منیره. ب هستم، از رامسر تماس می‌گیرم و 55 سال دارم. ده سال پیش به دلیل یبوست دچار خونریزی شدید شدم. همان زمان به دلیل این که خجالت می‌کشیدم به متخصص مراجعه کنم، برای درمان اقدام نکردم. همین مساله باعث شده در سال چند بار دچار خونریزی دستگاه گوارش شوم. این مساله بویژه زمانی که دچار یبوست می‌شوم، تشدید می‌شود. دلیل خونریزی من چیست و برای درمان و کنترل آن باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۶۸۳۲۶۲

توضیح شما کامل نیست. به این دلیل که توضیح نداده‌اید خونریزی شما تیره‌رنگ یا روشن بوده است. چرا که رنگ خون خارج شده از دستگاه گوارش نشان‌دهنده مکان دقیق خونریزی است، اما شما در توضیح به رنگ خون اشاره نکرده‌اید. علاوه بر این توضیح نداده‌اید تا به حال زایمان کرده‌اید یا نه؟ ممکن است مساله یبوست شما با مساله بارداری یا زایمان همراه شده باشد. در واقع بارداری و زایمان هم یکی از مشکلاتی است که زمینه‌ساز ابتلا به بواسیر است، اما با توجه به این که بعد از یبوست دچار خونریزی شده‌اید، احتمالا این مساله ناشی از فشار به بخش‌های انتهایی دستگاه گوارش است.

به این نکته اشاره کردید که در حال حاضر گاهی دچار خونریزی از مقعد می‌شوید. این مساله نشان می‌دهد احتمالا دچار بواسیر شده‌اید. به واریسی شدن یا همان گشاد شدن رگ‌های راست روده یا مقعد، بواسیر می‌گویند. این مشکل ممکن است در مجرای مقعدی ایجاد شود که به آن بواسیر داخلی می‌گویند، اما اگر در مدخل مقعد ایجاد شده باشد به آن بواسیر خارجی می‌گویند. این بیماری ممکن است از سال‌ها قبل در فرد ایجاد شده باشد، اما خود شخص از آن بی‌خبر باشد و با خونریزی این مساله مشخص شود.

بواسیر شایع‌ترین بیماری مقعد است و اغلب افراد تا پیش از پنجاه سالگی حداقل یک بار دچار این مشکل می‌شوند. به هر علتی به بخش‌های پایینی دستگاه گوارش فشار وارد شود، بواسیر ایجاد خواهد شد. یبوست، اسهال مزمن، بارداری و افزایش سن، همگی از عواملی است که می‌تواند زمینه‌ساز خونریزی از مقعد باشد. اگر به مدت طولانی می‌نشینید این مساله هم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بواسیر یا تشدید نشانه‌های آن شود. بواسیر خارجی قابل لمس است. بنابراین اگر هنگام طهارت برجستگی غیرعادی در این ناحیه احساس کردید، یعنی دچار بواسیر بیرونی شده‌اید. این بواسیر بندرت دردناک است و زمانی درد می‌گیرد که لخته خونی در این ناحیه ایجاد شود. بواسیر داخلی قابل لمس نیست و ممکن است بر اثر یک مشکل ناگهانی و ترک‌خوردگی کانال وجود آن احساس شود.

بیشتر افراد از پنجاه سالگی به بعد با مشکلاتی مانند خارش، خونریزی و درد هنگام دفع روبه‌رو هستند. این نشانه‌ها بیانگر وجود بواسیر است. برای آن که مشکل‌تان دقیقا بررسی شده و برای درمان آن اقدام کنید باید به متخصص داخلی مراجعه کنید. درصورت نیاز باید کولونوسکوپی انجام دهید تا شرایط شما کاملا مشخص شود. خونریزی‌های هر از گاهی که به آن اشاره کردید، نشانه خوبی نیست و مشکلات متعددی مانند کم خونی به دنبال دارد.

عواملی مانند رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای محرک مانند موادغذایی ادویه‌دار، رژیم غذایی بدون فیبر که باعث یبوست می‌شود، اضافه وزن، کم‌شدن توده عضلانی در سن بالا، نشستن یا ایستادن به مدت طولانی و بیماری‌های کبدی، همگی در تشدید بواسیر دخالت دارند. در صورت مراجعه و تشخیص قطعی بواسیر، باید ضمن انجام درمان‌های لازم و درصورت نیاز انجام عمل جراحی رژیم غذایی مناسب را نیز رعایت کنید تا مشکل برطرف شود.

دکتر ایرج خسرونیا / متخصص داخلی ـ گوارش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها