این بازیکن با پیراهن منچستریونایتد در هیچ مسابقه‌ای کارت قرمز نگرفت

گیگز، اسطوره‌ای که برترین نبود

رایان گیگز ولزی بالاخره در چهل و یک سالگی کفش‌هایش را آویخت. او در حالی برای همیشه با دنیای فوتبال به‌عنوان یک بازیکن خداحافظی کرد که در تمام دوران فوتبالی‌اش فقط در یک باشگاه توپ زد؛ منچستریونایتد. در کارنامه این هافبک ولزی باتجربه افتخارات بسیاری می‌توان یافت.
کد خبر: ۶۷۸۴۴۴

دو قهرمانی در اروپا، 13 قهرمانی در لیگ برتر و چهار قهرمانی در جام حذفی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاوردهای حضور طولانی مدت او در منچستریونایتد هستند. گیگز که از سال 1990 کار خود را رسما در منچستریونایتد آغاز کرد در مدت 24 سال، 963 مرتبه برای این تیم به میدان رفت تا رکورد بیشترین تعداد بازی در لیگ برتر را به نام خود کند. با وجود این کارنامه درخشان و سابقه طولانی در لیگ برتر آیا می‌توان گیگز را برترین بازیکن تاریخ لیگ برتر انگلیس قلمداد کرد؟

حس نوستالژی با گیگز

گیگز برای این‌که به بادوام‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شود، از خصوصیات فیزیکی و قدرتش به نحو احسن استفاده کرد. زمانی که او پس از اخراج دیوید مویس در فصل اخیر به‌عنوان سرمربی موقت منچستریونایتد انتخاب شد، نمای دیگری از توانایی‌های خود را نشان داد و کاریزمای مربیگری خود را به رخ همه کشاند. نقل قول بسیار جالبی درباره گیگز وجود دارد. گرساید یکی از مفسران و فوتبال نویسان مطرح انگلیسی چهار سال پیش درباره گیگز گفت: «گیگز تنها بازیکن فوتبال دنیاست که هنوز بازی می‌کند اما حس نوستالژی را هم به شما می‌دهد.»

با تمام این تفاسیر انتقادهایی به این ولزی ـ که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های باشگاه منچستریونایتد به‌شمار می‌رود ـ وارد است. برخی حقایق درباره گیگز زیر سایه احساسات و اغراق پنهان شده است. از جمله این‌که او سال 2009 بنا به دلایلی (رسوایی اخلاقی) شایستگی جایزه دریافت شخصیت برجسته سال را نداشت اما مهم‌ترین نکته درباره گیگز این است که با وجود رکورددار بودن در لیگ برتر انگلیس، از لحاظ بازی کردن هرگز نمی‌تواند به‌عنوان برترین بازیکن تاریخ این رقابت‌ها شناخته شود.

پایین‌تر از همه اسطوره‌ها

تیه ری هانری درخشان ترین بازیکن تاریخ باشگاه آرسنال است. او در دوران حضورش در این باشگاه 175 گل لیگ برتری به ثمر رساند که رکوردی بی‌نظیر به‌شمار می‌رود. او می‌تواند در صدر لیگ برتر قرار بگیرد و برترین بازیکن تاریخ این رقابت‌ها شود. علاوه بر هانری، روی کین، کریستیانو رونالدو، دنیس برگ کمپ، پاتریک ویه‌را، آلن شیرر، جیان فرانکو زولا، اریک کانتونا، پل اسکولز و استیون جرارد نیز همگی می‌توانند جزو برترین‌های تاریخ لیگ برتر باشند، با این توضیح که این بازیکنان بدون استثنا بالاتر از گیگز قرار می‌گیرند. البته گیگز می‌تواند با این بازیکنان مقایسه شود اما رکورددار بودن در زمینه حضور طولانی مدت در لیگ برتر نمی‌تواند دلیلی برای سبقت او از این بازیکنان باشد.

ثبات قابل توجه گیگز

این ولزی سابقه خیلی بیشتری از همه بازیکنان نامبرده در لیگ برتر دارد. گیگز با مهارت‌های فنی بالایی که داشت، گاه تغییر پست می‌داد و از جناحین به مرکز زمین می‌آمد. با تمام این اوصاف هرگز نتوانست در طولانی مدت یک ستاره تمام‌عیار برای فرگوسن (سرمربی سابق منچستریونایتد) باشد. بازیکنانی نظیر اریک کانتونا، وین رونی و کریستیانو رونالدو بازیکنان تاثیرگذارتری نسبت به این ولزی در 24 سال اخیر به شمار می‌آیند. حتی دیوید بکام میزان تاثیر‌گذاری بیشتری نسبت به مرد کهنه کار ولزی داشت. به عبارت ساده تر و بهتر گیگز در تمام دوران مملو از افتخار خود در منچستریونایتد هرگز در زمره برترین بازیکنان دنیا قرار نگرفت. او بازیکن خوبی برای شیاطین سرخ بود و ثبات قابل توجهی داشت اما اگر آن رسوایی اخلاقی از او سر نمی‌زد، شاید تمرکز او به هم نمی‌خورد و در ادامه ستاره موجه تری برای منچستریونایتد بود.

با تمام این اوصاف گیگز اسطوره‌ای به‌یاد ماندنی برای باشگاه منچستریونایتد و لیگ برتر است. مردی که هرگز با پیراهن منچستریونایتد در هیچ مسابقه‌ای کارت قرمز نگرفت، ماموریتی تازه دارد. او از فصل آینده مربی منچستری‌ها و دستیار فن خال هلندی خواهد بود. هواداران منچستر از اسطوره خود روی نیمکت خواسته‌های متفاوتی نسبت به گذشته خواهند داشت.

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها