راز صد سالگی (22)

مراقبت از قلب دوم

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر‌هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۶۷۸۹۳۸

***

حتما شنیده‌اید که می‌گویند پا، قلب دوم بدن است. این موضوع واقعا حقیقت دارد. در واقع پاها یکی از ارگان‌های بدن است که نقش اساسی در سلامت کل بدن دارد به طوری که در طول روز فشارها و نیروهای زیادی از طریق پاها به مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات منتقل می‌شود. به‌این ترتیب پای سالم باعث تحرک، فعالیت، شادابی و نشاط می‌‌شود و سلامت قلب، ریه و دیگر ارگان‌ها را همراه دارد و پای ناسالم باعث درد، لنگیدن و فشارهای نامناسب روی مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات می‌شود و در نتیجه کاهش فعالیت روزانه و متعاقب آن، افزایش وزن و در نهایت بروز بیماری‌های قلب و عروق و دیگر اندام‌ها را به دنبال خواهد داشت. بد نیست بدانید در طول فعالیت روزمره گاهی تا30برابر وزن بدن به پاها فشار منتقل می‌‌شود. بنابراین پوشیدن کفش مناسب است که جلوی بروز عوارض ناشی از این فشار را می‌گیرد و به صورت غیرمستقیم به سلامت و البته طول عمر افراد کمک می‌کند.

یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از کفش‌های استاندارد است. شاید در نگاه اول خریدن کفش کار ساده‌ای به‌نظر برسد، اما اگر اطلاعات کافی درباره قالب، جنس و کف آنها نداشته باشید ممکن است به اشتباه سراغ کفش‌هایی بروید که مناسب نیستند. در واقع کفش‌ها انواع مختلف دارند، اما شما به یک کفش راحت نیاز دارید که در طول روز بهداشت و سلامت پاهایتان را حفظ کند؛ هر چند که منظور از کفش استاندارد، کفش ورزشی نیست. قدیمی‌ترها بر این باور بودند که پوشیدن کفش‌های ورزشی باعث بزرگ شدن پا می‌شود. به همین دلیل از همان دوران کودکی اجازه پوشیدن این نوع کفش‌ها را به فرزندان دخترشان نمی‌دادند.

حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد پوشیدن کفش‌های ورزشی نباید به یک عادت روزانه تبدیل شود البته نه به این علت که افزایش سایز پاها را به دنبال دارد، بلکه به این دلیل که خطر بروز عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد. به گفته محققان ایتالیایی کفش‌های ورزشی خیلی بیشتر از دیگر کفش‌ها می‌توانند در معرض آلودگی باشند، زیرا پای افراد داخل این کفش‌ها بشدت عرق می‌کند و به این ترتیب بستر مناسبی برای قارچ‌ها و میکروب‌ها فراهم می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های قارچی و زخم بویژه در بیماران دیابتی افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید فقط هنگام ورزش از کفش‌های ورزشی (حتما با جوراب نخی) استفاده کنید و بعد از ده بار پوشیدن کفش، آن را بخوبی بشویید تا دچار عفونت‌های قارچی پوست و ناخن نشوید.

همچنین باید از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند (بیشتر از سه سانت) به صورت مداوم خودداری کنید؛ نه صرفا به‌این علت که روی سلامت پاها تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه به این دلیل که پوشیدن این کفش‌ها شما را در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار می‌دهد و چاقی دشمن شماره یک قلب و عروق است.

در واقع بر اساس بررسی‌های محققان خانم‌هایی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند آرام‌تر از خانم‌هایی که از کفش‌های راحت استفاده می‌کنند، راه می‌روند و همین موضوع به کالری‌سوزی کمتر آنها منجر می‌شود. پس به‌یک فروشگاه معتبر کفش مراجعه کنید و پاپوشی بخرید که از قلب دومتان در طول روز مراقبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها