تهران دو مسجد ابوذر مشهور دارد که دست بر قضا هر دوی آنها در مناطق جنوبی شهر است. در میان این دو مسجد، آن که مشهورتر است مسجد ابوذر محله فلاح است؛ مسجدی که این روزها، محل آغاز یکی از مسیرهای راهپیمایی‌های 22 بهمن و روز قدس است، اما ابتدای انقلاب حادثه دیگری باعث شهرت این محل شده است.
کد خبر: ۶۸۷۱۱۱

وارد مسجد که بشوی در محراب، بر خلاف مساجد دیگر یک منبر و یک تریبون کنار هم قرار گرفته است. تریبون البته در یک محوطه شیشه‌ای قرار گرفته است. نوشته​ روی آن نشان می‌دهد آیت‌الله خامنه‌ای، نماینده وقت امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این محل ترور شده است.

ترور آیت‌الله خامنه‌ای اولین مورد از سلسله اقدامات تروریستی منافقین علیه مقامات جمهوری اسلامی بود. البته درباره انتساب این ترور به منافقین، اختلاف نظری میان پژوهشگران است. در گزارش‌های مطبوعاتی آن روزها نوشته شده که روی ضبط صوت عبارت هدیه گروه فرقان به چشم خورده است.

برخی دیگر می‌گویند کار این ترور توسط افراد باقیمانده از گروه فرقان و تحت لوای گروه دیگری به نام رهروان فرقان انجام شده است، اما در سایت مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آمده که منابع غیررسمی همچنان این ترور را به مجاهدین خلق منسوب کردند، مخصوصا این‌که این گروه از شش روز قبل علیه نظام جمهوری اسلامی اعلان جنگ داده بود.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان هدف این ترور انتخاب می‌شود؟ دلیل این مساله را باید در اندیشه و مواضع ایشان جستجو کرد. به روایت سایت مرکز حفظ و نشر آثار ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بنی‌صدر را نماینده جریانی می‌دانست که عامل تفرقه و درگیری در سطح مسئولان ارشد کشور و در نتیجه سبب تفرقه و تشتت در جامعه بود و پس از طرح عدم کفایت سیاسی وی برای ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی در سی‌ام خرداد ۱۳۶۰، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موافقت با طرح، نطق مشروح و موثری ایراد کردند. همین دو مساله برای این‌که پرونده ایشان نزد منافقین سیاه شود کافی بود. به عبارت دیگر هم می‌توان این‌گونه گفت که یکی از اهداف گروهک تروریستی منافقین در فاز نظامی، از بین بردن یاران امام و افراد اصلی خط امام بود که شروع این کار با ترور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده بود. ضمنا حتی اگر ترور به دست فرقانیان هم انجام شده باشد باز هم صورت مساله تغییر نمی‌کند، چراکه آنان نیز با اسلام به قرائت امام خمینی و یارانش مخالف بودند.

اما شرح ماوقع چه بود. ظاهرا بعد از شروع سخنرانی، ضبط صوتی میان مردم دست به دست می‌شود و سمت راست سخنران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار می‌گیرد تا قلب ایشان را نشانه رود، اما در میانه سخنرانی به دلیل مشکل صوت، ایشان کمی جابه‌جا می‌شوند و ضبط از جلوی قلب فاصله می‌گیرد. همین مساله باعث می‌شود آسیب جدی در نهایت به دست ایشان وارد شود و دست راست، صدمه زیادی می‌بیند، هرچند وضعیت قلب هم بحرانی بوده به نوعی که بعد از انتقال ایشان به یک درمانگاه در خیابان قزوین و بیمارستان بهارلو در پل جوادیه، آیت‌الله خامنه‌ای به بیمارستان قلب شهید رجایی منتقل می‌شوند تا ادامه درمان آنجا صورت گیرد.

جالب است بدانید نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی و رهبر فعلی انقلاب در لحظه انفجار در حال سخن در مورد مقام زن در اسلام بودند؛ مساله‌ای که در حال حاضر هم یکی از دغدغه‌های ایشان است.

اسم رمز محافظان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن روز، حافظ هفت بود اما با وجود چند محافظ، کیست که نداند خدا بهترین حافظان است. خدایی که به قول امام خمینی(ره) در پیام به آیت‌الله خامنه‌ای در روزهای ترور، دشمنان اسلام را از گروه‌ها و اشخاص احمق قرار داده است (که) هر نقشه که کشیدند و هر توطئه که چیدند و هر سخنرانی که کردند ملت فداکار را منسجم‏تر و پیوندها را مستحکم‏تر نمود و... هر جا سخن گفتند خود را رسواتر کردند و هرچه مقاله نوشتند ملت را بیدارتر نمودند و هرچه شخصیت‌ها را ترور نمودند قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر بردند. (صحیفه نور، جلد 14، ص 503)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها