رایان گیگز اسطوره باشگاه منچستریونایتد دیروز همان کاری را کرد که در روزهای گذشته کارلوس پویول نماد تعصب بارسلونا انجام داد، او نیز برای همیشه کفش‌هایش را آویخت تا اولدترافورد و نیوکمپ بماند برای جوان‌ترها... .
کد خبر: ۶۷۵۸۹۸

در دنیای فوتبال انگشت‌شمارند ستارگانی که از بدو دوران حرفه‌ای خود تا لحظه خداحافظی تنها پیراهن یک تیم باشگاهی را می‌پوشند و البته به خاطر این کار خود به نماد تعصب و وفاداری به پیراهن باشگاه مشهور شده و محبوبیت فزاینده‌ای می‌یابند(مواردی از این دست در فوتبال ما بوده‌اند) در حالی که فرانچسکو توتی ستاره ایتالیایی رم نیز یکی از این دست ستارگان است که همچنان برای تیمش بازی می‌کند، دو نفر از این بزرگان در همین روزها از دنیای فوتبال خداحافظی کردند؛ بزرگانی که سال‌ها باید بگذرد تا دوباره در تاریخ باشگاه‌های بزرگی چون منچستریونایتد انگلیس و بارسلونای اسپانیا تکرار شوند.

رایان گیگز ستاره ولزی که از سال 1990 پیراهن شیاطین سرخ شهر منچستر را تن کرده بود، دیروز پس از 24 سال و شریک بودن در همه لحظات خوش و ناخوش اولدترافورد و هواداران مشتاقش در چهل سالگی کفش‌هایش را آویخت.

ستاره ولزی به‌طور طبیعی در همه افتخارات 24 سال گذشته منچستر تحت هدایت سرآلکس فرگوسن شریک بود؛ از جمله دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، 16 قهرمانی لیگ برتر و لیگ یک، چهار قهرمانی جام حذفی انگلیس و بسیاری از افتخارات دیگر.

گیگز هر چند با رکورد خیره‌کننده انجام 963 بازی برای منچستر در تاریخ باشگاه جاودانه شده است، اما او از جمله بزرگان تاریخ دنیای فوتبال محسوب می‌شود که از دستیابی به افتخارات ملی بازماند؛ چون هیچ‌گاه نه در سطح دنیا که در سطح اروپا، تیم ملی ولز هم حرفی برای گفتن نداشته است.

اما کارلوس پویول نماد تعصب کاتالان‌ها نیز که در روزهای گذشته و به دنبال آسیب‌دیدگی‌های مکرر دو فصل اخیر ناگزیر به خداحافظی از فوتبال شد، برخلاف گیگز افتخارات ملی خوبی به‌دست آورد؛ هم فتح جام جهانی و هم فتح جام ملت‌های اروپا. پویول سی و شش ساله نیز از سال 1995 تا همین امسال با پیراهنی جز بارسلونا دیده نشد و به لحاظ تاریخی این بخت را یافت که در یکی از بهترین دوره‌های بارسلونا عضو و کاپیتان این تیم باشد. جایی که سه قهرمانی اروپا، سه قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، شش قهرمانی لالیگا و افتخارات بسیاری دیگر را با آبی ـ اناری‌ها کسب کرد. او نیز در حالی مثل گیگز نیوکمپ را به جوان‌ترها تقدیم کرد که 682 بار با پیراهن یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا به میدان رفت.

امید توفیقی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها