برنامه شب‌های مستند این هفته فیلم‌های مالا، لوتکا، پاماله و جمشید و الماس آبی ساخته کورش فرزانگان را برای بینندگانش در نظر گرفته است.
کد خبر: ۶۷۴۵۹۷

آثار کورش فرزانگان از یکشنبه در برنامه شب‌های مستند نقد و بررسی می‌شود. این مستندساز چهل ساله ساکن شهر ساحلی بندرانزلی است. اولین فیلم‌ او که بعد از عشق نام دارد به رابطه‌ عاشقانه یک زوج جوان معلول جسمی حرکتی می‌پردازد.

در فیلم حباب به آثار زیانبار استفاده‌ نابجا از منابع طبیعی پرداخته است و سومین اثرش به نام پاره‌پاره عاشقانه‌ای دیگر درباره دنیایی است که ارتباطات در آن کمرنگ شده است.

کسی می‌آید با موضوع همزمانی عاشورا و نوروز جایزه‌ بهترین مستند کوتاه جشنواره کیش را برای او به ارمغان آورده است و مستند پایان جایزه‌ نوعی نگاه جشنواره‌ کیش و جایزه‌ انجمن فیلم کوتاه ایران را از جشنواره‌ فرهنگ و صنعت، به همراه داشت. فرزانگان برای ساخت الماس آبی بار دیگر جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره کیش را از آن خود کرد. این مستند داستان دلتنگی کاپیتان پیر و بازنشسته‌ای برای دریا و یدک‌کش‌اش است.

فیلم مستند مالا حکایت دریا و صیادان و محیط‌بانان دریای خزر است. لوتکا نیز روایت‌ پیرمردی است که آخرین قایق چوبی‌اش را برای فروش به بازار شهر می‌برد و فیلم جمشید عادت‌ها و پیامدهای مواردی بسیار ساده، حتی نوشیدن یک فنجان چای را بیان می‌کند.

فرزانگان جایزه‌ بهترین فیلم کوتاه تجربی ایران را در سال 1384 برای فیلم ضدخاطرات دریافت کرده است.

شبکه مستند از این هفته یک مجموعه مستند طنز نیز تدارک دیده که با نام یه روز خوب هر روز ساعت 17 و 45 دقیقه به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

نادر شکوری، تهیه‌کننده این مجموعه درباره این مستند طنز گفت: این مجموعه به ذکر خاطرات خنده‌دار افراد مختلف اختصاص دارد تا تماشاگر به جای جوک‌های ساختگی که عموما درباره اقوام و ملیت‌های مختلف است، به رویدادها و ماجراهای واقعی بخندد.

شکوری ادامه داد: برای تولید این مستند به استان‌های مختلف کشور سفر خواهیم کرد و تا امروز در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، گلستان، البرز، اصفهان و کرمان خاطرات شیرین هموطنانمان را به تصویر کشیده‌ایم.

برنامه فانوس که هر روز ساعت 18 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید، امروز غبار سرخ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پژمان مظاهری‌پور را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است.

این مستند به گرد و غبارهایی که از سمت غرب کشور وارد می‌شود و اثرات آن بر محیط‌زیست می‌پردازد و دلایل پیدایش، شیوه‌های مقابله و تاثیر مخرب آن بر زندگی انسان‌ها را بررسی می‌کند.

غبار سرخ در قالب گزارشی تهیه شده و شهرام درخشان گویندگی گفتارهای متن این مستند را به‌عهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها