با عسل آذربایجان شیرین شوید: فرش و گلیم این استان به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است.
کد خبر: ۶۶۰۹۲۰
کدام شهر با کدام سوغات؟

طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین (قبا و ماهی) معروف است. در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه‌گری نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود. ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب و تولیدات صنایع چوبی ارومیه از اقلام سوغاتی مهم این شهرستان است.

معرق‌کاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است. مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این استان عبارت است از: نقل، بیدمشک، حلوای گردو، محصولات کشاورزی از قبیل عسل، لبنیات، کشمش، سیب، انگور، عرقیات گیاهی، بافتنی‌های دستی، صنایع چوبی و ریزه‌کاری فرش‌های دستباف.

از بوشهر، عبای شتری ببرید: اکنون شاخص‌ترین محصول صنایع دستی استان بوشهر گبه و گلیم صادراتی است که در مناطق وسیعی از شهرستان‌های استان رواج دارد. از مهم‌ترین مراکز گبه‌بافی در استان بوشهر هم می‌توان به روستاهای شول، کمالی، بهمنیاری، محمدصالحی، عباسی، فخرآوری و کلر اشاره کرد. پس‌از‌آن باید از عبای شتری بوشهر نام برد که در نوع خود منحصر به فرد است و امروزه به مقدار بسیار محدودی تولید می‌شود. گرگوربافی، حصیربافی و سفال و سرامیک از دیگر صنایع دستی استان بوشهر است که می‌تواند زینت‌بخش خانه‌های شما باشد. اگر هم می‌خواهید دلی از عزا درآورید باید به شما پیشنهاد میل کردن محصولات دریایی (ماهی و میگو) و شیره خرما و ارده این شهر را بدهیم که غیر از محصولات دریایی بقیه‌شان را می‌توانید در چمدان‌هایتان جا کنید و به شهرهایتان ببرید.

باقلوا با طعم قزوین: سوزن‌دوزی، گلابتون‌دوزی، ساخت جعبه‌های آیینه‌دار و حکاکی و قلمزنی از مهم‌ترین صنایع دستی استان است. اگر البته این نکته را فراموش نکنیم که این شهر پایتخت خوشنویسی ایران است و هر اثر هنری از هنرمندان این شهر می‌تواند یکی از بهترین سوغات‌های سفر شما باشد. این درست است که یزد به شیرینی‌هایش شهره است، اما انواع شیرینی بویژه باقلوا و محصولات باغی مانند بادام، پسته، فندق، انگور، کشمش، انار سنگان، سیب، زردآلو و زغال‌اخته از دیگر سوغاتی‌های قزوین به‌شمار می‌رود که می‌تواند هر کسی را برای دریافت این سوغات‌ها شادمان کند.

سوهان قم: برای سوغات بردن از شهر قم خیلی نیازی به پیشنهادهای ما ندارید! چرا که همین که وارد این شهر شوید، می‌توانید متوجه شوید که بهترین سوغات این شهر سوهان است؛ شیرینی لذیذ و خوشمزه‌ای که بهترین‌هایش را می‌توانید براحتی در این شهر بیابید و به شهرهایتان ببرید. این شیرینی از آرد، جوانه گندم، شکر، روغن، مغز پسته و بادام، هل و زعفران در دو نوع لقمه‌ای و گل گرد تهیه می‌شود. البته اگر از لحاظ اقتصادی تامین هستید گزینه‌های جذاب‌تری هم پیش روی شما قرار می‌گیرد. آن هم چیزی نیست جز فرش ابریشم. فرش ابریشم دستباف قم از نفیس‌ترین صنایع دستی است که از نظر رنگ‌آمیزی و طرح و نقشه اصیل ایرانی و کیفیت طرفداران بسیاری دارد.

سفال و گردو: همدان پایتخت سفال ایران است؛ هنری چند هزارساله که هنوز که‌ هنوز است دلیل پیدایش بسیاری از کارگاه‌ها در اطراف شهر همدان است. سفال‌هایی که به واسطه حجم کم و زیبایی فراوانشان می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سوغات باشد؛ آثاری که فرهنگ ایران‌زمین را بخوبی در خود نهفته دارد و گزینه‌ای عالی برای هدیه است. اما از سفال‌های چشم‌نواز این شهر که بگذریم در شهرهای دیگر این استان می‌توانید یادگاری‌های دیگری را از این منطقه همراه خود کنید. یکی از آنها گردوست. شهرستان تویسرکان یکی از قطب‌های تولید گردو در کشور بوده و گردوی آن از مرغوب‌ترین انواع گردو در جهان است. از اواخر شهریورماه تا نیمه اول مهرماه هر سال درختان قطور و بلند گردو را با چوب‌های بلندی که «نیزه» خوانده می‌شود گردوتکانی می‌کنند که منظره آن دیدنی و بسیار جالب است.

هنر با طعم شیرینی: دومین شهر تاریخی جهان سرشار از صنایع و سوغاتی است. عمده‌ترین صنعت دستی استان یزد، فرش‌بافی است. هنر ترمه‌بافی در یزد سابقه تاریخی دارد و ابتدا در انحصار زرتشتیان بوده و از آن برای تهیه شلوارهای مخصوص مجالس جشن عروسی استفاده می‌شده است. نقش ترمه بیشتر جقه، شاخ گوزن و گل‌محمدی است.

در بهاباد، تفت، مهریز و در برخی روستاهای استان یزد، هنوز زنان در اوقات فراغت خود با استفاده از سوزن و نخ پنبه‌ای رویه گیوه می‌بافند یا به گفته خود گیوه می‌چینند. این محصول هم می‌تواند از بهترین سوغات‌های این شهر باشد و البته سفال‌های میبد را هم باید به سیاهه سوغات‌های یزد اضافه کرد. سفال و سرامیک میبد با نقش‌های اصیل مرغ و ماهی و خورشید خانم آوازه‌ای بلند دارد. اما همان طور که گفتیم یزد به شیرینی‌هایش هم شهره است. از بهترین سوغاتی‌های خوشمزه شهر یزد، شیرینی‌های آن است. باقلوا، قطاب، زولبیا، پشمک، لوز بیدمشک، حاجی‌بادام و لوز پسته از شیرینی‌های معروف یزدی است./ ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها