مرگ شعله بربدن سرد من

تاکنون بارها در خبرها شنیده ایم که انبار بزرگی از کالا، شبانه در شعله های حریقی که به سهو یا حتی بعمد ایجاد شده ، به تلی از خاکستر تبدیل شد.
کد خبر: ۶۷۰۲۳
هم اکنون در کشور ما رباتی طراحی شده است که می تواند به صورت کاملا هوشمند و خودکار، کل فرآیند اطفای حریق را انجام دهد.
در واقع این وسیله نه تنها یک ربات بلکه یک سیستم امنیتی و انبارداری هوشمند محسوب می شود. سیامک حاجی زاده ، مدرس رباتیک و طراح و مخترع این ربات ، در سنین نوجوانی موفق شد به واسطه طراحی این سیستم هوشمند، یکی از جوایز جشنواره خوارزمی را به خود اختصاص دهد و هم اکنون نیز پس از گذشت چند سال با انجام اصلاحاتی به ارائه ربات اطفای حریق با طراحی جدید اقدام کرده است. گفتگوی ما را با وی بخوانید.


ربات سیستم اطفای حریق خودکار چیست و چه قابلیت هایی دارد؛
این ربات وسیله ای هوشمند است که قابلیت اطفای حریق را در سوله های صنعتی و انبارداری داراست و می تواند کل فرآیند اطفای حریق را به تنهایی و به صورت کاملا هوشمند و خودگردان انجام دهد.
در ذهن این ربات ، نه تنها یک سیستم اطفای حریق خودکار بلکه کنار آن یک سیستم امنیتی و انبارداری هوشمند نیز وجود دارد.

مکانیسم عملکردش هنگام آتش سوزی چگونه است؛
عملکرد این سیستم به این ترتیب است که هنگام آتش سوزی سنسورهای دودی که اطراف محوطه نصب شده اند وجود دود را به ربات که در سقف انبار نصب شده ، خبر می دهند.
ربات حاضر دارای یک درجه آزادی خطی در راستای طولی انبار است و درواقع مثل یک جرثقیل سقفی است ، به محض این که ربات پیام ارسالی از سنسورهای دود دریافت کرد، شروع به حرکت در راستای طولی انبار می کند و با استفاده از سنسورهای ویژه (Vision, Firesensor)محل دقیق حریق را تشخیص می دهد و در موقعیت مناسبی که در فضای دوبعدی سقف است ، قرار می گیرد و سپس با استفاده از مواد اطفای حریق بخصوص ، مرکز حریق را مورد هدف قرار و عملیات را انجام می دهد.

آیا این سیستم صرفا برای اطفای حریق طراحی شده است؛
همان طور که گفتم این وسیله نه تنها یک سیستم یا ربات اطفای حریق است ، بلکه با استفاده از تکنیک های جدید و پیشرفته پردازش تصویر (Image Procesing) عملیات امنیتی و انبارداری را انجام می دهد و عملکرد سیستم این است که با استفاده از اطلاعات تصویری که در بازه های زمانی مختلف از وضعیت قرارگیری اشیا و افراد جمع آوری می کند، می تواند کوچکترین تغییرات را در این مقوله تشخیص دهد، چرا که یکی از اساسی ترین سنسورهای این ربات ، بینایی (vision)است.
حتی این قابلیت را دارد که به صورت مختصات دقیق دو بعدی مشخص کند که در هر بخش از انبار، تراکم مواد یا اشیای انبار شده چقدر است و بر این اساس محموله های جدید ورودی را در بهترین موقعیت آدرس دهی کند.

آیا هدایت آن به وسیله اپراتور صورت می گیرد؛
این ربات یک سیستم کاملا هوشمند و خودگردان است و به وسیله یک سیستم pcbase کنترل می شود و نرم افزارهای کنترلی آن که بر اساس تکنیک های مختلف 1.Image proccesing
2.Artifical Inteligence
3.Neural Network
است ، عملکرد آن را به صورت بسیار دقیق تحت کنترل می گیرد.

سنسورهای آن نسبت به درجه حرارت تا چه سطحی واکنش نشان می دهند؛
یکی از ویژگی های بسیار مهم این سیستم software baseبودن آن است ، یعنی این که نه تنها از یک سری سنسورهای سخت افزاری برای تشخیص نور، دود و حرارت استفاده می کند، بلکه با استفاده از نرم افزار بسیار هوشمند در موارد مختلف تصمیمات بسیار صحیحی را اتخاذ می کند.
کما این که ابزارها یا سیستم های فعلی نسبت به دود سیگار یا حرارت بخاری حساسیت نشان می دهند و دچار اشتباه می شوند،
در حالی که این سیستم با استفاده از visionخود را به آن منطقه ای که وجود دود در آنجا تشخیص داده شده می رساند و تشخیص می دهد این یک حریق یا آتش سوزی نیست ، بلکه صرفا دود سیگار یا حرارت بخاری است.
بعلاوه این سیستم در زمان حریق فقط و فقط در محوطه کوچکی که حریق در آن رخ داده است ، عمل می کند و مواد یا اشیایی را که در حوزه آتش سوزی قرار ندارند از میان نمی برد.

ربات در صورت برخورد با موانع و خرابی ها چگونه عمل می کند؛
یکی از ویژگی های بسیار مهم ربات این است که تمام مجموعه همراه سیستم های شلنگ جمع کن که برای تغذیه مواد اطفای حریق استفاده می شود کلا در سقف و در قسمت زیر طاق قرار می گیرد و با کمترین مانع احتمال برخورد دارد و از طرفی اساسا این ربات با توجه به توپولوژی فضای کاری خود طراحی شده که باعث می شود از لحاظ برخورد با موانع بسیار بهینه تر باشد.

پس با تمام تفاسیر گفته شده مزیتهای آن نسبت به انسان در چند جمله چه می تواند باشد؛
مهمترین مزیت این سیستم نسبت به انسان در تشخیص سریع ، سرعت و دقت در عملکرد است و از آن جا که ربات در سقف محوطه نصب می شود، پس عملکرد آن تاثیرگذارتر است.

پونه شیرازی
shirazi@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها