مجموعه ابر‌ ‌سازه‌‌های باستان، بنا‌های عجیب دنیا را معرفی می‌کند

مکان‌های مرموز دنیا

بشر موجودی بلندپرواز است که سعی می‌کند در هر زمینه‌ای ناممکن‌ها را ممکن کند. در زمینه ساخت و ساز نیز از همان ابتدا انسان با خلاقیت و استفاده از هوش و ذکاوت بی‌مانند خود بناهایی را ساخته که برخی از آنها هنوز پس از قرن‌ها پابرجاست.
کد خبر: ۶۶۵۰۴۶

و جالب این‌که برخی از این بناها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که علم پیشرفته امروز هنوز نتوانسته چگونگی ساخت آن را توجیه کند و لقب شگفتی‌ساز را به این بناها داده است.

مستند ابرسازه‌های باستان که هم‌اکنون از شبکه مستند پخش می‌شود، نگاهی به چند بنای تاریخی جهان از جمله اهرام مصر، مسجد ا‌یا‌صوفیه، کلیسای جامع سنت پل و بنای کلوسئوم در رم داشته و سعی می‌کند با کمک استادان و نامداران علم معماری و سازه، روند ساخت این بناهای عجیب را بررسی کند.

ابرسازه‌های باستان در اصل بخشی از مستند ابرسازه‌ها است که در ادامه تولید این مستند موفق تلویزیونی ساخته شد. ابرسازه‌ها یا MegaStructures محصول کانال نشنال جئوگرافی است که در هر قسمت به‌طور موضوعی نگاهی عمیق به مراحل و عملیات ساخت سازه‌های معروفی در جهان می‌پردازد که سازه‌های معمولی نیستند.

در این مستند ضمن مصاحبه با طراحان و مجریان کار، مشکلات مختلفی که بر سر راه آنها برای انجام و ساخت سازه وجود داشته بررسی می‌شود. همچنین روش‌ها و تکنیک‌هایی که آنها برای حل مشکل از آن استفاده کردند، مورد بحث قرار گرفته و موشکافی می‌شود.

در بررسی پرونده برخی از این سازه‌ها این مستند نشان می‌دهد که چگونه برای ساخت برخی از ابرسازه‌ها مواد جدیدی ساخته و در ساخت این سازه‌های منحصربه‌فرد به‌کار گرفته شده است.

مستند ابرسازه‌ها به سازه‌هایی می‌پردازد که القابی چون بزرگ‌ترین، بلندترین، طولانی‌ترین یا عمیق‌ترین در جهان را با خود دارند. ساخت این مستند از سال 2004 آغاز شد و تاکنون بیش از هفت سری از آن ساخته شده است.

مستند ابرسازه‌های باستان در ده قسمت و در دو سری تهیه شد. جذابیت و البته ویژگی ابرسازه‌های باستان این است که گاه از بسیاری از شگفتی‌ها‌ی این سازه‌ها رمزگشایی می‌شود. ماهرترین معماران و طراحان و مهندسان دنیا سعی می‌کنند تا به اسرار این سازه‌های عجیب و زیبا پی ببرند، سازه‌هایی که با مواد و تجهیزاتی ساخته شده‌اند که خبری از آن در دنیای مدرن امروز نیست.

سه قسمت اول مستند ابرسازه‌ها به کلوسئوم‌ و داستان ساخت آن در رم باستان، اهرام مصر که بیش از 4500 سال قدمت دارند و کلیسای جامع شاتر می‌پردازند.

در قسمت‌های بعدی نیز ابرسازه‌هایی چون مسجد ایاصوفیه در ترکیه، کلیسای جامع سنت پل در انگلستان که ساخت آن 36 سال به‌طول انجامید، معبد ماچو پیچو که توسط بنیانگذاران سلسله اینکا‌ها ساخته شد و از آن به‌عنوان مخوف‌ترین بنای جهان نام برده می‌شود، بنای پترا در اردن و معبد آنکوروات که در قلب جنگل‌های کامبوج طی 30 سال ساخته شده را مورد بررسی قرار داده و داستان ساخت آنها که با حوادث تاریخی و رویداد‌هایی چون جنگ و نبرد‌های طولانی همراه بوده بازگو می‌شود.

در ابرسازه‌های باستان پای تاریخ نیز به میان کشیده می‌شود و مشخص شده که در ورای ساخت این ابرسازه‌های شگفت‌انگیز، داستان‌های زیادی از دسیسه، جنگ و خونریزی و خشونت، فریب تخریب و ویرانگری وجود دارد.

برای تولید و تهیه مستند ابرسازه‌های باستان جمعی از بهترین کارشناسان و تاریخ‌نگاران همکاری داشتند. جان استابز یکی از روسای بنیاد بناهای جهانی در نیویورک از جمله این اشخاص است که سال‌ها تجربه کار در نگهداری بناهای تاریخی و تجربه تدریس در دانشگاه‌های معتبر را دارد.

وی بتازگی کتابی را با موضوع نگهداری از بناهای برجسته معماری در جهان نوشته که با توجه به تسلطی که در کارش و آشنایی با اغلب سازه‌های دیدنی معماری جهان دارد، اثری قابل توجه و ارزشمند است.

دامین اوانز از دیگر همکاران تهیه و تولید مستند ابرسازه‌های باستان است که در دانشگاه سیدنی استرالیا تدریس می‌کند. او نیز از متخصصان برجسته نگهداری و حفظ مکان‌ها و سازه‌های تاریخی است که در این مستند از جدیدترین تجربیاتش سخن می‌گوید.

از دیگر کارشناسان برجسته این مستند می‌توان به پیتر فراست اشاره کرد که در مورد ابنیه تاریخی بخصوص ماچو پیچو اطلاعات فراوانی داشته است. وی در بسیاری از مستند‌های تاریخی تلویزیونی که از کانال‌های معتبری چون بی‌بی‌سی، دیسکاوری و هیستوری پخش شده، مشارکت داشته است.

جمع‌آوری این کارشناسان کار چندان ساده‌ای نبود و مستندسازان ابرسازه‌ها زمان زیادی را صرف مصاحبه‌های مفصل و طولانی با این اشخاص کردند که از نقاط مختلف جهان انتخاب شده بودند. ضمن این‌که آنها سعی کردند تا آخرین یافته‌ها و دستاورد‌های علمی را که به کمک رمزگشایی از چگونگی ساخت این آثار هنری آمده‌اند بررسی کنند.

ساخت مستند ابرسازه‌ها همچنان ادامه دارد و در برنامه‌های جدید تازه‌ترین دستاورد‌های بشر در ساخت بناها و ساختمان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. جدیدترین قسمت‌های این مستند قسمت‌هایی است که به برج خلیفه و جزایر نخل دبی، استادیوم المپیک لندن و زندان آلکاتراس پرداخته است.

لادن بهبودی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها