امروز 5 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 25 جمادی الثانی 1435 هجری و 25 آوریل 2014 میلادی است. این وقایع مهم را پیش رو دارید:
کد خبر: ۶۶۶۶۴۲
امروز در تاریخ

هجری شمسی

5 اردیبهشت 1319

رادیو تهران در محل بی سیم پهلوی (باغ بی سیم ـ خیابان شمیران ـ چهارراه سید خندان و در آن زمان خارج از تهران) و با استفاده از دو فرستنده 20 کیلو واتی و دو کیلو واتی موجود ویژه ارسال تلگرام آغاز بکار کرد.

5 اردیبهشت 1359

مداخله نظامی هواپیماها و هلیکوپترهای نظامی امریکا در ایران، با انهدام و یااز کارافتادن چند فروند از آنها در صحرای طبس و کشته ‌شدن تعدادی از تفنگداران امریکایی و فرار بقیه آنها به شکست انجامید.

5 اردیبهشت 1364

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای بدون ذکر نام عراق، کاربرد سلاحهای شیمیائی علیه نیروهای ایرانی را محکوم کرد.

5 اردیبهشت 1369

دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، در حالی که فضای بین‏المللی به شدت علیه عراق شکل می‏ گرفت و تهدیدهای موجود و طمع رژیم بعث عراق به کویت احتمال وقوع درگیری مجدد در منطقه را افزایش داده بود، در پنجم اردیبهشت 1369، نامه سربسته‏ای از رییس جمهور عراق و یاسر عرفات برای مقام معظم رهبری و رییس جمهور وقت، اکبر هاشمی رفسنجانی ارسال شد.

هجری قمری

25 جمادی الثانی 1309

میرزای شیرازی حکم تحریم تنباکو را لغو کرد.

میلادی

25 آوریل 1492

آخرین دولت اسلامی اسپانیا در غرناطه سقوط کرد.

25 آوریل 1960

شاه امان‌الله خان ( غازی امان‌الله خان) سومین پسر حبیب‌الله خان فرمانروای افغانستان از دودمان بارکزی بود. وی پس از شکست در برابر حبیب الله کلکانی به قندهار و از آن جا به ایتالیا رفت. او تا زمان مرگش در ۲۵ آوریل۱۹۶۰ میلادی در تبعید به سر برد.

25 آوریل 1974

انقلاب میخک که نام اصلی آن «انقلاب جمهوری» است در 25آوریل سال ۱۹۷۴ میلادی توسط افسران شورشی جوان در شهر لیسبون پرتغال شروع شد و با پایان دادن به حکومت دیکتاتوری که سالازار بنیانگذار آن بود، باعث به قدرت رسیدن ژنرال اسپینولا در این کشور شد. چون این انقلاب بدون خونریزی و آشوب انجام شد، در تاریخ پرتغال به نام انقلاب دمکراتیک مشهور است و چون مردم از سربازان با گل‌های میخک استقبال کردند، به انقلاب میخک نیز مشهور شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها