نکته

مخاطب دلزده نشود

فیلم‌های «جاذبه» و «دوازده سال بردگی» که سال گذشته چند جایزه از مراسم اسکار دریافت کردند، این هفته از شبکه نمایش پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۶۷۳۷۹

این شبکه قرار است فیلم دوازده سال بردگی را روز پنچشنبه ساعت 23 به نمایش بگذارد و فیلم جاذبه هم برای روز جمعه ساعت 19 در نظر گرفته شده است. این که تلویزیون فیلم‌های روز دنیا را پخش می‌کند، خوب است. این‌که این آثار را با حضور بهترین دوبلورها به زبان فارسی دوبله و آنها را به مردم عرضه می‌کند، باز هم خوب است، اما اگر از این منظر که تکرار باعث دلزدگی می‌شود به بازپخش این فیلم‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این آثار هرچند از نظر داستان و ساختار، ارزشمند و قابل توجه هستند، اما تکرار پخش آنها باعث می‌شود مخاطبان شبکه نمایش از این شبکه فاصله بگیرند، چون مخاطبان این شبکه امیدوارند شبکه نمایش برای آنها فیلم‌های دیدنی و جذاب و حتی المقدور غیرتکراری پخش کند، در چنین شرایطی نمایش فیلم‌هایی مثل جاذبه و دوازده‌سال بردگی که در ایام عید چندین بار از دیگر شبکه‌ها پخش شده‌، باعث می‌شود مخاطبان این فیلم‌ها زیاد نباشند. بخصوص این‌که دی وی دی این فیلم‌ها سال گذشته و در زمانی که جاذبه و دوازده سال بردگی توانستند چند اسکار را به خانه ببرند، در سطح وسیعی پخش شد و برخی مردم آنها را قبل از پخش از تلویزیون، تماشا کردند، اما همین گروه باز هم آنها را در ایام عید از تلویزیون دیدند، چون تماشای هر فیلم خارجی با دوبله فارسی لطف و جذابیت خاص خود را دارد.

شبکه نمایش، برای پخش فیلم‌های سینمایی در نظر گرفته شده است. این شبکه هرچند تلاش می‌کند فیلم‌ها را با کمترین بازپخش به نمایش بگذارد، اما به دلایل مختلف مجبور است فیلم‌ها را گاهی در چند نوبت بازپخش و تکرار کند، بنابراین برای همین تکرار و چند باره نشان دادن فیلم‌ها هم می‌شود با برنامه‌تر عمل کرد. مثلا می‌شود فیلم‌های قدیمی ایرانی و خارجی را که مخاطبان زیادی دارند، پخش کرد. تاریخ سینما پر از فیلم‌هایی است که بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و تاکنون و سال‌ها قبل از برنامه‌هایی‌ مانند سینما چهار، سینما یک و حتی سینما اقتباس پخش شده‌ است، اما اکنون بعد از گذشت چند سال از پخش این برنامه‌ها باز هم مردم دوست دارند آن فیلم‌ها را با دوبله ایرانی از تلویزیون تماشا کنند.

بنابراین بازپخش فیلم‌هایی که چند سال پیش از دیگر شبکه‌ها پخش شده‌، خیلی بهتر از نمایش مجدد فیلم‌هایی است که مردم آنقدر آنها را دیده‌‌اند که تک‌تک پلان‌هایشان را به یاد دارند.

طاهره آشیانی ‌/‌ دبیر گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها