هزاران سال طول کشید تا فشفشه‌های آتش‌بازی چینی‌ها به راکت‌های فضایی پیشرفته تبدیل شود، صدها سال زمان لازم بود شیشه‌های دست‌تراش عینک‌ساز هلندی راه خود را به بزرگ‌ترین رصدخانه دنیا با آینه‌هایی به قطر صد پیدا کنند.
کد خبر: ۶۵۹۰۵۱
امسال؛ سال مبارزه با جاسوس​ها

50 سال زمان برد هواپیمای ساده برادران رایت که به زحمت یک نفر را تا ده متر از زمین بلند می‌کرد، به جمبوجت‌های بزرگی تغییر شکل دهند که 700 نفر را با خود به ورای لایه غلیظ جو زمین برده و در کمتر از ده ساعت از یک سمت سیاره به سمت دیگر آن حملشان کند، اما فقط 15 سال طول کشید تا کامپیوترها زندگی ما را تسخیر کنند و دو سال وقت لازم بود موبایل‌های هوشمند ‌سبک زندگی ما را تغییر داده و در کمتر از شش ماه لباس‌های هوشمند را حالا می‌توان در بیشتر خانه‌ها یافت و خدا می‌داند این قطار شتاب گرفته دانش و فناوری چه خوابی برای آینده ما دیده است. وقتی سرعت توسعه فناوری‌های نوین به این سرعت سرسام‌آور رسیده و زمان لازم برای تاثیر‌گذاری آنها بر زندگی ما این قدر کوتاه شده است، تنها راه چاره پیش‌آمادگی برای رسیدن این قافله زیروروکننده است. حال که در نخستین روزهای سال نو قرار داریم، ما در گروه دانش روزنامه جام‌جم فکر کردیم تا شما را از خوابی که دنیای علم و فناوری برای سال جدیدتان دیده، آگاه کنیم.

فناوری اطلاعات

سال مبارزه با جاسوسانی که چراغ به‌دست می‌آیند

همه خبرهای سال گذشته از جاسوسی‌های هدفمند و گسترده سازمان‌های خبرچینی آمریکا از مردم عادی و حتی دولتمردان یا زنان هم‌پیمان این کشور، بحث‌ها درباره جاسوسی و ضدجاسوسی را بار دیگر پس از اتمام دوران جنگ سرد بر سر زبان‌ها انداخت. اما تفاوت در اینجاست که این بار اطلاعات به شکل صفر و یک و از میان هوا و فضا راه خود را به سرعت نور از یک سر زمین به سر دیگر باز می‌کنند. به همین دلیل این‌بار فیزیکدان‌ها دست به کار شدند و برای حفاظت بهتر و موثرتر داده‌ها از روش‌های متفاوتی چون رمزنگاری کوانتومی بهره گرفته‌اند. این نوع رمزنگاری از توزیع کلید کوانتومی ـQKDـ استفاده می‌کند که نوعی پروتکل رمزنگاری غیرقابل‌نفوذ است. در این نوع سیستم، یک کلید ایجاد شده به‌طور تصادفی روی ذرات نوری رمزگذاری می‌شود و سپس قبل از این‌که برای رمزگشایی داده‌های حساس به‌کار گرفته شود به‌وسیله کابل‌های فیبر نوری با دیگری به اشتراک گذاشته می‌شود. هر تلاشی برای شناسایی کلید در مسیر این انتقال با تغییر فوتون‌های موجود بلافاصله شناسایی و جلوی انتقال گرفته می‌شود. سپس کلید جدید دیگری وارد عمل شده و انتقال را انجام می‌دهد. رمزگذاری توزیع کلید کوانتومی نسبت به شبکه‌های فیبر نوری مطمئن‌تر است، اما به منتشرکننده و ردیاب‌های بزرگ نیاز دارد. اکنون محققان در حال کوچک کردن آنها تاحدی که در یک تلفن جای بگیرد، هستند. از طرفی فیزیکدانان قصد دارند ریزماهواره‌هایی بسازند که بتوانند فوتون‌های رمزگذاری شده را به سراسر جهان ارسال کنند. یکی از موسسات فناوری کوانتومی‌ در‌نظر دارد بزودی اولین شبکه داده‌های رمزگذاری شده تجاری خود را راه‌اندازی کند و به پشتیبانی شبکه الکترونیکی شهرشان در برابر حملات سایبری بپردازد. این موسسه قصد دارد پهنای باند را به اندازه‌ای افزایش دهد که بتوان از این نوع سیستم رمزگذاری در رایانه‌ها و تلفن‌های همراه نیز استفاده کرد.

گرچه مسافت زیاد عاملی محدودکننده محسوب می‌شود، اما محققان درنظر دارند در فناوری ارتباطات از کوانتوم استفاده کنند و بتازگی گروهی از محققان یکسری فوتون‌های رمزگذاری شده از سوی بیت‌های کوانتومی را به‌وسیله کابل نوری به مسافت 300 کیلومتری خود ارسال کرده‌اند.

صفحه نمایش‌های آینده

سال آینده صفحه نمایش‌ها دیگر قاب‌های مستطیل‌شکل کوچک تعبیه شده در ابزارهای الکترونیکی نیستند، بلکه همه‌جا از روی دیوارها گرفته تا میزها و حتی فهرست‌های غذا شاهد صفحه نمایش‌هایی شفاف، منعطف و کاملا یکپارچه در ابزار خواهید بود.

درواقع شرکتی تایوانی از مدتی قبل شروع به تولید نوعی تلفن هوشمند کاملا شفاف کرده که به تمام عملکرد اسلات کارت حافظه microSD، باتری، بلندگو و حتی میکروفن مجهز است. با ورود به سال جدید این فناوری بسیار گسترده خواهد شد و بسیاری از سازندگان قاب‌های شفاف خود را تولید خواهند کرد. برخی‌ شرکت‌ها مشغول تولید صفحه نمایش‌های منحنی هستند و برخی از صفحه نمایش‌های دیگر براحتی می‌توانند خم شوند. (حتما در انتهای سال گذشته خبر تولید تلفن همراه جدید ال.جی به نام G-flex را شنیده‌اید که کاملا منحنی ساخته شده است و از فناوری خودترمیمی نیز برخوردار بود)

امسال قرار است نوع دیگری از فناوری صفحه لمسی تولید شود که فیدبک لمسی دارد. این سیستم با نام تیکسل (پیکسل لمسی) با کمک نیروی کولمب یا همان الکترواستاتیک ـ اصل جاذبه بین بارهای الکتریکی مثبت و منفی ـ موجب درک پیچیده‌ای از حس لامسه می‌شود. تیکسل با عبور جریان الکتریکی بسیار پایین درون یک الکترود عایق شده عمل می‌کند، جایی که یک راه‌انداز شارژ الکتریکی مربوط به آن، نیروی جاذبه کوچکی به انگشت نزدیک خود ایجاد می‌کند.

تیکسل با تنظیم مقدار نیروی جاذبه می‌تواند یکسری حس‌های متنوع ایجاد کند. این فناوری کاربردهای بالقوه هیجان‌انگیزی چون تولید برنامه‌های هنری، ویدئویی یا تعامل با رایانه دارد. با این سیستم قضاوت در مورد سرعت مرور در اینترنت و مسافت با کمک دریافت فیدبک فوری از سوی انگشت‌تان وقتی روی صفحه نمایش حرکت می‌کند بسیار آسان خواهد شد. این کار از سوی جریان‌های الکتریکی و تغییر خاصیت ماده زیر انگشت به‌منظور افزایش اصطکاک یا کاهش آن با استفاده از میدان مغناطیسی خواهد بود.

چاپ سه‌بعدی

از چاپ غذا برای فضانوردان ناسا در فضا گرفته تا شرکت‌های خانه‌سازی و موسسه‌های تولید اندام‌های مصنوعی برای بیماران، چاپگرهای سه‌بعدی هر چیزی را که روزانه با آن در تماس هستید بشدت تغییر خواهد داد. در حقیقت ورود یکسری از چاپگرهای سه‌بعدی و ابزارها به‌فروشگاه‌های معتبر نشان‌دهنده رشد بالای این فناوری است. تاکنون این چاپگرها به‌طور آزمایشی فعالیت داشته‌اند، اما امسال قرار است این چاپگر از آزمایشگاه وارد خانه‌ها شده و به چاپ قطعات وسایل خانه هنگام تعویض آنها بپردازد یا این‌که نمونه‌های جالب تولید کند. شاید هنوز برای داشتن یک چاپگر سه‌بعدی در آشپزخانه خیلی زود باشد، اما سال آینده این چاپگرها حتما به‌عنوان یک وسیله سرگرمی و شاید ابزار جدیدی برای هنرمندان مجسمه‌ساز، راه خود را به خانه‌ها، شرکت‌ها و کارگاه‌ها باز خواهد کرد.

اینترنت رعد و برقی

امواج رادیویی را فراموش کنید، نور مرئی آینده اینترنت بی‌سیم را شکل می‌دهد.

وای ـ فای (Wi-Fi) داده‌ها را از طریق فرکانس‌های رادیویی و عمدتا روی باندهای 2.4 یا 5.2 گیگاهرتز انتقال می‌دهد که متاسفانه این طیف از باند بسیار محدود و شلوغ است و حتی بین علائم تداخل ایجاد می‌شود. به‌همین علت، دانشمندان بتازگی سیستم جدید لای‌ـ‌فای (Li-Fi) را جایگزین سیستم وای‌ـ‌فای کردند. در این روش جدید انتقال‌دهنده داده‌های بی‌سیم برای ارسال داده‌ها به جای امواج رادیویی از طیف نور مرئی استفاده می‌کند که بسیار وسیع‌تر (حدود ده هزار بار) هستند و سرعت انتقال داده‌ها را 250 بار افزایش می‌دهند. لای‌ـ‌فای با خاموش و روشن شدن لامپ‌های نوری کوچک میکرو ال‌ای‌دی کار می‌کند که چند خط از داده‌ها را به‌طور موازی با سرعتی باورنکردنی ارسال می‌کند. سپس داده‌ها به‌وسیله سخت‌افزارهای تخصیص‌یافته رمزگشایی می‌شود. این فناوری ضمن کاهش قیمت‌ها باعث می‌شود ‌ دردسرهای ناشی از نگرانی‌های همیشگی درباره ضرر امواج میکروویو مودم‌های وای ـ فای برای همیشه رخت بربندد. بنابراین در سال آینده باید منتظر ظهور این مودم‌ها باشیم.

پول مجازی

اکنون پرداخت محصولات اینترنتی به‌وسیله یکی از بیشمار پول‌های رایج واقعی انجام می‌شود. پول فیزیکی از طریق بودجه‌های مجازی در ازای خرید کالا یا دریافت خدمات پرداخت می‌شود و سپس به صورت پول نقد واقعی درمی‌آید. اما بیت‌کوین که در واقع یک واحد پول مجازی است، این روزها آن قدر قوی شده که همه خودشان را برای هجوم این واحد پولی به قصد براندازی همه زیرساخت‌های پولی جهان آماده کرده‌اند. بیت‌کوین نوعی پول مجازی برپایه شبکه همتا به همتاست و عملیات پرداخت را بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‌دهد. در واقع بیت‌کوین نوعی نرم‌افزار متن باز است و طرحی ارائه می‌دهد که مسلما نسبت به سیستم واحد پولی رایج کشورها انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری دارد. البته این سیستم از نظر ایمنی کمی نگران‌کننده است؛ مخصوصا برای دولت‌ها چون در صورت همه‌گیر شدن بیت‌کوین، تسلط دولت‌ها بر گردش مالی جهان بشدت کاهش می‌یابد.

من هستم، پس هستم!

زیست‌سنجی کار تازه و جدیدی نیست و ده‌ها سال است که موسسات بسیاری از ابزارهای امنیت ـ زیستی مانند اسکنرهای اثرانگشت استفاده می‌کنند. در هر حال با تلفیق سیستم شناسایی لمسی اپل (که از اثر انگشت شما به‌عنوان رمز عبور استفاده می‌کند) با آیفون 5، زیست‌سنج‌ها به ابزارهایی با کاربردهای روزانه تبدیل می‌شوند. مچ‌بند نایمی Nymi یک نمونه از این نوع ابزارهاست که برای تائید هویت افراد جهت باز کردن هردری مانند خودرو یا استفاده از تلفن هوشمند از ریتم ضربان قلب آنها که مختص خودشان است، استفاده می‌کند. از آنجایی که ما برای در میان گذاشتن اطلاعات محرمانه بسیار بیشتر از گذشته از ابزارهای همراه استفاده می‌کنیم، فناوری امنیت زیستی فردی نوید بازار جدید فوق‌العاده‌ای در این زمینه می‌دهد که روز به روز بر رشد آن افزوده می‌شود. شاید در سال آینده خودروی شما فقط با اسکن صورت شما و اعضای مجاز خانواده و تطابق آن با دیتابیس مرکزی خود، روشن شود.

رایانه‌ها مغزمان را رمزگشایی می‌کنند

دانشمندان موسسه فناوری فدرال سوئیس، یکی از بلندپروازترین پروژه‌های تحقیق مغز را انجام دادند. پروژه مغز انسان با 1.2 میلیارد ‌یورو و همکاری بیش از 250 محقق پشتیبانی شد. این دانشمندان قصد داشتند اولین شبیه‌سازی رایانه‌ای مغز انسان را انجام دهند. اکنون پس از گذشت یک دهه، آنها می‌خواهند مدلی شبیه‌سازی شده از هرچیزی را که از این اندام می‌دانیم، ارائه دهند. سرانجام می‌توان اعصاب مجازی را حتی در معرض داروهای مجازی قرار داد.

پروژه مغز انسان یکی از تحقیقات بسیار قوی و موثر در زمینه مغز است که مهندسان، فرضیه‌پردازان و حتی دانشمندانی را که در زمینه علوم اعصاب فعال نبودند به تلاش و همکاری واداشت. دانشمندان قصد دارند اولین طرح‌شان از مغز را که اولین نقشه از تمام جزئیات فعالیت‌های مغز است، ارائه دهند. طرح آماده‌سازی مغز و توانایی بالقوه آن در آینده‌ از صرفا نمایشی بودن تغییر کرده و به نشان دادن فعالیت مدارهای اعصاب که از نظر بالینی مفید باشند، می‌پردازد. این طرح قصد دارد همچون ابزاری باشد که مشکلات این مدارها را براحتی تشخیص داده و با تغییر دادن آنها به‌طور مستقیم به درمان اختلال‌های مغزی بپردازد.

پروژه‌های دیگر از سال آینده آغاز شده و به مدت پنج‌سال با کمک هشت موسسه ادامه خواهد یافت. آنها قصد دارند قشر مخ بصری را با کمک سیلیکون شبیه‌سازی کنند. کوری بارگمن یکی از این دانشمندان می‌گوید: از آنجا‌ که اکنون به ابزارهای آماری و محاسباتی که برای درک میلیارد‌ها عصب فعال و غیرفعال در مقیاس‌های پیچیده زمانی ضروری است‌ مجهز شده‌ایم، تصمیم به کشیدن جزئیات طرح مغز نموده‌ایم. گرچه این پروژه سال آینده تکمیل نمی‌شود، اما دانشمندان امیدوارند بخش اعظمی از کار را تحقق بخشند.

بیولوژی

پشه‌های خودویرانگر

تب دنگی (dengue) یا استخوان‌شکن نوعی بیماری عفونی است که از طریق پشه‌های آئدس منتقل شده و چنانچه فرد مبتلا بموقع درمان نشود دچار سردرد، تب، ورم غدد لنفاوی، خونریزی و در موارد حادتر توهم شده و حتی منجر به مرگ او می‌شود. این بیماری یکی از بیماری‌هایی است که از دهه 60 تاکنون رشد سریعی داشته است؛ اما یک راه درمان جدید وجود دارد. بتازگی دانشمندان با استفاده از قدرت مهندسی ژنتیک دوست اصلی این نوع تب را به بدترین دشمنش تبدیل کرده‌اند. در واقع آنها پشه‌های نر را از نظر ژنتیکی به گونه‌ای تغییر داده‌اند که با حمل آنتی‌بیوتیک و حمله به نوزادانشان، آنها را از همان بدو تولد از بین می‌برند. پشه‌های نر اصلاح شده در حیات وحش متفرق شده و بتدریج از جمعیت نژاد خود می‌کاهند و در نتیجه از تعداد حاملان این بیماری نیز کاسته می‌شود. سال جدید قرار است این فناوری که در آزمایش‌هایش موفق عمل کرده است، در دامنه وسیع‌تری به کار گرفته شود.

خداحافظ طاسی

چه می‌شد اگر با مسن شدن، موهایمان همچنان مانند جوانی‌های‌مان پرپشت باقی می‌ماند‌؟ این رویای دوست‌داشتنی به لطف دانشمندان بزودی به حقیقت می‌پیوندد، زیرا آنها اخیرا آنزیمی کشف کرده‌اند که جلوی رشد کامل فولیکول‌های مو را می‌گیرد. آنها با بررسی پوست سر مردان طاس متوجه شدند‌ مقدار آنزیم موجود در مناطق بی‌موی سر سه برابر بیشتر از مناطق پرموست و آزمایش‌ها این موضوع را به اثبات رساند. آنها قصد دارند بزودی از این روش برای درمان و پیشگیری از طاسی استفاده کنند.

انقراضِ انقراض

بزودی با کمک فناوری ژنوم به طور کل با واژه انقراض خداحافظی خواهیم کرد. ‌پارک ژوراسیک یکی از معروف‌ترین فیلم‌های هالیوودی است که تماشاچیان را درگیر ماجرایی پرهیاهو میان دایناسورهای شبیه‌سازی و احیاشده می‌برد. گرچه دسترسی به علم موجود در این فیلم علمی- تخیلی به نظر دور از دسترس می‌آید، اما دانشمندان پروژه لازاروس استرالیایی کاری را که جان هاموند در فیلم انجام داده است، حقیقت بخشیده‌اند؛ البته آنها صرفا توانسته‌اند نوعی قورباغه تولید کنند، نه دایناسورهای تری سراتاپ. اما این کار نیز به نوع خود چون شاهکاری است که انسان را به حیرت وامی دارد. این دانشمندان به وسیله برداشتن دی.ان.ای نوعی قورباغه یخزده که نسل آن از سال 1983 منقرض شده است، آن را مجدد‌ به زندگی بازگرداندند. آنها از فرآیندی به نام انتقال هسته‌ای سلول تنی استفاده کردند. گروه تحقیقاتی پروژه لازاروس امیدوارند، بتوانند بزودی از این فرآیند برای زنده کردن گونه‌های منقرض شده دیگر استفاده کنند.

توانایی‌های بالقوه سلول‌های بنیادی

امسال به لطف سلول‌های بنیادی شاهد گامی بلند در معالجات پزشکی خواهیم بود.‌ درمان به وسیله سلول‌های بنیادی روش درمان بیماری‌ها را کاملا تغییر خواهد داد. دانشمندان با استفاده از توانایی‌های احیاکننده این سلول‌ها امیدوارند روش‌هایی مناسب برای بازسازی سلول‌ها و بافت‌های صدمه دیده بیمار به کاربندند و بیماری‌هایی چون سرطان، دیابت و عصب شناختی مانند آلزایمر را درمان کنند. تاکنون تحقیقات در این خصوص محدود به حیوانات و آزمایشگاه بوده است، اما قرار است سال آینده این روش‌های درمان روی انسان نیز انجام شود و ما را اندکی به تحقق آرزوی دنیای بدون بیماری نزدیک‌تر کند. به طور مثال، محققان دانشکده کینگ لندن در نظر دارند آزمایش‌های بالینی توانایی سلول‌های بنیادی قلبی در جلوگیری و درمان سکته قلبی را به کاربندند.

خودت انجام بده!

تاکنون به یمن ابزارهایی مانند دستگاه فشارسنج یا بررسی قند خون توانسته‌ایم برخی‌‌علائم حیاتی خود را بدون رفتن به مطب پزشک یا نشستن‌های طولانی در اتاق انتظار براحتی بررسی کنیم. اکنون اسکنر همراه کوچکی به بازار ارائه شده است که می‌تواند معاینات فیزیکی شما را بخوبی انجام دهد. شما باید آن را روی پیشانی‌تان قرار دهید، سپس دستگاه به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد و به آسانی وسیله تلفن هوشمند متصل به آن خوانده می‌شود و شما از وضع علائم حیاتی بدن خود آگاه می‌شوید.

بازار سال جدید، با معرفی یکسری محصولات مشابه در جهت بررسی سلامت فردی، روش‌های ثابت و در دسترس‌تری در اختیار شما قرار خواهد داد. می‌توانید با این دستگاه‌ها آگاهی بیشتری نسبت به بدن خود کسب کنید. همچنین این فناوری شما را در درک بیماری و روند بهبودی بسیار کمک می‌کند.

پروتز‌های جدید، بینایی را بازمی‌گرداند

یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در علم پروتز (اندام مصنوعی) در چند سال اخیر ساخت پروتزهای اپی رتینال است که در پیوند چشم بالای شبکیه قرار می‌گیرد و به اصلاح دید کمک می‌کند و بینایی را بازمی‌گرداند. امسال قرار است سیستم‌هایی مانند پروتز رتینال آرگوس 2 وارد بازار شود و این پروتز به طور گسترده‌تری در دسترس قرار گیرد؛ اما برخی از شرکت‌های پروتزسازی این فناوری را رونق بخشیده‌اند. آنها در نظر دارند مرحله مربوط به شبکیه چشم را رهاکرده و با ساخت ارتباطی مستقیم بین دوربین و یک تراشه در قشر مخ بصری مغز به بازگشت دید در کسانی که دید محدودی دارند، کمک کنند.

روش کمتر تهاجمی تشخیص سرطان

در هر یک میلی‌لیتر پلاسمای خون، ده میلیارد ریزکیسه وجود دارد و برای تشخیص سرطان تنها به دو تا چهار میلی‌لیتر خون نیاز است.‌ سرطان دردسرهای زیادی با خود به همراه دارد که اولین آنها تشخیص به موقع است. تکه‌برداری مطمئن‌ترین روش تشخیص سرطان است که تهاجمی و دردناک بوده و حتی ممکن است موجب عفونت شود. این روش تشخیص گاهی پس از شروع علائم سرطان نیز انجام می‌شود که غالبا دیر است. آزمایش‌های اخیر محققان را به استفاده از نوعی روش تشخیص امیدوار کرده که نه تنها خیلی تهاجمی نیست، بلکه برخی‌ بیماری‌ها را سریع‌تر نشان می‌دهد.

درون بدن، کیسه‌های ریزی به نام ریزکیسه وجود دارد که درون مایعاتی مانند خون، ادرار و بزاق دهان حرکت می‌کنند. آنها مواد ژنتیکی و پروتئین‌ها را بین سلول‌ها جابه‌جا کرده و در ارتباط سلولی نقش مهمی دارند. محققان آزمایشی ایجاد کردند که طی آن این پیغام‌رسان‌ها را گرفته و به بررسی اسید ریبونوکلئیک ـ RNA ـ آنها می‌پردازند و به دنبال علائمی می‌گردند که وجود سلول‌های بدخیم را نشان می‌دهند. از طرفی برخی‌ محققان با این روش به دنبال نشانه‌هایی از وجود پروتئین روی سطح ریزکیسه‌ها هستند. این پروتئین‌ها خبر از ایجاد تومورهایی خاص می‌دهد.

محققان فوق در نظر دارند بزودی این نوع روش تشخیصی را به صورت تجاری معرفی کنند. با استفاده از این روش و جدا کردن ریزکیسه‌ها از ادرار می‌توان براحتی سرطان پروستات را تشخیص داد. همچنین با بررسی ریزکیسه‌های موجود در خون می‌توان پی به سرطان سینه برد؛ البته پیش از این با این روش درمان توانسته‌اند علائم جهش در خون فرد مبتلا به سرطان مغز را تشخیص دهند. همچنین محققان شروع به مطالعات بالینی مراحل اولیه تشخیص ایدز و هپاتیتBو Cبا استفاده از جداسازی ریزکیسه‌ها از ادرار کرده‌اند.

استفاده بالقوه از این فناوری بسیار وسیع است. با این‌روش می‌توان لنفوم، سل و پارکینسون را تشخیص داد . همچنین این فناوری می‌تواند در بررسی پیشرفت بیماری و سودمندی روش درمان‌ها موثر باشد.

معماری

شهرهای شناور

این روزها فکر ساختن شهر و ساختمان روی دریا، مهندسان معماری را به خود مشغول کرده است و شرکتی هلندی طرح ترمینالی شناور که پایگاهی به وسعت 300 هزار مترمربع است و نوید وسیع‌ترین بندر کشتی‌های کروز شناور روی اقیانوس دنیا را می‌دهد، ترسیم کرده است. بزرگ‌ترین مشکلاتی را که کشتی‌های مسافرتی کروز دارند، صدمه‌ای است که به محیط زیست وارد می‌کنند و فکر ساختن بندری در دل اقیانوس که این کشتی‌ها آنجا پهلو بگیرند، ایده بسیار جالبی است. همچنین با این کار بخشی از فضای خشکی برای کارهای دیگر خالی باقی می‌ماند. قرار است در سال جدید با همکاری یک شرکت معماری هلندی که در ساخت سازه‌های آبی بادوام متخصص است، اولین طرح‌های ساخت این بندر اجرا شود.

دیوار یخی

شرکت نیروی برق ژاپن پذیرفته است‌یکی از مخزن‌های نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما که براثر زلزله از کار افتاده است، بیش از 300 تن آب آلوده به زمین وارد کرده است ‌برای ممانعت از ورود این آب به اقیانوس قصد دارد در سال جدید دیوار یخی زیرزمینی بسازد. آنها ابتدا لوله‌هایی با فواصل 90 تا 150 سانتی‌متر کنار یکدیگر به دور نیروگاه هسته‌ای نصب می‌کنند. سپس ماده خنک‌کننده‌ای (آب شور کلریدسدیم) به درون آنها پمپ کرده و مانند ایستگاه خنک‌سازی به چرخش در می‌آورند تا لوله‌ها دائم خنک بمانند؛ سپس با ریختن خاک یخزده اطراف لوله‌ها و متصل کردن آنها به یکدیگر دیواری یخی تشکیل داده و جلوی جریان آب آلوده به سمت دریا را می‌گیرند.

برج شانگهای

برج شانگهای با ارتفاع 632 متر امسال افتتاح شده و بعد از برج خلیفه دبی به بزرگ‌ترین برج جهان تبدیل خواهد شد. یکی از ویژگی‌های اصلی این برج استفاده وسیع آن از فناوری‌های سبز و دوستدار محیط زیست است. این ویژگی در قلب طراحی آن نهفته است. نمای خارجی ساختمان از شیشه‌هایی به کار رفته که می‌تواند نیروی ضربات باد را بکاهد. به این ترتیب در کل ساختمان از فولاد کمتری استفاده شده است. در واقع تنها در 25 درصد ازساختمان فولاد به کار رفته است. یک ردیف از توربین‌های بادی به صورت عمودی در این برج کار گذاشته شده که می‌تواند 350 هزار کیلووات برق مورد نیاز سالانه ساختمان را تامین کند. سیستم گرمایش و خنک‌سازی ساختمان از حرارت مرکزی زمین بهره‌مند است که با ترکیب مشخصه‌های فوق برج شانگهای آلودگی کربنی بسیار کمی خواهد داشت و نمونه‌ای با ارزش در ساختن آسمانخراش‌های آینده محسوب می‌شود. شکل مخروطی و نامتقارن برج و گوشه‌های گرد موجب می‌شود ساختمان براحتی جلوی گردباد دوام آورد. برای پی‌ریزی ساختمان از 1079 ستون فولادی ـ بتونی در شش متری زیرزمین استفاده شده و آسمانخراش را محکم و محفوظ نگه می‌دارد. این ساختمان با استفاده از نور طبیعی، توربین‌های بادی و فضای سبز ایجاد شده در اطراف خود می‌تواند سالانه 34 هزار تن کربن ذخیره کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها