما امسال در سطح گسترده‌ای شیوع پیدا کرده که دلیل آن نیز رسیدگی نکردن به نخیلات از سوی کشاورزان است.

به گفته وی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از آفت خامج این است که شاخه‌های خشک شده نخیلات دو بار در سال هرس و بریده شده و از نخلستان‌ها خارج و سوزانده شود، اما کشاورزان آبادانی به دلیل فقر مالی توانایی و امکان انجام این عملیات را نداشتند و سال گذشته فقط یکبار شاخه‌های خشک نخل‌های خود را هرس کردند که این امر موجب پراکنده شدن گرده این آفت در نخلستان‌ها و شیوع این بیماری شده است.

انصاری با اشاره به این‌که به این آفت در اصطلاح بومی و محلی، خیس گفته می‌شود، یادآور شد: بر اثر این آفت که در برگ درختان رخنه کرده و آن را به صورت زودرس خشک می‌کند، خوشه خرما گندیده و سیاه‌رنگ شده و محصول به طور کامل از بین می‌رود.

این نماینده مجلس از مسئولان مربوط تقاضا می‌کند که هرچه سریع‌تر مبارزه با این آفت را آغاز کنند، زیرا در غیر این صورت احتمال گسترش آن به دیگر نخیلات شهرستان و حتی استان وجود دارد.

مرتضی امیدبخش، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم با اشاره به انواع آفت‌های محصول خرما می‌گوید: آفت کرم میوه‌خوار و کنه تارتن و بیماری خامج از جمله عواملی است که بیشترین میزان خسارت را به نخلستان‌های استان وارد می‌کند، به طوری که در سال 91 در سطحی معادل 1766 هکتار علیه کرم میوه‌خوار و بیش از 5668 هکتار برای از بین بردن کرم کنه تارتن مبارزه شد.

بیماری پوسیدگی گل آذین خرما یا خامج از مهم‌ترین بیماری‌های نخلستان‌های کشورهای اطراف خلیج فارس از جمله ایران است و در مناطقی مانند خوزستان به نخلستان‌ها خسارت وارد می‌کند. عامل آن نوعی قارچ است که با حمله به غلاف نخل‌های نر و ماده می‌تواند به تمام گل‌های موجود در غلاف سرایت کند و موجب توقف رشد و از بین رفتن دانه گرده در ارقام نر و تخمک در ارقام ماده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها