درمانگاه مشاغل

مصائب پیشخدمتی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پیشخدمت‌ها با چه آسیب‌هایی مواجهند؟ شاید در نگاه اول این حرفه چندان سخت به نظر نرسد، اما ساعت کاری طولانی، کار در تعطیلات، مرخصی‌های بسیار محدود و راضی نگه داشتن متشری‌ها با سلیقه‌های متفاوت از جمله مشکلات این حرفه است.
کد خبر: ۶۸۱۳۴۹

بفرمایید بنشینید

افرادی که به عنوان پیشخدمت مشغول کار هستند، مدت زمان زیادی را در حالت ایستاده می‌گذرانند و همین ایستادن‌های طولانی آنها را در معرض آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی، واریس، گردن درد، کمردرد و پادردهای مزمن، بویژه هنگام خواب و استراحت قرار می‌دهد.

مشکلی به نام نداشتن ثبات شغلی

با وجود ساعت‌های کاری تقریبا زیاد چیزی به عنوان استخدام رسمی برای پیشخدمت‌ها مطرح نیست و این احتمال وجود دارد با تغییرات ساختاری، ثبات شغلی‌شان را از دست بدهند و بیکار شوند. در عین حال، بسیاری از کارفرمایان به بهانه‌های مختلف مثلا این که گارسون بودن یک کار تمام وقت نیست، از بیمه‌کردن افراد خودداری می‌کنند.

نگاه چپ جامعه

در بسیاری از مواقع افراد تحصیلکرده مجبورند به عنوان پیشخدمت در یک رستوران مشغول به کار شوند، اما از طرف خانواده، دوستان و اطرافیان سرزنش می‌شوند، زیرا آنها بر این باورند گارسون بودن شغل باکلاسی نیست و نمی‌توان هیچ آینده‌ روشنی را با این کار رقم زد. البته در کشورهای پیشرفته انتخاب شغل پیشخدمتی آخرین فرصت کاری نیست و برای این که در این حرفه مشغول به کار شوید باید ماه‌ها آموزش ببینید. به همین دلیل هم افرادی که به این شغل علاقه دارند بدون این که نگران شأن اجتماعی باشند، در یک رستوران یا کافی‌شاپ مشغول به کار می‌شوند.

بی‌خیال مرخصی

بدون شک، پیشخدمت رستوران، تالار، کافی‌شاپ و... بودن شغلی است که فرد بندرت باید فکر مرخصی باشد؛ آن هم با درآمد پایین. افراد شاغل در این حرفه که اگر هر روز هم کار کنند باز گاهی در تامین مخارج زندگی دچار مشکل می‌شوند. همچنین کم نیستند گارسون‌هایی که از صبح زود تا دیر وقت مشغول کارند و با این حساب از تفریح و وقت گذاشتن با خانواده و دوستان محرومند و متاسفانه گاهی اوقات همین موضوع زمینه بروز افسردگی، عصبانیت و اختلافات خانوادگی را فراهم می‌کند.

امان از استرس و خستگی

کم نیستند پیشخدمت‌هایی که هر روز مسافت زیادی را از خانه تا محل کار و برعکس طی می‌کنند، ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و گاهی اوقات تا دیروقت سرکارند و بعد از نیمه شب به خانه می‌رسند و به همین دلایل هم زمینه بروز خستگی مفرط و استرس مزمن در آنها فراهم می‌شود. از طرفی همین خستگی و کمبود وقت فرصتی برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای پزشکی برایشان باقی نمی‌گذارد و متاسفانه گاهی پیشرفت یک بیماری قابل پیشگیری، سلامتشان را به خطر می‌اندازد.

پروین آبی‌/‌ کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها