گذری بر زندگی استاد محیط طباطبایی

دستاورد یک عمر تلاش پیگیر

استاد سید محمد محیط طباطبایی در 26 خرداد 1281 / 9 ربیع‌الاول 1320ق. در زواره متولد شد. ابتدا 7‌‌سال (1287 1294ش) در مکتب‌خانه حاج حسن در زواره تحصیل کرد سپس به مدرسه لطفعلی‌خان ترشیزی در همان شهر رفت. در سال‌های 1299 1300 در مدرسه کاسه‌گران تحصیلاتش را ادامه داد.
کد خبر: ۶۸۴۲۸۷
دستاورد یک عمر تلاش پیگیر

سال 1301 ش به زواره بازگشت و در مدرسه ابتدایی سادات به تدریس پرداخت و سال بعد برای ادامه تحصیل در دارالفنون به تهران رفت و سپس به مدرسه حقوق وارد شد و در سال 1305 به خدمت وزارت معارف درآمد.

سال 1326 بار دیگر به انتشار مجله محیط پرداخت که چند سالی بود به تعطیلی گراییده بود. طی سال‌های 13341328 ش رایزن فرهنگی ایران در هند، عراق، سوریه و لبنان را بر عهده داشت. سال 1337 بازنشسته شد و طی سال‌های 13381357 سرپرست برنامه‌های موسوم به مرزهای دانش بود که از رادیو ایران پخش می‌شد. در سال 1355 دانشگاه ملی ایران درجه دکترای افتخاری به او اعطا کرد و در سال 1357 هم انجمن آثار ملی جایزه «مجموع تحقیقات و خدمات و آثار یک محقق در طول عمر» را به او تقدیم نمود.

استاد سید محمد محیط طباطبایی تا پایان عمر کماکان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و علمی کوشا بود. محیط طباطبایی کتب و مقالات پرشماری را از خود به یادگار نهاد. از مهمترین کتاب‌های وی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «سید جمال‌الدین اسدآبادی و بیداری مشرق زمین»، «مجموعه آثار میرزا ملکم‌خان» «تطور حکومت در ایران بعد از اسلام»، «دادگستری در ایران از انقراض ساسانی تا ابتدای مشروطیت» و «تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران». همچنین می‌توان به سلسله مقالات تحقیقی وی در مجله گوهر (سال 1354 به بعد)‌ پیرامون تاریخ و کتب فرقه ضاله (بابیه و بهائیه)‌ اشاره کرد که مطالعه آن برای پژوهشگران، مفید و مغتنم است. استاد محیط طباطبایی پس از عمری تلاش علمی و فرهنگی پربار روز 27 مرداد 1371 بدرود حیات گفت.

منابع:

محیط ادب، مجموعه سی گفتار به پاس 50 سال تحقیقات و مطالعات سیدمحمد محیط طباطبایی، به کوشش حیبب یغمایی و دیگران)‌ مجله محیط به کوشش فرید قاسمی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.فرید قاسمی، تاریخ روزنامه‌نگاری ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها