کتاب حاضر حاوی اطلاعاتی است درباره شرق ایران و آنچه بر این ناحیه در دوران جنگ جهانی اول گذشته است. این کتاب اطلاعات منحصر به فرد و منتشر نشده و جدیدی درباره شرق ایران دارد.
کد خبر: ۶۸۶۱۷۸
در کتاب شرق ایران، گوشه‌ای از جنگ جهانی اول بررسی شد

در دوران جنگ جهانی اول، انگلیس برای کمک به دولت روسیه از نظر تدارکات و تجهیزات نظامی برای غلبه بر دول محور و به منظور جلوگیری از نفوذ آلمانها به افغانستان و مرز غربی هند تحت استعمارش از مسیر شرق ایران، نیرو و تجهیزات به این منطقه می‌فرستاد.این کتاب حاوی فعالیتهای دولت انگلیس برای کشیدن راه‌آهن و جاده‌سازی در مسیر شرق ایران برای حمل تدارکات کشاورزی و جنگی به روسیه و اقدامات لازم جهت آماده‌سازی نیروی نظامی بریتانیا در صورت کشیده شدن دامنه جنگ به این منطقه و مقابله با نیروهای محور است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

در این باره مشکلات ژنرال دیکسون برای تهیه تدارکات مورد نیاز، آماده‌سازی نیروی نظامی و اقدامات لازم جهت راه‌سازی و پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از نفوذ افراد آلمانی به افغانستان و از آن طریق به مرز غربی هند و برافروختن آتش آشوب و شورش در آن ناحیه در فصلهای مختلف کتاب بیان شده است.

علاوه بر اینها، کتاب حاضر دارای اطلاعات مفیدی درباره روابط این نیرو با حکام محلی و اندیشه‌ها و نظرات حکمرانان محلی در مورد سیاست داخلی و بین‌المللی، ادامه امور منطقه، وضعیت جغرافیایی، اجتماعی و رویدادهایی است که در مدت اقامت نیروهای انگلیسی در این منطقه رخ داده است. در این کتاب از شرایط زندگی در شرق ایران ذکری به میان آمده و امکانات توسعه اقتصادی و تجاری این ناحیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

فصل اول: مشخصات کلی مملکت

فصل دوم: وقایع ایران پیش از جنگ جهانی اول و در آغاز آن

فصل سوم: نوار شرق ایران

فصل چهارم: گسترش نوار شرق ایران به خط ارتباطات شرق

فصل پنجم: عزیمت به شرق ایران، نیمه جنوبی خط از جوزک تا بیرجند

فصل ششم: مشکل جاده‌سازی

فصل هفتم: مشکل حمل و نقل

فصل هشتم: تشکیلات مدیریت

فصل نهم: بخش شمالی خط، از بیرجند تا مشهد

بخش دهم: زندگی و کار در شرق ایران

فصل یازدهم: متارکه جنگ و وقایع بعدی

فصل دوازدهم: جنگ افغان در سال 1919

فصل سیزدهم: پیشامدهای بعدی، عزیمت از شرق ایران

فصل چهاردهم: شرق ایران، حوزه تجارت هند

کتاب شرق ایران:‌ گوشه‌ای از جنگ جهانی اول نوشته دبلیو. ای. آر. دیکسون و ترجمه محمود رفیعی از سوی انتشارات هیرمند به بازار نشر عرضه شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها