سپیدپوشان نام این پایگاه اینترنتی کاربر محور است که با نشانی sepidpooshan.com روی اینترنت قرار گرفته است و قرار نیست برای پزشکان تبلیغ کند اما شاید بیماران از این طریق بتوانند پزشک مورد نظرشان را پیدا کنند.
بر اساس قوانین سازمان نظام پزشکی ، تبلیغات امور پزشکی در کشور ممنوع است چون حوزه پزشکی به دلیل آنکه با سلامت و جان مردم سروکار دارد، با سایر خدمات متفاوت است و نمیتوان مانند کالا یا برند خاص برای آن تبلیغ کرد. هرچند که این اتفاق در حال حاضر در برخی رشته های پزشکی می افتد و تبلیغات پزشکی در کتابچه های تبلیغاتی و حتی پیامک ها هم دیده می شود که چندان نمی توان به آنها اعتماد کرد.
شاید در نگاه اول به نظر برسد پایگاه اینترنتی سپیدپوشان هم نگاهی تبلیغاتی به پزشکی دارد اما دانشجویانی که این سایت را طراحی کرده اند، معتقدند که با ایجاد امکان ارزیابی پزشکان برای مردم عادی، این فرصت را برای آنها به وجود می آورند که پس از هر بار ویزیت پزشکان، میزان مطلوبیت خدمات ارائه شده را در سرفصل های مشخص به صورت کمّی ثبت کنند و به این ترتیب پزشکانی که امکان انجام تبلیغات و گرفتن مطب های گران قیمت را ندارند، تا حدودی معرفی می شوند. در واقع هدف سایت شفاف سازی اطلاعات بازار خدمات پزشکی و از بین بردن عدم تقارنهای اطلاعاتی متعدد موجود در این بازار است.
روی صفحه اصلی این پایگاه اینترنتی، آخرین پزشکانی را که نمره گرفته اند می توان دید اما برای نمره دادن افزودن نام یک پزشک به فهرست، باید حساب کاربری داشته باشید بعد از آن می توانید ارزیابی خود از ابعاد مختلف خدمات درمانی یک پزشک ثبت کنید.
معیارهایی که براساس آنها پزشکان ارزیابی می شوند، رضایت از نتیجه درمان، رضایت از رفتار کارکنان مطب، رضایت از مدت معاینه و دریافت شرح حال و رضایت از چیدمان، مبلمان، راحتی است و برای هر کدام از این معیارها از 5 ستاره می توان به پزشکان نمره داد.
تاکنون 14 هزار و 587 پزشک از تهران و بیش از 105 شهر دیگر ارزیابی شده اند که در این پایگاه اینترنتی، براساس تخصص و شهر محل فعالیتشان، تقسیم بندی شده اند و کاربران به اسم و نمره ای که گرفته اند دسترسی دارند. به این ترتیب در هر شهری که باشید، می توانید پزشکان متخصص شهرتان را پیدا کنید .
طراحان سایت سپیدپوشان می گویند این کار می تواند آغازگر فصل تازه ای از ارزیابی های مردم محور در همه حوزه ها باشد تا جایی که مردم به مرور بتوانند خوراکی های مصرفی و هر آنچه را که با حقوق مصرف کننده در ارتباط است ، به طور علنی ارزیابی کنند.|مجله مهر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد