جودو؛ ظهور یک پدیده و نگاه به آینده

جودوی‌ ایران در شرایطی سال 92 را پشت سرگذاشت که به اذعان مسئولان فدراسیون، امسال نیز همچون سال 91، نگاه فدراسیون معطوف به پشتوانه‌سازی بود و با وجود فراز و نشیب در رقابت‌های مختلف بین‌المللی، قاره‌ای و جهانی در سال‌جاری، باید منتظر ماند تا بخشی از ثمره دو، سه سال کار پشتوانه‌سازی این فدراسیون را در بازی‌های آسیایی اینچئون 2014 (شهریورماه 93) مشاهده کرد.
کد خبر: ۶۵۶۰۹۰
جودو؛ ظهور یک پدیده و نگاه به آینده

نگاهی به نتایج جودوکاران ایران در رویدادهای قاره‌ای و جهانی نشان می‌دهد جودو می‌تواند امیدوار باشد که در سال 93 به بخشی از اهداف مورد نظر خود دست یابد.

امسال گرچه جودوی ایران در رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان در چین به کسب هفت مدال برنز توسط جودوکارانی به نام‌های رشنو نژاد، عربی، فتحی‌پور، صفویه، آقایی، محرمی و زمانی دست یافت، با این حال این نتایج انتظارات را برآورده نکرد و فدراسیون‌نشین‌ها بلافاصله از تغییر و تحول در کادرفنی این تیم‌ها خبر دادند.

در این میان رامین صفویه، جودوکاری را که در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مدال برنز دست یافت می‌توان پدیده جودوی ایران نام نهاد؛ کسی که علاوه بر این مدال آسیایی در جریان رقابت‌های جهانی در میامی موفق شد با کسب تک نشان برنز تیم ایران برای نخستین‌بار جودوی ایران را در جهانی نوجوانان صاحب مدال کند. او علاوه بر کسب این مدال موفق شد سهمیه المپیک نوجوانان 2014 را کسب کرد تا ناکامی چهار جودوکار کشورمان در این رقابت‌ها به چشم نیاید. به سبب همین درخشش بود که سه ماه بعد یعنی در آبان 92، او به رقابت‌های جهانی جوانان نیز اعزام شد، هر چند در این رقابت‌ها به همراه بهزاد محرمی و مهردادزمانی به توفیقی دست نیافت. به هر ترتیب این جودوکار نوجوان را می‌توان چهره نخست جودوی ایران در سال 92 دانست و امیدوار بود که در المپیک نوجوانان و حتی بازی‌های آسیایی برای کشورمان افتخارآفرین باشد.

فدراسیون جودو در شرایطی بهمن امسال مسعود حاجی‌آخوندزاده، ملی‌پوش سابق را تا بازی‌های آسیایی 2014 به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان معرفی کرد که این تیم نیز در سال 92 دو رویداد قاره‌ای و جهانی را پشت سر گذاشت. دو رویداد که در غیاب محمدرضا رودکی آسیب‌دیده برگزار شد و نتایج تیم ملی بخوبی گویای خلأ محمدرضا رودکی بود. در شرایطی که پنج ملی پوش ایران به نام‌های الیاس علی اکبری، سعید ملایی، سعید مرادی، امیر قاسمی‌ن‍ژاد و جواد محجوب شهریورماه در رقابت‌های جهانی برزیل از دستیابی به مدال بازماندند که تیم ایران به لطف معدود پیروزی‌های این جودوکاران در میان 123 کشور در رده بیست و ششم دنیا قرار گرفت. با این حال نتایج جهانی برزیل نشان داد ایران برای کسب مدال در رقابت‌های جهانی حالا حالاها باید کار و تلاش کند. جودوکاران بزرگسال، اردیبهشت ماه نیز در تایلند در جریان رقابت‌های آسیایی روی تاتامی رفتند. رقابت‌هایی که با شرکت 28 تیم برگزار شد و ایران در شرایطی که در دوره گذشته به عنوان سومی دست یافته بود در این دوره با طلای جواد محجوب، برنز قاسمی‌نژاد، پنجمی ملایی و دو عنوان هفتمی جمالی و پهلوان پس از تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و مغولستان در رده چهارم قرار گرفت.

جودوی ایران در سال 92 در غم یکی از پیشکسوتان خود نیز به سوگ نشست، کاظم ساریخانی دارنده چند مدال قاره‌ای در سی و پنج سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت و دوستدارانش را غرق در اندوه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها